Moni alaikäinen on menettänyt suuria summia pelattuaan erityisissä nettikasinoissa, joissa voi voittaa virtuaalisia sisältöjä, jotka muuttavat aseiden ulkomuotoa suositussa ammuntapelissä. Kyseisissä kasinoissa ei ole ikärajaa, ne on helppo yhdistää vanhempien luottokorttiin, ja ne ovat alkaneet myrkyttää pelikulttuuria. Muun muassa tappouhkaukset ovat yleisiä.
Uudenlaisesta vedonlyöntimuodosta verkossa on tullut yhä suositumpi teinien parissa kuluneen puolen vuoden aikana. Siinä lyödään vetoa niin sanotuilla skineillä, jotka ovat kosmeettisia lisäosia peleihin, ennen kaikkea ammuntapeli Counter-Strikeen (CS), jota pelataan netissä joukkueina.
Skinejä voi ostaa oikealla rahalla, ja hinta vaihtelee yleensä parista sentistä 400 euroon. Skini muuttaa tietyn aseen ulkomuotoa pelissä mutta ei aseen muita ominaisuuksia.
- Sitä voi siis verrata tapettiin tai puhelimen kuoreen. Skinillä ei ole muuta virkaa kuin tehdä jokin esine paremman näköiseksi, sanoo pelitutkija Mikko Meriläinen, joka kirjoittaa tohtorinväitöskirjaa pelikasvatuksesta.
Kun skineillä lyödään vetoa, siinä veikataan samalla tietyn Counter-Strike-taistelun voittajaa. Jos joukkue voittaa, vedonlyöjä saa lisää skinejä, ja jos joukkue häviää, vedonlyöjä häviää kaikki skinit, jotka on asettanut panokseksi.
Yli tuhannen euron tappioita
Rahaa hävinneiden nuorten joukossa on myös eräs 15-vuotias suomalaisnuori. Hänelle skinivedonlyönti tuli maksamaan yli tuhat euroa, mutta hän ei halunnut antaa meille haastattelua.
Sen sijaan kaksi muuta skinipelaaja haluaa kertoa ilmiöstä, 15-vuotias latvialaispoika ja 16-vuotias amerikkalaisnuori. Haluamme suojella heidän identiteettiään, joten he esiintyvät jutussa nimettöminä.
Aiemmin jätin syömättä koulussa, jotta voisin käyttää enemmän rahaa skineihin. Möin myös nuuskaa pimeästi.
15-vuotias, jota voimme kutsua Oliveriksi, kertoo olevansa riippuvainen skinipelaamisesta. Hän saa noin 15 euroa viikkorahaa isältään, ja kaikki menee yleensä skineihin. Hän on tähän mennessä hävinnyt 1 350 euroa, mikä on hänelle paljon rahaa. Hän myöntää tulleensa riippuvaiseksi pelaamisesta, eikä näe loppua rahapelaamiselleen, mutta on sentään onnistunut viime aikoina vähentämään sitä.
- Aiemmin jätin syömättä koulussa, jotta voisin käyttää enemmän rahaa skineihin. Möin myös nuuskaa pimeästi, jotta voisin ostaa voitoilla skinejä.
16-vuotias Kacey on hävinnyt noin 830 euroa ja suhtautuu kriittisesti siihen, että alaikäisten pelaaminen on tehty skinisivuilla niin helpoksi. Skinivedonlyöntiin voi käyttää niitä luottokorttitietoja, jotka moni vanhempi on antanut kirjautuessaan aiemmin Steam-nettipalveluun, jotta nuori on esimerkiksi voinut ostaa pelejä.
- Lapset ehkä kertovat vanhemmilleen, että he aikovat ostaa tietokonepelin, tai sitten he voivat sanoa suoraan ostavansa aseskinejä. Sen he kuitenkin jättävät kertomatta, että aikovat käyttää rahat nettikasinossa, jossa he voivat nopeasti hävitä ne, kertoo Kacey.
Hän tarkentaa, että virtuaalinen veitsi, joka maksaa 190 euroa, voi olla mennyttä parissa tunnissa.
Kilpapelaaja on kriittinen
22-vuotias Tom Glad kilpailee Counter-Strikessa ja on tänä vuonna osallistunut useisiin ulkomaisiin turnauksiin muun muassa Saksassa, Puolassa ja Tanskassa. Keväällä hänen joukkueensa oli Euroopan 10 parhaan joukossa.
Glad ei pidä siitä, että skinikasinot antavat alaikäisten pelata. Yleensähän rahapeleissä on vähintään 18 vuoden ikäraja.
