Hyppää pääsisältöön

Suomen hauskin Instagram-ryhmä Blokess syntyi puolivahingossa koulun penkillä – nyt suuret firmat haluavat heidät mainoksiinsa

Yli 36 000 Instagram-seuraajaa ei voi olla väärässä. Mutta kuinka suureksi Blokess voi kasvaa, kun ryhmä aikoo jatkossa panostaa myös YouTubeen?

Martin Kalliola (vas.), Jussi Pulkkinen ja Matti Roth unelmoivat siitä, että saisivat elantonsa sketsivideoilla. // Kuva: Janita Autio

Vuoden 2014 syksyllä Martin Kalliola makoili kotonaan. Hänen oli pakko, sillä oireillut polvi oli juuri leikattu, eikä Kalliola saanut rasittaa sitä. Ei mitään tekemistä. Kalliola eksyi kuuden sekunnin mittaisten Vine-videoiden maailmaan – ja jäi koukkuun. Löhöilykuukausi kului videoita katsellessa.

Vine-videot ovat siis esimerkiksi tällaisia:

Videomaratonin aikana Kalliola oppi sen, millaiset lyhytvideot toimivat, ovat hauskoja ja mitä elementtejä ne vaativat.

Blokess

Blokess-ryhmän muodostavat Kuopiossa opiskelevat 22-vuotiaat Jussi Pulkkinen ja Matti Roth sekä 24-vuotias Martin Kalliola.

Blokessin ensimmäinen Instagram-video julkaistiin syyskuussa 2014.

Polvi parani, ja Kalliola pääsi aloittamaan yliopisto-opintonsa Kuopiossa. Kauppatieteiden fuksi oli kuitenkin löytänyt kutsumuksensa, mutta se ei ollut opiskelu.

Luennoillakin Kalliolan ajatukset olivat lähinnä lyhyissä sketsivideoissa. Kalliola näytti parhaita näkemiään videoita opiskelukaverilleen Jussi Pulkkiselle, johon hän oli tutustunut vain päivää aiemmin. Pulkkinen jakoi Kalliolan ajatusmaailman välittömästi: lyhyet sketsivideot olivat älyttömän siistejä, ja niitä pitäisi tehdä itsekin.

Ja jos niitä kerran tehdään, niin tarvitaan jokin siisti taiteilijanimi.

- Ei keksitty aluksi mitään. Sitten ajateltiin, että ollaan Blokess eli äijät, Kalliola sanoo.

Blokess-ryhmän ensimmäinen Instagram-video syntyi vain hetkeä myöhemmin, saman luennon aikana.

Katso tästä Blokess-ryhmän ensimmäinen Instagram-video
Pari viikkoa myöhemmin Kalliolan ja Pulkkisen videopuuhastelusta kiinnostunut ja innostunut Matti Roth liittyi ryhmään. Kolmikko ryhtyi julkaisemaan videoita aktiivisesti, ja ryhmän seuraajien määrä Instagramissa kasvoi ja kasvaa edelleen.


Vine on
Twitterin omistama sovellus, jolla käyttäjä voi luoda ja lähettää lyhyitä videoklippejä. Etenkin Yhdysvalloissa palvelu on erittäin suosittu: suosituimmilla vinettäjillä on miljoonia tilaajia ja heidän videoitaan on katsottu miljardeja kertoja.

Suomessa Vine ei ole lyönyt läpi. MTV3:n tutkimuksen mukaan alle 20-vuotiaista suomalaisista Vineä käyttää vain reilut 7 prosenttia, yli 25-vuotiaista vielä vähemmän.

Siksi Blokess julkaisee sketsivideoitaan Instagramissa, johon on mahdollista ladata pisimmillään 15 sekunnin mittainen video. Koska video on lyhyt, sen efektit, mahdollinen musiikki ja nopeat, yllättävät käännekohdat ovat suuremmassa roolissa kuin muutaman minuutin mittaisella videolla.

- Lisäksi ilmeet ovat erittäin tärkeitä, Roth sanoo.

- Pelkät ilmeet saavat usein vauvankin nauramaan, joten ne toimivat kyllä vanhempiinkin, Pulkkinen jatkaa.

Suomessa Instagram-videotähdeksi kasvaminen on haasteellista. Jos maassamme haluaa videotähdeksi, yksinkertaisin ja helpoin tie siihen on YouTube. Siinä missä suomalaistubettajilla on useita verkostoja, joihin kuuluu kymmeniä ellei satoja tubettajia, Kalliola tietää Blokessin lisäksi vain kolme aktiivisesti Instagram-lyhytvideoita tekevää henkilöä: Seksikäs-Suklaan, Hanad Hassanin ja lateksituppiin.

Syynä voi olla se, että Instagram-videot vaativat lyhyen mittansa vuoksi tekijöiltä erilaisia taitoja ja valmiuksia kuin YouTube-sketsit. Onko suomalainen sketsihuumori rakenteeltaan niin hidasta, että YouTube yksinkertaisesti toimii paremmin?

- Suomalaisten voi olla vaikea laittaa itsensä likoon. Suomalainen on kuitenkin vähän sellainen hämäläinen, Pulkkinen sanoo.

Avaa Instagram postaus
Piirit ovat pienet, mutta lyhytvideoiden – etenkin niitä tekevän Blokessin – suosio on huimassa kasvussa. Vain puoli vuotta sitten Blokessilla oli 10 000 seuraajaa. Nyt seuraajia on jo yli 36 000.

Ryhmä on saanut vetoapua Seksikäs-Suklaalta, joka oli Blokessin tyylisten videoiden edelläkävijä Suomessa. Blokess ja Seksikäs-Suklaa tekivät muutamia videoita yhdessä vuoden 2015 alkupuoliskolla. Niihin aikoihin Blokessilla oli vain pari tuhatta seuraajaa, Seksikäs-Suklaalla kymmenentuhatta.

Keksimme aina jonkin jutun videon kylkeen, tyyliin "tägää frendi, joka on v*tun laiska"― Jussi Pulkkinen

Joulukuussa Blokess meni seuraajamäärässä Seksikäs-Suklaan ohi. Ryhmä sanookin vitsaillen, että he vain käyttivät Seksikäs-Suklaan tunnettavuutta hyväkseen.

- Olemme oppineet aktivoimaan ihmisiä Instassa. Keksimme aina jonkin jutun videon kylkeen, tyyliin "tägää frendi, joka on v*tun laiska", Pulkkinen kertoo.

Moiset kikat ja videoiden kohentunut laatu ovat tärkeitä syitä Blokessin kasvaneelle suosiolle. Kenties vielä tärkeämpi ja luonnollisempi syy on se, että ulkomaiden trendit saapuvat Suomeen yleensä muutamien kuukausien tai jopa vuosien viiveenä. Esimerkiksi Snapchat oli Yhdysvalloissa hitti jo vuonna 2014. Suomessa sovellus noteerattiin laajemmin vasta vuonna 2015. Näyttää siltä, että lyhytvideoilla on sama trendi: Jenkeissä on ollut Vine-julkkiksia jo parin vuoden ajan. Suomestakin olettaisi pian löytyvän lyhytvideokuuluisuuksia, jollaiseksi Blokesskin tähtää.

Seuraajamäärän nopea kasvu onkin jo nostanut Blokessin tunnettavuuden sellaiselle tasolle, että yritykset ovat noteeranneet ryhmän. Mainosvideoita on syntynyt niin Soneralle kuin Sokoksellekin.

- On ollut yllätys, kuinka paljon yritykset ovat ottaneet yhteyttä. Pitää ruveta suunnittelemaan, ettei jokainen video ole tehty yrityksen nimissä, Pulkkinen sanoo.

Avaa Instagram postaus
Blokessin kolmikko teki uuden aluevaltauksen kaksi viikkoa sitten, kun ryhmä latasi ensimmäisen videon YouTubeen. Videota on katsottu mukavasti, jo yli 32 000 kertaa.

Ryhmä ei kuitenkaan ole jättämässä Instagramia tai rauhoittamassa julkaisutahtiaan. Fanien on ennemminkin syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota Blokessiin toimintaan. Kolmikko aikoo jatkossa julkaista YouTubessa yllä olevan videon kaltaisia livesketsejä.

Livesketsit ovat käsikirjoitetun videon sisällä tapahtuvia sketsejä, joiden kulkua ei voi käsikirjoittaa. Yllä olevalla videolla livesketsi on prankki eli kepponen siitä, kun Kalliola menee kysymään tytön puhelinnumeroa.

Käytännössä livesketsit ovat jotain sosiaalisten kokeiden ja perinteisten prankkien välillä. Livesketseissä sosiaalinen koe on tavallaan osa tarinaa.

- YouTubessa on paljon prank-videoita, mutta en tiedä ketään tunnettua henkilöä tai ryhmää, joka tekisi livesketsejä, Roth sanoo.

Avaa Instagram postaus
Roth, Pulkkinen ja Kalliola unelmoivat siitä, että he tienaisivat elantonsa videoillaan esimerkiksi Justimuksen tapaan. Sitä ennen kolmikko aikoo omalta osaltaan varmistaa, että eräs äärimmäisen tärkeä tavoite täyttyy.

- Seksikäs-Suklaa sanoi, että kun hänellä ja meillä on yhteensä 120 000 seuraajaa, niin lähdetään Meksikoon, Kalliola sanoo.

- Mutta oikeasti meillä on vain yksi tavoite. Haluamme elättää tällä itsemme. Ja että päästään Hollywoodiin, Kalliola jatkaa.

Katso vielä alta Blokessin oma suosikkivideo Kun TEIDÄN biisi alkaa soimaan, joka syntyi spontaanisti automatkalla Kuopiosta Helsinkiin.

Avaa Instagram postaus

Lue myös:

Seksikäs-Suklaa oli mamupoika ilman yhtään ystävää – nyt hänen videoilleen nauraa koko Suomi