Hyppää pääsisältöön

Guy Ribes väärensi Chagalleja ja Picassoja - ja eli kuin miljonääri

kuvituskuva väärentäjä-juttuun
kuvituskuva väärentäjä-juttuun Kuva: Mikko Lehtola kuvituskuva väärentäjä-juttuun

Yli kolmenkymmenen vuoden ajan ranskalainen Guy Ribes nöyryytti taidemaailmaa. Hän on maalannut tuhansia tauluja, jotka hän allekirjoitti Van Goghin, Renoirin, Matissen, Chagallin, Picasson, Modiglianin ja Dalin nimiin. Parhaimmatkin asiantuntijat ovat erehtyneet pitämään hänen tauluväärennöksiään aitoina. Ribesin tauluja löytyy tänäkin päivänä vielä joistakin museoista ja yksityiskokoelmista.

– En ole ollut Helsingissä pitkään aikaan. Aiemmin kävin usein Suomessa kalastamassa. Sain siellä aina ison saalin. Voin kertoa, että eräs suomalainen keräilijä käytti todella paljon rahaa saadakseen tekemäni Picasson. Haluaisitte saada hänen nimensä eikö niin, väärennyksen mestari heittää nauraen.

guy ribes
guy ribes Kuva: Annabelle Lisbona guy ribes

Poliisi pidätti Ribesin vuonna 2005. Muutaman vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen hän avustaa nyt poliisia väärennettyjen taulujen tunnistamisessa huutokauppojen katalogeista. Taiteilija julkaisi vastikään Ranskassa elämänkertansa. Ribes paljasti osan salaisuuksistaan KulttuuriCocktailin haastattelussa Pariisissa.

Guy Ribes syntyi vuonna 1948. Mikään ei ennustanut hänelle taiteilijan uraa. Vanhemmat omistivat ilotalon Roannen kaupungissa Lyonin seudulla. Isä oli erittäin väkivaltainen ja poliisi pidätti isän murhasta.

– Toki suvussani pistoolia käyteltiin useammin kuin pensseliä. Olin seitsemänvuotias, kun vanhempani pidätettiin ja tuomittiin vankilaan. Minut vietiin pappilaan. Eräs pappi opetti minua piirtämään ja maalaamaan. Hänen ansiostaan kiinnostuin kulttuurista, Guy Ribes kertoo.

15- vuotiaana Guy Ribes työskenteli harjoittelijana Lyonin silkkityöpajassa. Siellä hän oppi kuria, tarkkuutta ja erityisesti värien käsittelyä. Vapaa-ajallaan hän oli myös gangsterien ja parittajien maalari.

– Eräänä päivänä tuntemattomat miehet lähestyivät minua. He näyttivät minulle valokuvan. Kuvassa oli korsikalaisen mafiapomon äiti. He halusivat minun maalaavan hänen muotokuvansa. Näin aloitin taidemaalarina rikosmaailmassa. Koristelin myös Lyonin alamaailman kabareita ja huorataloja. Tietyllä tapaa se esti, että minusta olisi tullut rikollinen, maalari selittää.

ribes16
ribes16 Kuva: Marc Helfer ribes16

1980-luvulla Guy Ribes oli Pariisin taidepiireissä arvostettu akvarellisti. Hän tapasi eräänä päivänä kuuluisan vedostajan, joka työskenteli muun muassa Dalin, Picasson ja Chagallin kanssa. Tapaaminen oli ratkaiseva tulevalle väärentäjälle.

– Meistä tuli todella hyviä ystäviä. Hän huomasi lahjakkuuteni ja tajusi heti, että pystyisin tekemään väärennöksiä. Hän neuvoi minua maalaamaan Chagallin tyylillä täydellisiä maalauksia. Tein muutamia väärennettyjä Chagalleja. Hän kertoi myyvänsä työni Chagallin eräänlaiselle amerikkalaiselle taidekauppiaalle. Niin aloin tekemään Chagallin ja Picasson väärennöksiä USA:han, Ribes kertoo.

