Hyppää pääsisältöön

Viinapäivä, Snapchat ja kuha – tällainen oli suomalaisten some-vuosi 2015

Nettivuosi 2015 käynnistyi Snapchatissa ja päättyi Periscopeen. Viinapäivä-sketsiä unohtamatta!

Viinapäivä-sketsi sai Raittiuden Ystävien Vuoden raittiusteko 2015-tunnustuksen Raittiusviikolla 2.-8. marraskuuta. // Kuva: YouTube.com / Yle Areena

Viime vuosina vuoden suurimmat netti-ilmiöt ovat liittyneet kuvaustapoihin tai meemeihin. Selfie oli niin iso juttu vuonna 2013, että se valittiin Oxfordin sanakirjan vuoden sanaksi. Vuoden 2014 some-ilmiöt liittyivät meemeihin: jalkapalloilija Luis Suarezin puraisu, Sotshin talviolympialaisten puutteellinen infrastruktuuri, taipuvat iPhonet sekä Ellen DeGeneriksen superselfie.

Nettivuosi 2015 oli poikkeuksellinen. Uusia meemejä toki syntyi, mutta suurin huomio kiinnittyi meille ennalta tuntemattomiin sovelluksiin, joista tuli valtavirran hittituotteita.

Snäpin ja Periscopen läpimurto

Snapchat-sovellus julkaistiin jo vuonna 2011. Jo viime vuonna Snapchat alkoi levitä myös suomalaisten käyttöön, mutta vuosi 2015 oli sen läpimurron kulta-aikaa.

Suomalaisten mielestä maamme kovin Snapchat-tykki on vedonlyöjä ja urheilujätkä Esko Seppänen. Seppänen pokkasin YleX:n äänestyksessä yli 2 700 annetuista reilusta 6 300 äänestä.

Seppänen saattaa olla kovin tekijä Snäpissä, mutta muistathan, että myös sinusta voi tulla kaveripiirisi snäppiguru. Koostimme kahdeksan vinkkiä joiden avulla esiinnyt eduksesi.

Snapchatin suosio tuntui vain kasvavan vuoden edetessä. Se johti lopulta siihen, että yhä useammat snäppäsivät tilanteessa kuin tilanteessa. Monet sortuivat näihin klassisiin kliseisiin snäpätessään.

Syksyllä Snapchat sai kovan haastajan Periscopesta. Siinä missä Snapchatissa voi lähettää vain maksimissaan kymmenen sekunnin mittaisen kerrallaan, Periscope ei tunne maksimiaikarajoja, ja toisin kuin Snäpissä, Periscopessa voi tehdä live-lähetyksiä.

Periscopen leviäminen myös suomalaisten käyttöön tapahtui huomattavasti Snapchatia nopeammin: Periscope julkaistiin iOS-sovelluksille marraskuussa ja Androidille toukokuussa. Jo nyt sovellus on suosittu etenkin teini-ikäisten keskuudessa.

Vine-tyylisten videoiden nousu

Vine on mobiilisovellus, jolla luodaan maksimissaan kuuden sekunnin mittaisia videoklippejä. Sovellus on maailmalla erittäin suosittu. Suosituimmilla vinettäjillä on yli kymmenen miljoonaa tilaajaa, ja heidän videoitaan on katsottu miljardeja kertoja.

Suomessa Vine ei ole lyönyt itseään läpi, mutta Vine-tyyliset videot ovat. Oivia esimerkkejä ovat Instagramiin lyhyitä sketsivideoita postailevat lateksituppii, Blokess ja Seksikäs-Suklaa.

Näistä tykkäysten valossa ylivoimaisesti suosituin on lateksituppii, jonka Instagram-tilillä on yli 100 000 tykkääjää.

Avaa Instagram postaus

Blokess julkaisi kesän alussa Instagramissa kuvakaappauksen siitä, kun ryhmän Instagram-tilin seuraajamäärä oli noussut yli kymmenen tuhannen. Joulun alla seuraajamäärä on 3,5-kertaistunut: nyt seuraajia on jo lähes 35 000.

Avaa Instagram postaus

Seksikäs-Suklaa eli Luyeye Konssi on pari tuhatta tykkääjää Blokessia jäljessä. Kilpailu tykkääjistä ei ole kovin veristä, sillä Blokess ja Seksikäs-Suklaa tekevät sketsejä myös yhdessä.

Avaa Instagram postaus

Viinapäivä-sketsi

Siskonpeti-tv-sarjan Viinapäiväsketsistä tuli aivan posketon nettihitti. Videota on katsottu YouTubessa lähes miljoona kertaa. Sketsi sai saa Raittiuden Ystävien Vuoden raittiusteko 2015-tunnustuksen.

Keskisormi ja kohdennetut emojit

Siinä missä selfie oli Oxfordin sana kirjan vuoden sana vuonna 2013, vuoden 2015 sana oli ilon kyyneleet -emoji. Kyseessä ei siis ollut sana, vaan kuva, emoji.

Emojit itsessään ovat jo vanhoja juttuja, mutta ne nostivat päätään tänä vuonna. Kevään lopulla Windows-käyttöjärjestelmä sai odotetun keskisormi-emojin. iOS-käyttiksellä pääsi kesottelemaan syksyllä.

