Hyppää pääsisältöön

Kuusijuhlan jouluvinkit: joulumeditaatio

Tonttulakkinen nainen meditoi hiekkarannalla. Katse aavalle merelle.
Tonttulakkinen nainen meditoi hiekkarannalla. Katse aavalle merelle. Kuva: Shutterstock, Yle/Leena-Iiris Takkala jouluvinkit

Stressaako? Joulu voi helposti tuntua liialta työltä.

Meditointi ja sen länsimainen muoto mindfulness on helppo ja trendikäs keino hetkeksi tiputtaa kaikki pois mielestä. Asettaudu hyvään, mukavaan istuma-asentoon. Laita puhelin herättämään 20 minuutin päästä.

Joulumeditaatio

Ota katseelle kiintokohta jostain parin metrin päästä lattialta.

Älä tuomitse lasten huutoa tai muuta ympäriltä tulevaa älämölöä, mutta älä myöskään kiinnity mihinkään. Kuuntele ympäristöä ja anna kaikkien huomioiden mennä lävitsesi. Hyväksy ympärillä olevat äänet ja häly. Huomioi ajatuksesi.

Hyväksy ne.

Anna ajatusten tulla ja siirrä ne määrätietoisesti pois mielestäsi. Kun huomaat ajatustesi tyhjenevän, kiinnitä enemmän huomiota näkökenttääsi.

Mihin katse tarttuu? Hyväksy näkemäsi, mutta älä anna ajatusten liikaa kiinnittyä siihen, mitä näet. Siirrä ympäristön ja ajatusten huomioimisen tarvetta määrätietoisesti sivuun. Tämä on kaikista työläintä, mutta onnistuessaan vapauttavin osa meditointia.

Jos huomaat jännittäväsi niskojasi, laske niitä alas. Katso, kuule, huomioi, mutta älä anna minkään nousta liian keskeisesti mieleesi. Luovu tuomitsemisesta, arvottamisesta, ajattelusta.

Kun puhelimen herätysääni soi, venyttele niskoja ja halaa itseäsi. On aika katsoa uuniin, paloiko porkkanalaatikko.

Hyväksy se.

Teksti: Tietokirjailija ja joulun erikoisasiantuntija Antti Kauppinen

Edit: päivitetty aiheeseen liittyvät linkit.