Guy Ribes ei koskaan tehnyt jäljennöksiä oikeista maalauksista. Hän on aina maalannut omia teoksia suurten maalarimestarien tyylillä.

– Taiteilijat tekevät usein paljon luonnoksia. Lisäsin oman maalauksen väliin. Minun piti tietää kaikki taiteilijan tyylistä, tekniikasta ja elämästä. Minun piti myös selvittää minkälaista kalustoa ja materiaalia taiteilija käytti, sekä missä ja milloin hän oli luonut teoksensa. Tutkimukseni vei joskus useita kuukausia, Ribes kertoo.

Väärentäjä käytti myös taiteilijoiden ajanjakson välineitä. Hän löysi todellisen kultakaivoksen Pariisista. Eräs maalikauppa oli hankkiutumassa eroon ikivanhasta varastostaan. Kaupan kellarista löytyi muun muassa jopa 80 vuotta vanhoja öljyvärejä, emulsiomaaleja, pensseleitä, tauluja, kehyksiä, piirustuspaperia, väriliituja ja lyijykyniä. Ribes osti kaiken.

Guy Ribesiä kuvataan dokumenttiin.
Guy Ribesiä kuvataan dokumenttiin. Kuva: Marc Helfer guy ribes

Väärennyksen mestari paljastaa myös yllättävän salaisuutensa.
– Kun olin tekemässä Picasson maalauksen, olin oikeasti Picasso. Kun tein Chagallia, ajattelin kuin Chagall. Pystyäkseni maalaamaan kuin he, minun täytyi omaksua ensin heidän herkkyytensä ja tunteensa, tunnustaa maalari.

Ribes ei vasikoi tilaajiensa verkostoista. Kirjassaan hän kuvailee epärehellisiä asiantuntijoita, jotka usein ovat lahjottavissa. Hänen mukaansa he levittävät liikaa väärennettyjä aitoustodistuksia.

– He kutsuvat itseään asiantuntijoiksi! Mikä pila! Kun sain aitoustodistukset, väärennöksistäni tuli oikeita. Ironista tässä on, että ne pysyvät edelleen aitoina. Tunnistan silloin tällöin maalauksiani huutokauppojen katalogeista. Minua naurattaa! Oikeudenkäynnin aikana poliisi takavarikoi tekemäni 300 taulua. Se on vain jäävuoren huippu, Ribes tunnustaa hymyillen.

Kirjassaan väärentäjä kertoo huvittavan tarinan Jacques Dupinista:

– Hän oli Maeght- säätiön asiantuntija. Eräänä päivänä hän kutsui luokseen taidevälittäjän, joka oli myynyt tekemäni Chagallin väärennöksen. Dupinilla oli epäilys. Paikalla oli myös Marc Chagallin tytär, Ida. Ida Chagall tarkasteli tauluani, ja muisti nähneensä isänsä maalaamassa sitä. Väärennös tuli siis oikeaksi. Olin tehnyt sen vastikään muutamia päiviä aikaisemmin, maalari heittää nauraen.

– Eräänä päivänä minut kutsuttiin poliisiasemalle. Poliisilla oli minun tekemäni väärennetty Kijnon taulu. Kijno oli myös paikalla. Kijno väitti että hän oli maalannut sen. Hän iski minulle silmää lähtiessään. Myöhemmin kysyin häneltä, miksi hän ei paljastanut minua poliisille. Puolalainen maalari vastasi, että tauluni oli niin kaunis ettei se voinut vahingoittaa hänen taiteilijan mainettaan, väärentäjä kertoo.

Ribes muistuttaa myös miten japanilainen taidekauppias tajusi heti, että hänelle tarjottiin väärennettyä taulua.

– Tein 1950-luvulta Foujitan maalauksen. Erehdyin allekirjoittaessani Tsuguharu Foujitan japani-ideogrammia. Japanilainen kauppias kertoi, että taulu oli upea, mutta allekirjoitus ei tarkoittanut mitään. Korvasin sen uudella käyttäen Foujitan katolista nimeä. Taulu on nykyään Japanissa, maalari kertoo.

