Hyppää pääsisältöön

Karavaani Baobab

Kaihon karavaani ja Orchestra Baobab Näsinpuistossa elokuussa 2015
Kaihon karavaani ja Orchestra Baobab Näsinpuistossa elokuussa 2015. Kaihon karavaani ja Orchestra Baobab Näsinpuistossa elokuussa 2015 Kuva: photo me@tuomomanninen.com karavaani baobab

“Mun haave meidän bändistä on, että se olisi todella pitkäikäinen. Että mä olisin se 70-80-vuotias pappa, joka pystyy soittamaan bändissä.”

Näin puhui Tuure Kilpeläinen, kun haastattelin häntä viime elokuussa eli muutamaa viikkoa ennen kuin toteutui vuosien ajan hautunut unelma. Aina siitä lähtien kun Tuure Kilpeläinen ja Kaihon karavaani kesällä 2011 viettivät illan Helsingin Juhlaviikkojen AfroCubism-illassa, ryhmän mielessä iti ajatus yhteistyöstä jonkun maailmanmusiikkiyhtyeen kanssa. Kohteeksi täsmentyi pian legendaarinen senegalilainen Orchestra Baobab, yksi maailmanmusiikin peruskivistä. Kenties eräällä sattumalla oli vaikutusta: Orchestra Baobab on perustettu vuonna 1970, joka on myös Tuure Kilpeläisen synnyinvuosi.

“Mä rupesin kyseleen, että miten näihin tyyppeihin saisi yhteyden. Kaikenlaisia vaikeita reittejä, jonkun lähetystön kautta, kunnes älysin sanoa tyttöystävälle, että tää olisi makee juttu. Miriam (Attias) oli opiskellut Ranskassa ja mä kysyin tunsiko hän ketään Senegalista. Joo, hän sanoi, mun kämppis oli Senegalista, mä soitan sille. Hän soitti ja kysyi tunsiko kämppis Baobabin tyyppejä, ja hän sanoi, joo, mä tunnen ihan hyvin sen laulajan. Sitten meillä olikin yhtäkkiä puhelinnumero.”

Orchestra Baobabin väkeä Rauhanniemessä
Orchestra Baobabin väkeä Rauhanniemessä Kuva: photo me@tuomomanninen.com orchestra baobabin jäseniä tampereella

Orchestra Baobabin musiikissa on alusta saakka henkinyt huikea sekoitus erilaisia vaikutteita. Afrokuubalaiset rytmit yhdistyvät portugalilaisiin kreolisävelmiin, kongolaiseen rumbaan ja high lifeen. Se on aina ollut rajoista piittaamatonta, eräänlaista panafrikkalaista musiikkia. Sama päti myös yhtyeen alkuperäiseen työpaikkaan, Club de Baobabiin, afrikkalaisen Baobab-puun mukaan nimettyyn klubiin, joka antoi bändille sen nimen. Baobab-klubissa kävi silmäätekeviä Senegalin presidenttiä ja hänen tuomiaan valtiovieraita myöten.

Kahdeksankymmenluvun mittaan Orchestra Baobab joutui yhteiskunnallisten ja esteettisten muutosten keskelle. Urbanisaatio eteni ja musiikilliset muodit muuttuivat. Dakariin tulleet maaltamuuttajat eivät tanssineet pehmeää salsaa vaan aggressiivisempaa mbalaxia, jonka tähdistä tunnetuin on Youssou N’Dour. Orchestra Baobabin toiminta kuihtui.

Maailmanmusiikin nousun myötä tilanne muuttui. Yhtäkkiä juuri Orchestra Baobabin edustama afrikkalaisen ja kuubalaisen musiikin aistillinen ja tanssillinen yhdistelmä nousi suosioon. Oli lähellä, etteivät senegalilaiset olleet esillä siinä läpimurrossa, joka tunnetaan nimellä Buena Vista Social Club. Ei kuitenkaan mennyt montaakaan vuotta ennen kuin hedelmät korjattiin ja ilmiö johti Orchestra Baobabin uudelleenkokoamiseen vuonna 2001. Keikka Lontoon Barbicanissa sai ekstaattisen vastaanoton ja vei Specialist in All Styles -levyn tekoon. Siitä lähtien Orchestra Baobab on ollut jälleen mukana kuvioissa.

Karavaani Baobab-dokkarin suomalainen osapuoli Kaihon karavaani syntyi vuosia Orchestra Baobabin uudelleensyntymän jälkeen. Kouvolalaislähtöinen Tuure Kilpeläinen oli 2000-luvun alussa tehnyt kolme soololevyä ja säveltänyt biisejä muille artisteille. Ura laulajana tuntui olevan laskusuunnassa, taskussa olivat kuvaamataidonopettajan paperit, ja mieleen hiipi ajatus, että pitäisi kenties tehdä oikeita töitä. Vuonna 2009 Tuure alkoi kuitenkin kuunnella musiikkia laajemmalta, maailmanmusiikkisateenvarjon alla liikkuvaa musiikkia, lattarimusiikkia, musiikkia jossa oli hänen sanojensa mukaan spirituaalista voimaa. Jotain tapahtui.

Keskeinen oivallus oli se, että musiikki on tehty jaettavaksi, ettei se ole oman egon jatke, niin kuin rock-skenelle tyypillistä on. Soittolistalla oli mm. Césaria Evora, jonka kautta löytyi käsite “kaiho”, mistä luonnollisesti kumpusi Kaihon karavaani -nimen alkuosa. Rokkijätkä Kouvolasta perusti eräänlaisen suomalaista maailmanmusiikkia soittavan yhtyeen. Mukaan tulivat kosketinsoittaja ja hanuristi Jiri Kuronen, kitaristi Rocka Merilahti, basisti Jarno T. “Jape” Karjalainen, perkussionisti Aarne Riikonen ja rumpali Sampo Haapaniemi. Bändin periaatteena oli soittaa kaikkialla, hautajaisissa ja ristiäisissä, suurilla festivaaleilla; tärkeintä oli tulla osaksi yhteistä nuotiopiiriä. Eli niin kuin Tuure karavaanariperheen vesana toteaa: “Jos miettii omaa lapsuutta karavaaninuotiolla, niin se on aika hyvä tila.”

Rocka Merilahti ja Issa Cissokho
Rocka Merilahti ja Issa Cissokho Kuva: photo me@tuomomanninen.com orhestra baobab ja kaihon karavaani huvila-teltassa

Tuure Kilpeläisen Baobab-kertomukseen liittyi vielä epäonninen tapaamisyritys Lontoossa, jossa Orchestra Baobabin piti konsertoida. Tuure saapui sateiseen kaupunkiin, mutta Baobabin kaverit jäivät saapumatta viisumivaikeuksien takia. Lopulta päädyttiin siihen, että Tuure lähti Senegaliin ja tapasi Dakarissa koko bändin. Muista yhteistyötarjouksista kieltäytynyt ryhmä näytti ehdotukselle vihreää valoa. Ensin suunnitelmana oli, että Kaihon karavaani matkustaisi Senegaliin, mutta tämä idea tyssäsi ebola-epidemiaan. Seuraava suunnitelma oli saada Orchestra Baobab Suomeen.

Elokuussa 2015 legendat saapuivat, mukana perustajajäsenet Balla Sidibé ja Rudy Gomis, pitkään Youssou N’Dourin kanssa soittanut alttofonisti Thierno Koité, hänen veljensä perkussionisti Mountaga Koité, edellisten serkku, tenoria soittava lavavelmu Issa Cissokho, pitkäaikainen basisti Charlie N’Diaye, kitaristi Yahya Fall ja laulajat Ndiouga Dieng ja Alpha Dieng. Lisäksi mukaan pestattiin Suomessa asuva senegalilaiskitaristi Libasse Sall.

Kaihon karavaani ja Orchestra Baobab Näsinpuistossa elokuussa 2015
Kaihon karavaani ja Orchestra Baobab Näsinpuistossa elokuussa 2015 Kuva: JP Pulkkinen orchestra baobab ja kaihon karavaani tampereella 2015

Orchestra Baobab ja Kaihon Karavaani olivat ennalta harjoitelleet neljä kappaletta toistensa ohjelmistosta. Baobabin ohjemistosta käsittelyssä olisivat Cabral, Nijaay, Jiin ma jiin ma ja Bul ma miin. Karavaanin kappaleista mukana olisivat Cabraliin sulautuva, samalla sointukululla etenevä Ajatuksen voima, Irrallaan, Hymyilevä Apollo ja Manuela.

Ohjelmassa oli kolme treenipäivää Helsingin Nosturilla, keikat Huvila-teltassa ja Tampereen Näsinpuistossa ja levytyssessio Studio Petraxissa Hollolan viljapeltojen keskellä. Tarkoitus oli kokeilla, mitä tapahtuu, kun muusikot, kielet ja musiikilliset näkemykset isketään samanaikaisesti lavalle. Karavaani Baobab kertoo yhteistyön kehittymisestä ja kasvamisesta, ystävyydestä ja kunnioituksesta.

Karavaani Baobab, ohjaus J.P. Pulkkinen, leikkaus Kristiina Nisula, kuvaus Janne Langen. Yle Teema sunnuntaina 31.1.2016 klo 21.00.

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kahdeksan bitin voimalla!

    Se esiteltiin vuonna 1982 ja se muutti maailman.

    Vuonna 1982 kuluttajaelektroniikan suurtapahtumassa Consumer Electronics Showssa Las Vegasissa esiteltiin laite, joka tuli peruuttamattomasti muuttamaan meidän maailmaamme. Laite oli nimeltään Commodore 64. Se oli kotitietokone. Se valloitti maailman. Laitetta myytiin seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa yli 30 miljoonaa kappaletta. Se oli suhteellisen edullinen, käyttökelpoinen ja hauska kone. Sillä pystyi tekemään monenlaisia asioita, muun muassa musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Älä hylkää masentunutta

    Aito vuorovaikutus tukee masentunutta, ole kärsivällinen.

    Kun läheisen maailmankuva tummuu ja usko tulevaisuuteen hiipuu, häntä on vaikea ymmärtää. Masentunut vetäytyy omiin oloihinsa ja tuntuu elävän toisessa todellisuudessa. Hänen negatiivinen asenteensa ja flegmaattinen olemuksensa saattaa vähän ärsyttääkin. Miksi hän ei yksinkertaisesti ravista masennuksen viittaa harteiltaan ja huomaa kaikkea kaunista ja hyvää ympärillään?

  • David Bowie ja sankarit Berliinin muurilla

    Murrettiinko Berliinin muuri musiikin avulla?

    "Me lähetämme terveiset kaikille ystävillemme muurin toisella puolella", David Bowie sanoi ja esitti laulun, jonka myös itäberliiniläiset nuoret tunsivat. Se oli Heroes, sankarit, ja se oli saanut alkunsa Berliinin muurilta. Elettiin kesää 1987, eikä kukaan vielä uskonut muurin murtuvan. Musiikki oli ajatuksia herättävä asia jaetussa kaupungissa, ja ennen pian musiikista tuli olennainen osa idän ja lännen välistä ideologista taistelua. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, että Berliinin muuri murrettiin musiikin avulla. Apuna olivat maailmantähtien kuten David Bowien ja Bruce Springsteenin lisäksi sekä itä-Berliinin punkkarit että kapellimestari Leonard Bernstein. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Avaruusromua: Kahdeksan bitin voimalla!

    Se esiteltiin vuonna 1982 ja se muutti maailman.

    Vuonna 1982 kuluttajaelektroniikan suurtapahtumassa Consumer Electronics Showssa Las Vegasissa esiteltiin laite, joka tuli peruuttamattomasti muuttamaan meidän maailmaamme. Laite oli nimeltään Commodore 64. Se oli kotitietokone. Se valloitti maailman. Laitetta myytiin seuraavan kymmenen vuoden aikana jopa yli 30 miljoonaa kappaletta. Se oli suhteellisen edullinen, käyttökelpoinen ja hauska kone. Sillä pystyi tekemään monenlaisia asioita, muun muassa musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • "Onko musta ollenkaan tähän, kun nuo muut on niin sairaan hyviä?" Lahjakkaan suvun vesa Aili Ikonen epäili pitkään, onko hänestä ammattimuusikoksi

    Musiikki on muusikko Aili Ikoselle intohimo.

    Erityisesti jazzlaulajana tunnettu muusikko Aili Ikonen kasvoi musiikin ympäröimänä. Korpilahdelta kotoisin oleva Ikonen pomppi lapsena Joutsenlammen finaaliosaa veljensä Osmon kanssa olohuoneen sohvan ympärillä ja harjoitteli pieteetillä viulunsoittoa viisivuotiaasta alkaen. Silti ura muusikkona ei ollut itsestäänselvyys.

  • Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala tekee jätteestä luksusta – hänen iltapukunsa pääsi Emma Karin yllä Linnan juhliin ja lopulta museoon

    Merestä kerätyistä muovipulloista syntyi asu Linnan juhliin.

    Maailman merissä saattaa olla 30 vuoden päästä enemmän muovia kuin kalaa. Silti muovia käytetään jatkuvasti enemmän. Muotitaiteilija Anne-Mari Pahkala haluaa tehdä jätemuovista muodikasta, jotta edes kierrätys toimisi paremmin. Kansanedustaja Emma Karille suunniteltu iltapuku hankittiin Kansallismuseon kokoelmiin.

  • Sanat haltuun rap-riimein

    Sanat haltuun -hanke auttaa nuoria löytämään äänensä.

    Rap-musiikki voi olla väylä parempaan luku- ja ilmaisutaitoon. Musiikkia kuunnellessa voi päähän tarttua myös muutama yhteiskunnallinen ajatus. Vielä enemmän kuhinaa päähän syntyy, jos alkaa itse luoda riimejä. Kirjallisuus- ja taidekriitikko, toimittaja sekä opettaja Aleksis Salusjärvi pohti, miksi lukeminen koetaan jotenkin epämiehekkääksi harrastukseksi.

  • Avaruusromua: Psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO

    Mitä jos rakennettaisiin maailman suurin syntesoija?

    Malcolm Cecil ja Robert Margouleff kohtasivat 50 vuotta sitten New Yorkissa, tuolloin uudessa Media Sound -studiossa. Heillä oli idea. Mitä jos hankittaisiin useita syntesoijia ja soitettaisiin niitä yhtaikaa? Ja jos kytkettäisi in ne toisiinsa, toimimaan yhdessä, siinä meillä olisi elektroninen orkesteri. Idea hahmoteltiin kiinalaisen ravintolan pöytäliinaan ja se päätettiin toteuttaa. Alkoi syntyä psykedeelinen äänikone nimeltä TONTO. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Finnjet oli kaikkien aikojen matkustajalaiva, joka pilkottiin kylmästi palasiksi – entisen konepäällikön rakkaus ei katoa

    Finnjet oli merimatkailun ylellinen tulevaisuus.

    Finnjet oli maailman suurin ja nopein matkustaja-autolautta. Samalla se oli uuden ajan airut, joka uitti Suomen maailmankartalle. Kaikkien aikojen matkustaja-alus paloiteltiin 10 vuotta sitten Intiassa. Konepäällikkö Juhani Puontille se oli kova isku. Onneksi muistot eivät katoa. Niitä tulvii mieleen, kun katsoo vanhan virkapuvun murentuvia kenkiä.

  • Muotitaiteilija Matti Seppänen: Muoti on vihdoinkin tunnustettu kulttuurimuoto

    Elämäntyönä muodin aseman parantaminen

    Muotitaiteilija Matti Seppäsen elämäntyönä on ollut muoti. Evakkoperheen kuopuksesta kasvoi esteetikko. Taival tamperelaisesta somistajasta suomalaisen vaateteollisuuden kultakauden huippusuunnittelijaksi on vertaansa vailla. Viisikymmentävuotiseen taiteilijauraan kuuluu niin käyttömuodin suunnittelua, tulevien muotitaiteilijoiden opetusta kuin mielikuvituksellisten teatteripukujen luomista.