Hyppää pääsisältöön

Activision-Blizzard osti MLG:n

Activision Blizzardin logo
Activision-Blizzard on tehnyt merkittävän yrityskaupan Activision Blizzardin logo activision-blizzard

Activision-Blizzard on ostanut yrityskaupalla Pohjois-Amerikan suurimman turnausjärjestäjän Major League Gamingin eli MLG:n yhteensä 42,5 miljoonalla eurolla.

Major League Gaming on pitkään ollut johtava turnausjärjestäjä Pohjois-Amerikassa. Yhtiön toiminnan alkuaikoina se sai tuntuvia yksityissijoituksia rakentaakseen toimivan konseptin elektronisen urheilun ympärille. Alkutaipaleellaan MLG onnistuikin järjestämään merkittäviä turnauksia niin StarCraft 2:n kuin Call of Dutyn ympärille.

Myöhempinä vuosina yhtiö on kuitenkin joutunut taistelemaan olemassaolostaan. Viime vuonna se menetti Call of Dutyn Worlds -liiga järjestämisoikeuden pahimmalle kilpakumppanilleen ESL:lle.

Muutaman vuoden alamäki on näkynyt myös yhtiön tuloksessa, joka on Ars Technican sekä eSports Observerin mukaan ollut jo pidemmän aikaa negatiivinen. Julkaisujen mukaan yhtiö joutuukin käyttämään valtaosan saamastaan myyntitulosta kattaakseen velkansa. Kauppa pystyttiin kuitenkin runnomaan läpi hyödyntämällä Delawaren osavaltion yhtiölakeja.

Activision-Blizzard aikoo luoda MLG:stä elektronisen urheilun vastineen ESPN:lle, joka on maailman suurin urheilua tuottava mediayhtiö:
- MLG:n kyky luoda maailmanluokan sisältöä tulee vahvistamaan yrityksemme strategista asemaa kilpailullisessa pelaamisessa. MLG:llä on uskomattoman vahva ja kokenut tuotantotiimi ja turnausten ympärille on rakentunut aktiivinen yhteisö, toteaa Activision-Blizzardin toimitusjohtaja Bobby Kotick.

Yrityskaupan valmistelu alkoi Activision-Blizzardilla jo viime vuonna, kun yhtiö palkkasi riveihinsä ESPN:n vastaavan tuottajan Steve Bornsteinin. Bornstein tuotti ESPN:lle NFL:n mediapalveluita.

MLG pyrkii jatkamaan toimintaansa normaalisti yrityskaupasta huolimatta. Toistaiseksi ei ole tietoa, miten muut pelien valmistajat suhtautuvat kauppaan. MLG on tehnyt kuluvien vuosien aikana läheistä yhteistyötä mm. Valven, Microsoftin ja Nintendon kanssa järjestäessään eri turnauksia.

MLG:n toimitusjohtaja Sundance DiGiovanni pitää yrityskauppaa hyvänä mahdollisuutena:
- Meillä tulee olemaan enemmän resursseja takanamme, mikä tarjoaa meille mahdollisuuden rakentaa ja luoda paras mahdollinen kokemus kaikille asiakkaillemme.

DiGiovannin rooli tulevassa MLG:ssä on vielä avoin. eSports Observer väittää, että DiGiovanni on irtisanottu tehtävästään MLG:n toimitusjohtajana ja hänen paikkansa on ottanut yhtiön talouspäällikkö Greg Chisholm, NY Timesin mukaan taas DiGiovanni on palkattu suoraan Activision-Blizzardille. Haastattelunsa perusteella hän ei kuitenkaan ole menossa minnekään:
- Olen enemmän omistautunut MLG:lle kuin koskaan aikaisemmin. Kysykää minulta vuoden päästä, miten asiat ovat menneet, ja olen varma, että voin antaa teille fantastisen listan kaikesta, mitä olemme saavuttaneet, summaa DiGiovanni.

Lähteet:
NY Times
Game informer
Ars Technica
eSports Observer