Ongelmat alkoivat 1990-luvun lopulla. Ribes käytti uusia välittäjiä.

– He olivat ääliöitä. Kyse oli heille vain rahasta. He tekivät itse väärennettyjä aitoustodistuksia. Se voidaan helposti tarkistaa. Se oli täydellistä huijausta! Taika katosi! Väärennökset ilmestyivät kaikkialla Sveitsissä, Ranskassa ja Englannissa. Valitukset lisääntyivät koko ajan, selittää väärentäjä.

Poliisi pidätti Ribesin tammikuussa 2005. Oikeudenkäynnin aikana maalarin lahjakkuutta kehuttiin.

– En ole koskaan nähnyt aiemmin väärentäjää joka pystyy matkimaan niin paljon eri tyylejä. Jos Picasso olisi vielä elossa, hän ottaisi Ribesin työhön, taide asiantuntija Gilles Perrault ilmoitti tuomioistuimissa.

Muutaman vuoden vankeusrangaistuksen jälkeen Guy Ribes työskenteli avustajana elokuvissa. John Travolta tapasi hänet. Näyttelijä esitti Monetin väärentäjää elokuvassa The Forger (2014).

Ranskalainen ohjaaja Gilles Bourdos käytti myös maalaria elokuvassa Renoir (2011).

– Tein 280 taulua Renoirin tyylillä. Lähikuvissa nähdään käteni kun näyttelijä Michel Bouquet maalaa, Ribes kertoo.
Elokuvan avustajana hän on myös tutkinut Orsayn museon varaston. Museolla on ainutlaatuinen kokoelma ranskalaista impressionismia.

– Museo ei tiennyt että olin väärentäjä. He luulivat minun olevan elokuvan ohjaaja. Minulla oli kaikki Renoirin taulut kädessäni, maalari vitsailee.
Guy Ribes maalaa nykyään tauluja, jotka hän allekirjoittaa omiin nimiin.

– Tyylini vaihtelee abstraktin ja kubismin välillä. Näytin työni taidevälittäjille. Jotkut kysyivät, jos voisin tarjota vieläkin väärennöksiä. Jotkut asiakkaat vaativat Picasson tai Modiglianin maalauksia, jotka allekirjoitan nyt Guy Ribesin nimellä. On mahdoton päästä eroon väärentäjän leimasta, hän valittaa katkerana.

– Toimittajat kaikkialta maailmasta haluavat haastatella minua. Mutta he eivät ole kiinnostuneet taidemaalarista. He haluavat vain tavata väärentäjän, hän jatkaa

Väärentäjä asuu nykyään Pariisin esikaupungissa vaatimattomassa kerrostalossa. Picasson, Warholin ja Basquiatin jäljennökset koristavat asunnon seiniä.

– Ranskassa minun väärennöksiäni löytyy joistakin museoista, mutta en paljasta mistä. Parisiin kuuluisissa museoissa löytyy muutamia. Myös Ranskan etelärannikolla löytyy 3 guassia. Guassissa nimikirjaimeni ovat kukissa. Jätän aina pikkuvinkkejä, Guy Ribes sanoo hymyillen.

– En kadu mitään! Pidin hauskaa! Kolmenkymmenen vuoden aikana minulla oli miljonäärin elämä. Tein väärennöksiä rahan takia tietysti, mutta se oli myös haaste. Tein mielestäni muutamia mestariteoksia. Romahtaminen oli rankkaa. Maksoin kovan hinnan, ja menetin kaiken, taiteilija tunnustaa.

Ribes toivoo, että Hollywood tekee joskus elokuvan hänen elämästään. Hänestä tehtiin dokumenttielokuva Ranskassa. Dokumentti tulee ensi-iltaan joulukuun lopussa. Guy Ribesilla on vielä tavoite - tulla tunnetummaksi maalarina kuin väärentäjänä.

guy ribes kirja
guy ribes kirja Kuva: Presses de la Cite guy ribes kirja