Hyppää pääsisältöön

Näin Rähinä-räppärit treenaavat – ota mallia kunto-ohjelmista

Suosikkiartistit tsemppaavat salille omalla esimerkillään. Jos kiireinen hittiräppäri pystyy siihen, niin pystyt sinäkin!

Uniikki

Tää ei oo mitään satujumppaa, Uniikki räppää uusimman albuminsa Tikis-biisissä. Kovassa kunnossa oleva Uniikki noudattaa tiukkaa saliohjelmaa, jonka kierto on yhdeksän päivää. Kahtena päivänä räppäri treenaa jalkoja, viitenä päivänä ylävartaloa ja kaksi päivää hän lepää.

- Saliohjelmani vaihtui juuri. Mun avovaimo (fitness-tähti Eevi Teittinen) on aika hyvä kuntovalmentaja. Hän treenaa tosi kovaa ja ammattimaisesti. Käyn aika paljon Eevin kanssa treenaamassa. Hän vahtii, etten laiskottele, muusikko kertoo YleX:lle.

Uniikki vinkkaa, että kannattaa hankkia sellainen tyttöystävä, joka käy salilla. Silloin pysyy itsekin kunnossa.

- Ei kehtaa jättää salia välistä, ettei toinen puolisko pääse tekemään isommilla painoilla. On pakko pysyä kehityksessä mukana. Kyllä se vähän miehen itsetunnolle ottaa, jos mimmi vetää kovemmin.

Kotona Helsingissä ollessaan räppäri käy Cheekin tavoin Töölö Gymillä. Keikkareissulla Uniikki puolestaan pyrkii aina löytämään paikallisen salin.

- Keikkapäivinä tulee hyvä treeni, jos käy puntilla alkuillasta. Lisäksi keikka vastaa tunnin aerobista suoritetta. Mulla on noin sata keikkaa vuodessa. Treenaaminen auttaa siihen, että jaksaa energisesti heilua lavalla.

Avaa Instagram postaus

Räppäreihin liitetty bile-imago on ristiriitainen. Usein hehkutetaan villejä juhlia, mutta samalla saarnataan treenaamisen ja terveellisen elämän puolesta. Ikään kuin toisessa kädessä olisi skumppapullo ja toisessa proteiinipatukka.

- Juurikin näin, vaikka bailaaminen on jäänyt paljon vähemmälle uran alkuvuosista. Totta kai välillä bailataan aamuun asti, mutta treeniä on 80 prossaa ja bailaamista 20 prossaa elämästä. Ison illan jälkeen menee kolme päivää, että pääsee kunnolla treenaamaan ja ruokailut menee päin helvettiä.

Avaa Instagram postaus

Uniikilla meni joulukuu monen muun suomalaisen tavoin juhliessa ja syödessä. Nyt räppäri pyrkii karistelemaan joulukilojaan Rukalla erilaisten talvilajien ja kuntosalin avulla. Tapaninpäivän keikalla hän ei ottanut paitaansa pois.

- Olen urheillut täysiä viisi päivää ja juonut vain yhden lasin viiniä, välillä pitää skarpata. Mullakin oli joulupöhö ja tulin tänne Rukalle treenaamaan. Viidessä päivässä on vatsamakkara pienentynyt.

Kuntosalit täyttyvät tammikuussa, kun monet ryhdistäytyvät hetkeksi. Helmikuussa ryhmäliikuntatunneilla on jo tilaa, kun sohva vie voiton salista.

- Kun tammikuun tsemppaa, niin toivottavasti hyvinvointi lisääntyy ja kropassa näkyy muutokset. Toivoisin, että se motivoi jatkamaan. Ainakin itse huomaan, että tulokset motivoivat. On myös kiva, että voi heittää kesällä paidan pois. Kannattaa pitää mielessä, ettei se ole vain esteettistä vaan kokonaisvaltainen hyvinvointi on parempi, kun syö terveellisesti ja urheilee paljon.

Uniikki toivottaa kaikille hyvää treenivuotta Tikis-biisinsä myötä.

Lahtelaisräppäri Brädi on kasvanut urheiluperheessä, joten liikunta on ollut hänelle aina tärkeä osa elämää. Artistin isä on tehnyt elämäntyönsä yleisurheilumaailmassa, mutta Brädille palloilulajit ovat aina olleet suurin juttu. Varsinaista lajivalintaa hittinikkari ei ole koskaan osannut täysin tehdä.

- Pelasin vielä parikymppisenä korista, lätkää ja futista yhtälailla täysillä, kunnes mikrofoni kiinnosti ylivoimaisesti palloja ja kiekkoa enemmän, Brädi kertoo YleX:lle.

Räppärillä ei ole enää musiikkiuran ohella aikaa, eikä mahdollisuuksia pelata enää kilpasarjoissa. Brädin onneksi hänen kotikaupungissaan Lahdessa on mahdollisuus harrastaa rakkaita lajeja viikoittain.

- Koitan saada ainakin yhden palloilusuorituksen tehtyä viikossa. Kiekkokamat ovat tänä talvena saaneet virua mystisen lonkkavamman takia kellarissa, mutta olen käynyt sen sijaan pelaamassa korista, jonka parissa lonkka ei vaivaa. Kesäisin meillä on FC Summer Up, jonka paidassa pelaan lahtelaista kortteliliigaa.

Palloilun ohella räppäri käy kuntosalilla, ryhmäliikuntatunneilla, ja lenkillä.

- Jonkun liikunnallisen suorituksen pyrin tekemään käytännössä viikon jokaisena päivänä, jos se keikkailuni puitteissa on mahdollista. Mä olen perusluonteeltani melko laiska, ja pitääkin kiittää välttävässä kunnossa pysymisestä erittäin liikunnallista vaimoa, joka alan ammattilaisena on potkimassa perseelle, ja apuna treeniohjelmien suunnittelussa. Mitään rakettitiedettä liikunta ei meidän perheessämme ole.

Avaa Instagram postaus

Brädi saa liikunnasta hyvää oloa ja jaksamista kaikkeen.

- Mielestäni on tärkeää treenata tasaisessa suhteessa lihaskuntoa, aerobista kuntoa sekä liikkuvuutta, joista jälkimmäisessä mulla henkilökohtaisesti on suuria puutteita. En myöskään tällä hetkellä noudata mitään orjallista ruokavaliota, pyrin toki syömään terveellisesti ja tasaisin väliajoin. Herkuillekin on paikkansa - kohtuus kaikessa.

Esimerkki Brädin viikosta:

MA: Kuntosaliharjoitus, usein jalat ja alavartalo (1,5h)

TI: Koripallo, (1,5h kahteen päähän täysin viisikoin)

KE: Aamutreeni. Sisäpyöräily 45min + salitreeni 45min.

TO: Aamutreeni. BodyPump 1h.

PE: Usein keikkapäivä ja treenivapaa

LA: Keikkapäivä 2: Harvoin treenipäivä, mutta keikkareissullakin voi tehdä salin tai lenkin, jos on aikaa.

SU: Paluu keikoilta kotiin, usein lihaskuntoharjoitus illalla, kuntopiiri-tyyppisesti.

Treenimusiikiksi Brädi suosittelee omasta tuotannostaan Mestariteos-kappaletta.

Lue myös:

17 kuvaa siitä, mitä rap tekee miesvartalolle  

Uniikki: Näillä saleilla räppärit treenaavat

Elastinen: Liika treenaaminen on kuin syömishäiriö