Hyppää pääsisältöön

Tietoiskut kehottivat hankkimaan kotimaisia joululahjoja

Napsaus vain ja sormi osoittaa sinua. Oletkos muistanut ostaa kotimaisia joululahjoja? 1980-luvun Kotimaisen Työn Liiton tietoiskut kehottivat työllistämään ja paketoimaan kuusen alle Suomessa valmistettuja tuotteita.

Joulukuussa 1980 tavattiin animoidussa tietoiskussa tonttujen tonttu. Lahjaostoksessa luki kyllä "Made in", mutta Finland puuttui. "Paras lahja on kotimainen", painotetaan tietoiskussa tontulle ja katsojille.

Seuraavana vuonna kotimaisten joululahjojen puolesta kampanjoi itse Joulupukki! Kotimaisen Työn Liiton pukille lähettämä lahja sai valkoparran mietteliääksi: "Kotimainen lahja on tärkeä asia. Se työllistää, estää meistä velkaantumasta ulkomaille. Ja kyllä se luo uusia työpaikkojakin, muillekin kuin meille joulupukeille. Sitä paitsi kotimaiset joululahjat ovat korkealaatuisia."

Tietoiskussa 1984 joulumusiikki siivittää sinetöimään kotimaisen joulun toivotukset lahjapaketin päälle.

Joulun alla 1987 kotimaisuuskampanjan sanoma väännettiin rautalangasta. Tietoiskussa valmistuva rautalanka-avainlippu viitoitti tuttuun tapaan tien kotimaisille joululahjaostoksille.

Ylen tv-kanavilla lähetettyjä tietoiskuja oli tuottamassa Kotimaisen Työn Liitto. Vuodesta 1992 lähtien liitto on tunnettu nimellä Suomalaisen Työn Liitto. Tietoiskuissa nähtävä avainlippu sai alkunsa vuonna 1965 kotimaisuuskampanjan tunnuksena, ja vuonna 1975 se vakiintui tuotteiden ja palveluiden alkuperämerkiksi.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto