Hyppää pääsisältöön

Kolme hyväntuulista herraa Roomassa

Ilari Laakso, Pekka Ahonen, Kai Nieminen
Hyvät ystävykset Ilari Laakso, klarinetisti Pekka Ahonen ja kitaristi-säveltäjä Kai Nieminen konsertin tapahtumapaikalla Roomassa. Ilari Laakso, Pekka Ahonen, Kai Nieminen Kuva: Pirjo Pulkkinen kai nieminen

Lavastaja ja kuvataiteilija Pirjo Pulkkinen lähettää musiikkiterveiset kotikaupungistaan Roomasta. Pirjo törmäsi marraskuun lopulla pienen barokkikirkon kulmilla kolmeen suomalaiseen herraan, muusikkoihin, ystävyksiin ja suuriin Italia-faneihin. Kitara-klarinetti-duo Kai Nieminen ja Pekka Ahonen kantaesitti kirkossa Ilari Laakson uudet teokset.

Kysyn Pekka Ahoselta, Kai Niemiseltä ja Ilari Laaksolta, mitä heille italialaisuus merkitsee. Ilari Laakso kiteyttää: ”Italialaisuus on esteettisesti orientoitunutta maailmankatsomusta”.

Istun kolmen suomalaisen nykymusiikin edustajan kanssa konsertin jälkeen tyylikkäässä kahvilassa Piazza Colonnan kulmassa, lähellä SS. Bartolomeo e Alessandro dei Bergamaschin pientä barokkikirkkoa. Konsertti pidettiin juuri tässä kirkossa. Klarinetisti Pekka Ahosen ja kitaristi Kai Niemisen duo-konsertissa kuultiin mm. kaksi säveltäjä Ilari Laakson kantaesitystä. Suomalaismuusikoiden konsertti kuuluu osana roomalaisen taidemaalarin, Sergio Sabatinin vuonna 2000 perustamaan Millennium in Musica –festivaalisarjaan. Taiteilijan tyttäret Daniela ja Raffaella Sabatini ovat jatkaneet konserttisarjan järjestämistä jo 16 vuoden ajan ja esitelleet mm. useiden suomalaisten nykysäveltäjien teoksia. Konsertteja on toteutettu myös yhteistyössä Suomen Rooman suurlähetystön kanssa. Jyväskyläläisen Kai Niemisen musiikkia sarjassa on kuultu myös aikaisemmin.

konserttiohjelma
Duo-konsertin käsiohjelma. konserttiohjelma Kuva: Pirjo Pulkkinen konserttiohjelma

Pekka Ahosen klarinetin virtuoosinen mukailu Niemisen kitaran heleään, osittain kumeaan sointiin oli kaunista kuultavaa. Intiimi, yksilaivainen barokkikirkko antoi hyvän akustiikan pienimuotoiselle musiikille. Nieminen kertoo ensin hänen ja säveltäjä Ilari Laakson ystävyydestä. Niinpä hän oli päättänyt pyytää Ilarilta kitarateoksen. Laakson tuore sävellys Sohail (2015) kuultiin Roomassa nyt siis ensimmäisen kerran, ja Niemisen taidokkaana tulkintana.

Ilari Laakso oli tullut Rooman kantaesitykseen Malagasta, missä hän on parhaillaan säveltämässä. Laakso kertoo saaneensa virikkeen espanjalaisvaikutteiseen kitarateokseen arabikautisesta, vuodelta 956 peräisin olevasta linnasta Castillo Sohail, joka sijaitsee Andalusian Fuengirolassa. Tämä on myös vanhaa Rooman imperiumin aikaista aluetta Espanjassa.

Duo Kai Nieminen-Timo Ahonen soittaa kirkossa Roomassa
Duo Nieminen-Ahonen konsertoi. Duo Kai Nieminen-Timo Ahonen soittaa kirkossa Roomassa Kuva: Pirjo Pulkkinen timo ahonen

Samassa konsertissa esitetiin Laaksolta myös toinen kantaesitys Viaggio strano eli Outo matka, suite per chitarra e clarinetto B/clarinetto basso (2014). Teos on kuusiosainen kahden soittimen musiikillinen vuoropuhelu. Ahonen ja Nieminen tulkitsivat sen erityisellä taidolla. Laakso kertoo, että tähän teokseen liittyy musiikillista tarinaa Bergamon kaupungista, joka on hänelle tullut tutuksi monella tapaa vuosien varrella. Tampereen Musiikkiakatemian emeritus johtajalla on Italiasta monia muistoja. Laakso kertookin, kuinka oli aikanaan vienyt koko päätoimisen opettajakuntansa matkalle Bergamoon. Tämä oli ollut monelle musiikinopettajille ensimmäinen kokemus Italiasta ja suuri elämys.

Tampereen Musiikkiakatemian johtajana vuonna 2013 lopettanut Ilari Laakso kertoo, että laitoksella on tiivistä oppilas- ja opettajavaihtoa myös Veronan ja Vicenzan konservatorioiden kanssa. Ilari Laakso tunnustaa itse ottavansa usein etäisyyttä Suomeen lähtemällä pois etelän kulttuureihin ja lämpimään. Hänelle oleskelu Italiassa ja Espanjassa, on ollut aivan välttämätöntä sävellystyön kannalta.