- On huono juttu, että skinisivut eivät varmista, että pelaajat ovat täysi-ikäisiä. Pelaajien keski-ikä on varmaan alle 18 vuotta, ja useimmat eivät ole ostaneet skinejä omilla rahoillaan vaan vanhempiensa luottokortilla, hän kommentoi.
Kun pelaa Counter-Strikea, voi joskus saada jonkin sattumanvaraisen skinin ihan ilmaiseksi. Se madaltaa kynnystä alkaa lyödä vetoa niillä. Kun on kerran aloittanut, siihen jää helposti koukkuun.
- Panokset kasvavat jatkuvasti, ja moni jatkaa rahapelaamista häviöistä huolimatta. Lopulta alkaa ehkä velkaantua, ja yhtäkkiä onkin useita tuhansia euroja miinuksella, Glad sanoo.
Vedonlyöntitapahtumat voi salata luottokorttitiedoista ja vanhemmilta ostamalla pelikaupasta Steam-lahjakortteja, joita voi sitten käyttää vedonlyöntiin.
Skinit
- Muuttavat virtuaalisten aseiden ulkoasua esimerkiksi pelissä Counter-Strike (CS).
- Uusimmat CS-skinit maksavat virallisesti korkeintaan 400 USD, siis noin 370 euroa kappale.
- Hintarajoitusta voidaan kuitenkin kiertää niin sanotuilla avainkaupoilla, englanniksi “key trades”, jolloin hinta voi nousta korkeammaksi.
- Harvinaisimmat skinit maksavat eniten, jopa tuhansia euroja.
- Halvimmat skinit voivat maksaa vain muutaman sentin.
Ei niin helppoa kuin moni luulee
- Nuoret kokevat usein, että rahapeleissä voi voittaa ilmaista rahaa ja että voittaminen on helppoa. Niin helppoa se ei tietenkään ole, ja samalla pelaamiseen kehittyy helposti riippuvuus, kommentoi pelitutkija Mikko Meriläinen.
Skinien suuresta suosiosta kertoo muun muassa se, että Youtubessa ja Twitchissä on useita vain skinivedonlyöntiin keskittyviä kanavia. Joskus on suositumpaa seurata suoraa lähetystä siitä, että joku lyö vetoa ottelusta kuin itse ottelua.
Kilpapelaaja Tom Gladin mielestä skinivedonlyöntivideot saavat liikaa näkyvyyttä, kun niitä näytetään pelaamista seuraavien videoiden yhteydessä.
- On väärin käyttää sillä tavalla hyväksi Counter-Striken hyvää mainetta, hän sanoo.
Glad vahvistaa, että on hyvin tavallista, että nuoret lyövät vetoa skineillä. Sekä Mikko Meriläinen että Tom Glad sanovat, että uhkapelaaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime aikoina, ja he kokevat, että sillä on selkeästi kielteinen vaikutus pelikulttuuriin.
Välillä tulee jopa tappouhkauksia. Minäkin olen saanut useita.
- Jos joukkue häviää vedonlyönnin kohteena olevan taistelun esimerkiksi tietyn pelaajan tekemän virheen vuoksi, pelaaja saa lähes joka kerta vihaisia yksityisviestejä joltain, joka on menettänyt skinejä tappion vuoksi, Glad kertoo.
- Välillä tulee jopa tappouhkauksia. Minäkin olen saanut useita, hän lisää.
Glad ei kuitenkaan anna uhkailujen hetkauttaa itseään.
- Skineillä pelaaminen on uhkapeliä, ja siinä voi käydä miten vain. Se on tietoinen riski, jonka pelaaja ottaa, hän painottaa.
Onko niin, että kun kielenkäyttö pelimaailmassa on aika kovaa, tappouhkaus ei tunnu niin isolta asialta?
- Niin, me pelaajat olemme aika tottuneita alan kielenkäyttöön emmekä ota tappouhkauksia niin vakavasti. Olisi toinen juttu, jos joku sanoisi sellaista kasvotusten, mutta sellaista ei ole koskaan sattunut, enkä usko että sattuukaan.
Pelitutkija Mikko Meriläinen on samaa mieltä tappouhkauksista ja vertaa niitä siihen, että pikkulapsi huutaa vanhemmilleen: ”Tapan teidät!”
- Se ei ole niin konkreettinen uhkaus, mutta onhan se kurjaa, eikä edistä keskusteluilmapiiriä eikä pelikulttuuria, että ihmiset laukovat sellaista.
Ilmapiiri on heikentynyt
Sitä paitsi on aika ristiriitaista, että ihminen, joka rakastaa tietyn joukkueen otteluiden seuraamista ja jolle joukkueen jäsenet ovat idoleita, esittää heille tappouhkauksia, jos he tekevät virheitä.
- Se on aika kummallista. Pari vuotta sitten, kun skinivedonlyöntiä ei vielä ollut, meininki oli ihan toisenlaista. Jos hävisimme ottelun, fanimme kannustivat meitä. Jos nyt häviämme, voimme saada todella vihaista palautetta, Glad kommentoi.
Hänen mukaansa vedonlyönnin ainoa myönteinen puoli on, että se lisää kiinnostusta otteluita kohtaan.
E-urheilu (elektroninen urheilu)
- Yläkäsite kilpailuille, joissa kilpailijat pelaava tietokoneilla tai konsoleilla erilaisia videopelejä toisiaan vastaan.
- Kilpailut käydään yleensä netin kautta tai paikallisissa verkoissa.
- Counter-Strike-pelin eri versiot ovat e-urheilumaailman suosituimpia pelejä.
- Parhaat kilpapelaajat voivat ansaita satoja tuhansia euroja vuodessa. Kymmenkunta kilpapelaajaa ansaitsee yli miljoona euroa vuodessa.
- Suomen parhaiten ansaitseva kilpapelaaja ansaitsi viime vuonna 107 000 euroa.
- E-urheilun juuret ovat Etelä-Koreassa, jossa kilpapelaaminen lähti hurjaan nousuun 1990-luvun lopulla Starcraft-pelin myötä.
Tiukempaa valvontaa tarvitaan
Glad peräänkuuluttaa järjestelmää, jolla voidaan valvoa sitä, että skinipelaajat ovat täysi-ikäisiä.
- Niin ettei 15-vuotias voi hävitä tuhansia euroja isänsä luottokortilla. Se on suurin yksittäinen epäkohta, joka pitää saada korjattua, hän sanoo.
Meriläinen vertaa skinikasinoita Villiin länteen.
- Joka yö voi ilmaantua yksi tai kaksi uutta skinisivustoa, joilla on usein houkuttelevia avajaistarjouksia. Ne muistuttavat enemmän perinteisiä nettikasinosivuja.
Koska skinivedonlyönti lisääntyy niin voimakkaasti, Meriläinen uskoo, että eri maiden viranomaiset hiljalleen yrittävät suitsia toimintaa. Se ei kuitenkaan ole helppoa, sillä nettisivusto saattaa sijaita missä päin maailmaa vain.
Pelivalmistaja ei kommentoi
Counter-Strike-videopelin kehittäjä on Valve Software. Yhtiö mahdollistaa skinit pelissään ja pyörittää nettipalvelu Steamia.
Useat kilpapelaajat haluaisivat, että Valve Software vaikeuttaisi skinikasinoiden toimintaa esimerkiksi erilaisten teknisten rajoitusten avulla.
Yhtiö on ilmoittanut tekevänsä joitain muutoksia, mutta toistaiseksi on epäselvää, miten ne vaikuttavat lukuisiin skinikasinoihin.
Yle Nyheter olisi halunnut kysyä Valve Softwarelta, miten he näkevät vastuunsa skinipelaamisen varjopuolista kuten alaikäisten rahapeliriippuvuuksista ja kilpapelaajille esitetyistä tappouhkauksista, ja miten suunnitelmia yhtiöllä on ongelmien vähentämiseksi, mutta emme saaneet koskaan vastauksia sähköpostikyselyihimme, vaikka vastausaikaa oli viikko.
Jotkut Counter-Strike-turnaukset ovat kuitenkin alkaneet kieltää skinivedonlyönnin mainonnan turnauksissaan, minkä sekä Meriläinen että Glad näkevät myönteisenä merkkinä.
On tärkeää, että lasten ja nuorten kanssa sovitaan, miten Steamiin ladattua rahaa saa käyttää.
Vanhemmilla on vastuu
Siihen asti, että viranomaiset vaikeuttavat alaikäisten skinivedonlyöntiä tai lopettavat sen kokonaan, Meriläisen mukaan huoltajien on tärkeä ymmärtää, että heillä on suuri vastuu asiassa.
- Moni lapsi ja nuori saa jouluna lahjaksi Steam-lahjakortin, ja on tärkeää, että aikuiset kysyvät, miten he aikovat lahjakorttinsa käyttää, ja että lasten ja nuorten kanssa sovitaan, miten Steamiin ladattua rahaa saa käyttää.
Pelitutkija Mikko Meriläinen kannattaa rajoittavaa, lakia noudattavaa linjaa.
- Pitää huolehtia siitä, että alaikäiset eivät pelaa rahapelejä. Sitä he saavat kokeilla vasta aikuisina, hän sanoo.
Käännös: Tanja Oreto