Keskisormi-emoji. // Kuva: Emojipedia

Marraskuun puolivälissä emojimaailmassa tapahtui kummia, kun Suomi sai oman 1D- eli One Direction -emojinsa. Kyseessä oli directionereille suunnattu kilpailu, jossa tuli twiitata omalle maalle suunnattua hashtagia vuorokauden ajan. Hashtagia #1DFI twiitattiin 24 tunnin aikana yli 2,2 miljoonaa kertaa.

Joulukuun alussa Suomi-emojit nousivat maailmankartalle. Suomesta tuli ensimmäinen maa, joka on julkaissut itselleen viralliset maakohtaiset emojinsa. Ulkoministeriön emojit kuvaavat ministeriön mukaan suomalaisuuteen liittyviä tunteita. Omat emojinsa saivat muun muassa kalsarikännit ja Martti Ahtisaari.

Presidentti Martti Ahtisaari -emoji. // Kuva: Ulkoministeriö

Ulkoministeriön emojien kanssa samaan aikaan alettiin julkaista myös vaihtoehtoisia Suomi-emojeita. Vaihtoehtoisissa emojeissa on omat kuvansa muun muassa Leijona-viinapullolle, Ku Klux Klanin asuun pukeutuneelle henkilölle sekä saunojalle, jonka nännit ovat esillä.

Free the Nipples! -emoji // Kuva: isthisfinland.com

Kuha-meemi

Ei vuotta ilman supersuosittuja meemejä.

Kuha-meemin ytimessä on puhekielessä kunhan-sanan tilalla käytettävä kuha-sana. Ja kuten tiedämme, kuha on myös kala.

Katso tästä kuhameemi Kuha-meemistä tuli niin suosittu, että Joensuun kaupunki käytti sitä ilmoittaessaan valtuustokokouksen päätöksistä Facebookissa.

Facebookin live-lähetykset

Tunnetut henkilöt voivat verifioida Facebook-tilinsä, jotta kaikki tietävät, että kyseessä on henkilön oikea, virallinen tili. Verifioidut käyttäjät pystyvät lähettämään tililtään live-lähetyksiä.

Muusikko ja sosiaalisen median edelläkävijä Anssi Kela on hyödyntänyt live-mahdollisuutta useasti ja menestyksekkäästi. Kela veti syksyn aikana Facebookin välityksellä keikkoja kellaristaan. Lähetyksen olivat häkellyttävän suosittuja. Kela poistaa live-vetonsa Facebookista vuorokausi lähetyksen päättymisen jälkeen. Live-keikat saavat parhaimmillaan yli 100 000 katselukertaa.

Myös muut artistit ovat kokeilleet Facebookin live-ominaisuutta. Esimerkiksi JVGpiti Facebookissa levyjulkkarikeikkansa. Myös YleX:n DJ Orion on tehnyt livevetoja Facebookissa.

Makwan Amirkhani

Vapaaottelija Makwan Amirkhani on niittänyt mainetta sekä ottelukehässä että kehän ulkopuolella. Amirkhani voitti ensimmäisessä erässä molemmat tämän vuoden UFC-ottelunsa. Ensimmäisessä ottelussa kurditaustainen ottelija tyrmäsi vastustajansa vain kahdeksan sekunnin jälkeen.

Amirkhani on esiintynyt edukseen myös sosiaalisessa mediassa. Hänen päivityksensä ovat usein humoristisia ja sisältävät ajoittain tärkeitä viestejä. Syyskuussa Amirkhani julkaisi Facebook-tilillään videon, jonka kuvaustekstissä lukee ”Oon niin pettyny teihin”. Videolla vapaaottelija puhuu Instagram-videoista, joissa nuoret tappelevat keskenään tai alkoholistien kanssa. Monissa Amirkhanin näkemissä videoissa väkivaltaisesti käyttäytyvät nuoret vaikuttavat maahanmuuttajataustaisilta.

- Te teette niin monen muun maahanmuuttajan elämästä vaikeaa Suomessa, Amirkhani sanoo.

Mutta kuten sanottu, osa Amirkhanin videoista on "vain" hauskoja.

Avaa Instagram postaus

Kohuttu Uber-sovellus

Uber on pääkaupunkiseudulla toimiva taksin tapainen palvelu. Uber-auton voi tilata älypuhelinsovelluksella.

Uber poikkeaa taksista siten, että Uber-auton kuljettajilta ei vaadita taksilupaa. Uber on myös tavallista taksia edullisempi.

Uberin laillisuus on puhuttanut pitkin vuotta. Helsingin poliisi twiittasikin, että Uber-havainnoista tulisi ilmoittaa poliisille. Myöhemmin poliisi pyöri puheensa ja kertoi, ettei havainnoista tulekaan ilmoittaa eteenpäin. Poliisi selitteli twiittiään sillä, että Twitterin pienen merkkimäärän vuoksi väärinymmärtämisen mahdollisuus on suuri.

Mikä oli oma suosikkisi tämän vuoden netti-ilmiöistä? Kommentoi alle!

Lue myös:

Anssi Kelalla on vastaus kaikkeen – näin ihmishakukone vastaa vuoden googlatuimpiin kysymyksiin

Hyytyykö akku ja hidastuuko puhelin? Syyllisiä etenkin Facebook ja Snapchat

Miten tehdä somekeskustelusta parempaa? Lue puhekouluttajan viisi vinkkiä