Kolmen kaverin idea tavata Roomassa ajoitettiin Pekka Ahosen viisipäiväisen Master class -viikon yhteyteen. Ahonen, Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin yliopettajana, oli tullut pitämään kurssia Rooman Santa Cecilia -konservatorion oppilaille. Pitkään Tampereen orkesterissa soittanut klarinetisti kertoo, kuinka Italia on myös hänelle tuttu vuosien takaa monien opetuskeikkojen vuoksi, esim. Veronassa hän on ehtinyt käydä jo kolme kertaa erilaisten orkesteriprojektien merkeissä. Ahonen on vieraillut opetustehtävissä myös Trapanin konservatoriossa Sisiliassa.

Myös Kai Niemiselle Rooma on musiikillisesti tuttu ja tärkeä kaupunki. Hän on kuulunut Fernando Sor -kilpailun tuomaristoon, Roomassa pidettävän klassisen kitaran mittelöön jo vuodesta 1981 saakka. Mainittakoon myös kuinka Rooman Suomi Instituutti, Villa Lante, joka tilasi Kai Niemiseltä tilaussävellyksen Notturno II (Julvers) Instituutin 60-vuotisjuhlaan 2014.

Ilari Laakso, Kai Nieminen
Ilari Laakso ja Kai Nieminen tuumaavat. Ilari Laakso, Kai Nieminen Kuva: Pirjo Pulkkinen kai nieminen

Viime keväänä Nieminen oli Roomassa pidetyn kirkkomusiikin sävellyskilpailun tuomariston puheenjohtajana. Kyseessä on vuonna 2013 julkistettu sävellyskilpailu ja se kantaa eläkkeelle jääneen saksalaisen Paavi Benediktus XVI:n nimeä. Kai Niemisellä on ollut useita esiintymisiä ja opetustehtäviä Italian eri kaupungeissa, esim. Udinessa hän on soittanut Andrés Segovian kunniaksi. Niemisen useat konsertot eri soittimille ja orkesterille ovat saaneet inspiraationsa mm. Roomasta ja Venetsiasta sekä Italo Calvinon teoksista. Milanossa hän on mm. esitelmöinyt säveltämisestä yhdessä Juha T. Koskisen kanssa. Syyskuussa Milanossa sai kantaesityksensä Niemisen kitarateos Omaggio a Bruno Munari esittäjänä Marta Dolzadelli.

Kai Nieminen ja Ilari Laakso tuntevat toisensa Suomen säveltäjät -yhdistyksen kautta, mutta varsinainen kolmen ystävyys syntyy Tampere Biennalen ja Tampereen Musiikkiakatemian puitteissa. Kolmen hyväntuulisen herran keskeisen ymmärryksen todisteena on yhteinen onnistunut musiikkimatka, joka on ollut myös hetken pakoa arjesta Rooman hämyisille kujille, antiikin keskelle.

Klarinetti-kitara-duo Ahonen-Nieminen tapaa pian uudelleen joulukuussa Tampereella, kun sama konserttiohjelma esitetään konsertissa Pyynikinlinnassa.

Pirjo Pulkkinen

Kommentit
  • Kapellimestari Susanna Mälkki mursi korkeimman lasikaton – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 13. maaliskuuta!

    Maaliskuun 13. päivänä syntynyt kapellimestari Susanna Mälkki (s. 1969) on kansainväliset mitat täyttävä ammattilainen. Hän aloitti muusikon uransa sellistinä ja nyt 50 vuotta täyttäessään hän esiintyy maailman tärkeimmillä konserttilavoilla ja on miehisellä alalla kotonaan yhtä hyvin nykymusiikin, klassikkoteosten kuin oopperankin parissa.

  • Radikaalit ystävät, säveltäjä Erkki Salmenhaara ja runoilija Pentti Saarikoski – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 12. maaliskuuta.

    Erkki Salmenhaara oli radikaali nuori säveltäjä 1960-luvun alun kulttuuripoliittisesti kiihkeinä vuosina. Kansainvälisen avantgarden kuumat nimet, Stockhausen, Nono ja Ligeti vierailivat Suomessa ja Jyväskylän kesäyössä väiteltiin taiteesta. Salmenhaaran läheinen ystävä ja hengenheimolainen runoilija Pentti Saarikoski vaikutti monella tapaa hänen elämäänsä.

  • Säveltäjä Kalevi Aho aloitti mandoliinilla – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 9. maaliskuuta!

    Maaliskuun 9. päivänä syntynyt Kalevi Aho (s. 1949) oli 10-vuotias koulupoika Forssassa, kun hänen opettajansa perusti mandoliiniyhtyeen, otti Kalevin mukaan ja opetti nuotit. Se oli lähtölaukaus Ahon uralle säveltäjänä. Nykyään Kalevi Aho on kansainvälisesti menestyneimpiä säveltäjiämme ja osallistuu mielellään myös yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ahon laajaan sävellystuotantoon sisältyy mm. menestysooppera Hyönteiselämää.