Jare vs. Cheek -dokumentti näyttää albumin äänittämisen ja stadionkeikan suunnittelun stressaavimmat puolet. Jos päätähti on perfektionisti, joku joutuu yleensä kiroilemaan ja tekemään töitä niska limassa. Jare Tiihonen on perfektionisti, joka näyttä miettivän areenakeikkojen dramaturgiaa keikka keikalta enemmän.
Jare vs. Cheek -dokumentin ensiesitys TV2:lla ja Areenassa marraskuun alussa nosti esiin klassisen kysymyksen: kuinka paljon televisiossa voi kiroilla parhaaseen katseluaikaan? Pienten lasten vanhempien huolenaiheen kiteytti Hesarin Mari Koppinen. Kiroilukeskustelua käytiin ymmärrettävistä syistä lasten ja heidän vanhempiensa ehdoilla, ei niinkään populaarikulttuurin tai itse tuotteen lähtökohdista.
Ohjelman ja ehkä artistinkin näkökulmasta keskustelu käsitteli oikeastaan tapaa, jolla päähenkilön perfektionismi kanavoituu. Kaikissa kohtauksissa joissa Jare Tiihonen kiroilee, hän on jollain tavalla herkässä tai luovassa tilassa. Biisinteko on melkoista vääntämistä, voi v***u! Instagram-kuva ei meinaa onnistua, voi v***u! Esiintymislava on vääränlainen, voi v***u!
Kaikissa kohtauksissa, joissa Jare Tiihonen kiroilee, hän on jollain tavalla herkässä tai luovassa tilassa.
Tämä kaikki on inhimillistä ja lastenleikkiä sen rinnalla, millaista esimerkkiä lapsille monet suositut taiteilijat tai urheilijat ovat Suomen lähihistoriassa näyttäneet sekoilemalla huumeiden, seksin, verottajan tai poliisin kanssa. Taiteilija antaa kaikkensa taiteelleen, muut asiat ovat toissijaisia. Tätä luovaa puolta taiteilijan elämästä pääsemme harvoin katsojina todistamaan läheltä. Juuri tällaiset kohtaukset ovat Jare vs. Cheekin vahvuus, jos kiroilusta päästään yli.
Cheekin kohdalla kaikkensa antaminen liittyy moniin muihinkin asioihin kuin biisintekoon. Ensimmäisen kauden Vain elämää -konsertit kolme vuotta sitten aloittivat artistin uralla vaiheen, jolla livekeikkojen yleisökokemukseen satsataan koko ajan enemmän ja enemmän.
Syksyllä 2013 mies esiintyi ison bändin kanssa Helsingin jäähallissa, kevään 2014 Emma-gaalassa hän esiintyi Robinin kanssa illan viimeisenä lavalle katosta laskeutuen ja kesällä hän rakensi tiimeineen suomalaisartistiksi ennennäkemättömän spektaakkelin Olympiastadionille.
Cheek on nostanut livetuotantojensa rimaa joka kierroksella. Klubikeikkoja ja levyjä hän on tehnyt jo niin paljon, että nimenomaan areenakeikat näyttävät nousseen hänen keskeiseksi itseilmaisun muodokseen. Jos keikalla asiat eivät tapahdu kuten suunniteltiin, tuote ei ole kunnossa. Tämä oli varmaankin tärkein syy Jare vs. Cheekissä nähtävään Blockfest-aamuharjoitusten kiukutteluun.
Jos keikalla asiat eivät tapahdu kuten suunniteltiin, tuote ei ole kunnossa.
”Mä laitan tähän v***sti fykkaa ja yritän tehä jotain spessuu”, Tiihonen kiteyttää ihmeteltyään lavaelementtien surkeutta. Tällainen spessun tekeminen stadionkeikoille on tuttua amerikkalaisten ja brittiläisten artistien stadionkeikoilta, mutta suomalaisartisteille tämä on vielä harvinaista. Kun ollaan suomalaisissa festariolosuhteissa, samanlainen spessun tekeminen ei näytä olevan helppoa.
Spessuilla areenakeikoilla iso bändi on usein enemmän visuaalinen kuin musiikillinen elementti. Elektronisessa musiikissa kuten hiphopissa on turha nostaa livesoittimia pintaan, koska silloin musiikki ei välttämättä kuulosta tarpeeksi samalta kuin äänitteiltä kuunneltuna. Oikein valittujen vieraiden merkitys areenakeikalla korostuu. Cheekin vieraana Blockfestissä kävi Robinin, Kasmirin ja muiden poppareiden ohella mm. Elastinen - ei kuka tahansa hoppari vaan toinen suomiräpin ”profeetta”.
Yksi merkittävimmistä osuuksista areenakeikoilla on päätähden lavalletulo. Miten hän näyttäytyy yleisölle ensi kertaa? Asunvaihdosten yhteydessä nähdään toisia tulemisia, ja periaatteessa joka kerralla olisi hyvä vaihtaa saapumistapaa, koska yllätys on tärkeä osa tuotantoarvoa. Olympiastadionin keikalla Cheek mm. nousi yleisön eteen hissillä lavan läpi – katosta laskeutuminenhan oli jo käytetty Emma-gaalassa.
Blockfestissä artisti piiloutui aluksi kaapuun, yhdeksi kuorolaiseksi muiden joukossa, ja aloitti räppäämisen riisumalla kaavun päältään. Jonkun mielestä voi olla kornia, että stara miettii näin tarkkaan jotain niin ulkomusiikillista asiaa kuin lavalletuloa. Areena-entré näyttäisi kuitenkin olevan suosituille artisteille aivan oma taiteenlajinsa. Se on oltava aina jotain spessuu.
Levymyynnin tyrehdyttyä ja musiikin striimaustulojen tökkiessä livekeikkojen merkitys musiikkituotteina on entistä tärkeämpi. Kehitys heijastuu sikäli myös Ylen ohjelmistoon, että pyrimme kehittämään livemusiikkiohjelmiamme tv-kanavilla ja Areenassa, ja Teeman lisäksi myös TV2 on avannut livemusiikille ohjelmapaikkoja tänä ja viime vuonna huomattavasti aiempaa enemmän. Tämän vuoksi myös Blockfest 2015:ssa taltioitu Yle Live: Cheek esitetään Jare vs. Cheekin kanssa jouluaattona TV2:lla ja Areenassa.
Vielä ennen Cheekin tammi-helmikuun hallikiertuetta ajattelimme siis palata viime kesään ja tarjota yleisöllemme joululahjaksi jotain spessuu.