Hyppää pääsisältöön

Joulusaarna hindulaisittain

Juha Hurme
Juha Hurme Kuva: Yle/Jyrki Valkama juha hurme

Näin joulun alla sitä herkistyy suurille maailmanuskonnoille. Valitsin tällä kertaa hindulaisuuden ja lähestyn kehittämälläni valikoivan positiivisen uskontotieteen metodilla joulun ydinsanomaa Intian suunnalta.

Valikoivan positiivisen uskontotieteen metodi tarkoittaa, että tutkija, siis minä, nostaa uskonnosta esille vain häntä itseään kiinnostavia hauskoja ja eläväisiä sisältöjä ja vaikenee kaikesta roskasta, vääryyksistä ja käsittämättömyyksistä, mitä näihin ajatus- tai ajattelemattomuusjärjestelmiin aina liittyy.

Hindulaisuus on yksi maailman vanhimmista ja suurimmista uskonnoista, ja niiden parvessa raikkaalla tavalla outo. Ensinnäkin sen perustajaa ei ole henkilöity, toiseksi pyhiä kirjoja löytyy jos jonkinlaisia ja ne ovat sanataiteellisia aarteita koko pino, ja kolmanneksi hindulaisuudella ei ole kirkon kaltaista keskusjärjestöä.

Ei löydy edes yhtä keskeistä uskonkappaletta, vaan tilaa ja avaruutta jää sekä ateismille, monijumaluudelle että yhdelle kaiken kattavalle jumalalle. Miten nyt asian parhaaksi kohdaltaan näkee.

Uskonnonharjoitus vaihtelee maantieteellisesti ja eri sosiaaliluokissa, samoin juhlapyhät ja rituaalit.

Tuhatkasvoinen ja joustava hindulaisuus tervehtii ilolla muita uskontoja ja lahkoja tunnustaen reilusti erilaisuuden ja moninaisuuden.

Ja mikä tärkeintä: jo itsessään tuhatkasvoinen ja joustava hindulaisuus tervehtii ilolla muita uskontoja ja lahkoja tunnustaen reilusti erilaisuuden ja moninaisuuden. Tämän takana on viisas ymmärrys siitä, että inhimillinen elämä on erilaisissa uskomuksissaankin pohjimmiltaan yhtä.

Hindulaisuus niveltää rennosti ikivanhat myytit ja modernin todellisuuden luontevaksi kokonaisuudeksi. Hindujen todella kova juttu on se, että he pitävät tätä konkreettista maailmaamme pyhänä. Se on puutarha, jota ihmisen on tolkullisesti hoidettava. Näin on kyetty ikivanhat ajatukset pontimena suhtautumaan järkevän toimeliaasti esimerkiksi ympäristökysymyksiin ja ilmaston lämpenemiseen.

Uskonto on ajassa muuttuva loogisen ja analyyttisen ajattelun prosessi!

Hindulaisuudessa ’usko’ on jotain aivan muuta kuin kristinuskon ’usko’. Uskontunnustusta ei ole eikä mitään lukittua moraalikoodia tai noudatettavien sääntöjen kokoelmaa. Uskonto on ajassa muuttuva loogisen ja analyyttisen ajattelun prosessi!

Näkemys ajasta ja maailmankaikkeudesta on varsin etevä verrattuna mihin tahansa muuhun uskontoon. Hindumytologian maailmankausi on 4,32 miljoonaa ihmisen vuotta, mikä vastaa suunnilleen nykytieteen näkemystä ihmislajin olemassaolon kestosta maapallolla.

Jumalilla on oma tuhatkertainen aikaskaalansa, jossa yksi luojan päivä on 4,32 miljardia vuotta. Ja nythän ollaan aivan oikeassa suuruusluokassa, kun verrataan lukemaa maailmankaikkeuden tarkasti tiedettyyn 13,8 miljardin vuoden ikään.

Kosmoksemme on aaltoillut reilut kolme jumalan päivää.

Kosmoksemme on aaltoillut siis reilut kolme jumalan päivää toistaiseksi.

Hindulaisuus on myös tuottanut maailman viisaimman ihmisen (ainakin minun mielestäni), Mahatma Gandhin, syntynyt 1869, salamurhattu 1948.

Antakaamme Mahatma Gandhin johdattaa meidät oikeaan joulutunnelmaan:

”Järkkymätön vakaumukseni on, ettei mitään kestävää voida rakentaa väkivallan avulla.”

”Kaikki se, mitä minä olen tehnyt, on yritystä kokeilla niin laajassa mittakaavassa kuin mihin pystyn. Näin tehdessäni olen joskus erehtynyt ja oppinut erehdyksistäni. Elämä ja sen pulmat ovat näin avautuneet minulle moninaisiksi kokemuksiksi harrastaessani totuutta ja ei-väkivaltaa.”

”Minulla ei ole mitään uutta opetettavaa maailmalle. Totuus ja ei-väkivalta ovat yhtä vanhoja kuin vuoret.”

”Rukous ei ole pyytämistä. Se on sielun kaipuuta. Se on päivittäistä oman heikkouden tunnustamista… On parempi, että ihmisellä on rukouksessa sydän ilman sanoja kuin sanat ilman sydäntä.”

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri