Hyppää pääsisältöön

Levykriitikko Kare Eskola: "Olen suora sanoissani"

Kare Eskola vuonna 2011
Kare Eskola aloitti Uudet levyt -kriitikkona vuonna 2003. Kare Eskola vuonna 2011 Kuva: Yle/Jyrki Valkama kare eskola 2011

Uudet levyt Yle Radio 1:ssä perjantaisin klo 11 on tekijöidensä mukaan "maailman paras ja ainoa suomenkielinen levykritiikkiohjelma". Uusia levyjä arvioivat toimittajat Kare Eskola ja Ville Komppa. Mitä he ovat miehiään? Millaista on toimia musiikkikriitikkona niin pienessä maassa kuin Suomi? Kare Eskola vastaa ensin.

Kauanko olet tehnyt Uudet levyt -ohjelmaa?
Vuodesta 2003. Viimeiset kymmenen vuotta olen ollut ohjelman eräänlainen vastaava toimittaja - pari tai tiimi on vaihtunut, minä olen pysynyt.

Miten tulit ryhtyneeksi kriitikoksi?
Kun teininä soitin viulua, minun oli vaikea kuulla, mitä soittamaltani musiikilta haluaisin. Kun kriitikkona kuuntelen levyä tai konserttia, kuulen sen paljon helpommin. Lahjakkuuteni ei ole aktiivisessa luomisessa vaan aktiivisessa kuuntelussa. Lisäksi olen suora sanoissani. Näillä avuilla päädyin tekemään kriitikon puuhia saman tien, kun hakeuduin musiikkijournalistiksi.

Miten levykriitikon tehtävä on muuttunut?
Tehtävä ei ole muuttunut, mutta minä olen. Jo noin viidentoista vuoden kokemus on tehnyt minusta harkitsevamman ja musiikinkuluttajapalveluhenkisemmän. - Toivottavasti ei tylsempää.

Entä miten levybisnes on muuttunut?
Klassinen levybisnes muuttuu hitaammin kuin ala muuten, mutta muutama linja on selvä. Isojen levy-yhtiöiden klassinen puoli taantuu taiteellisesti ja taloudellisesti. Indie-yhtiöt tekevät kiinnostavaa ohjelmistoa ketterämmin.

Levyn tekeminen on halvempaa ja sen vaatima osaaminen yleisempää kuin ennen, joten omakustanteet ovat parempia. Klassisen musiikin levystä on tullut kaupallisesti tuotetun bisneksen sijasta taiteilijan itsensä alkuun panema ja teettämä epäkaupallinen brändinluontiväline. Tämä ei ole huono asia tarjonnan ja laadun kannalta.

CD-levy formaattina on käytännössä kuollut muista genreistä, ja klassisessakin suoratoisto ja on-demand yleistyvät sitä mukaa, kun kuluttajat uusiutuvat.

Kare Eskola 2006
Innostunut levyistä vuodesta 2003. Kuva on vuodelta 2006. Kare Eskola 2006 Kuva: Yle/Jyrki Valkama kare eskola 2006

Kenelle kriitikkona osoitat sanasi, mikä on käsityksesi yleisöstäsi?
Yleisöni on Yle Radio 1:n yleissivistynyt ja vastaanottavainen kuulijakunta, joka osaa itse muodostaa omat mielipiteensä ja olla kanssani eri mieltä.

Ketä kaikkia ajattelet, kun arvioit levyä?
En ajattele tietoisesti ketään, mutta ehkä yritän tavoitella samaa sävyä kuin nokkelassa kapakkakeskustelussa konsertin jälkeen, toki radioon muokattuna. Ainakaan en ajattele levyn esiintyjien ja/tai säveltäjien kaupallista tai taiteellista tulevaisuutta.

Pari kertaa on toki uhattu haastaa oikeuteen, mutta otan ne kunnianosoituksina.

Millaista on toimia kriitikkona, hyvässä ja pahassa?
Parasta on, että saa kuunnella musiikkia ja puhua siitä ihmisten "kanssa"- ja siitä vielä maksetaan! Jos huonoja puolia alkaa ilmaantua, lopetan heti. Joku saattaisi luulla huonoksi puoleksi äkäistä palautetta taiteilijoilta, mutta sellaista on vähemmän kuin kuvitellaan. Yleensä palaute on hedelmällistä. Pari kertaa on toki uhattu haastaa oikeuteen, mutta otan ne kunnianosoituksina.

Mitä itselle tapahtuu, kun kritisoi? Käytkö jonkinlaista sisäistä dialogia itsesi kanssa?
Levyn ensivaikutelma on voimakkain, sen jälkeen laimentuu. Siksi luotan ensivaikutelmaan. Tärkein pohdinta lienee se, että jos levy ei iske, mietin enkö ole vastaanottavaisessa mielentilassa tai eikö minulla ole taitoa ottaa vastaan.

Millaisissa olosuhteissa työskentelet, milloin ja missä kuuntelet?
Kuuntelen levyt kokonaan ja ainakin parilla eri laitteistolla. Jos levy ei iske, tarjoan sille toisen mahdollisuuden toisena päivänä toisissa olosuhteissa.
Mieluiten kuuntelen levyt kotona. Kaiuttimina on siellä Genelecin 8030:t, mutta detaljit väijyn Sennheiser HD600 -kuulokkeilla, joihin minulla on Knif Audion custom-kuulokevahvistin.

Monikanavalevyt kuuntelen Ylen studiossa, koska kotona monikanavasysteemi vei liikaa tilaa. Audiolaitteiston laatua tärkeämpää on sen tuttuus ja taito kuunnella sitä. Ylen työhuoneessa on kehnompi laitteisto, joka kelpaa vain muistin virkistämiseen kirjoitustyön yhteydessä.

Kare Eskola vuonna 2006
Eri paita, vuosi edelleen 2006. Kare Eskola vuonna 2006 Kuva: Yle/Jyrki Valkama kare eskola vuonna 2006

Saatko itse vaikuttaa siihen, mitä levyjä arvioit? Millä perusteella valitse silloin levyt?
Valitsen levyt vapaasti, mutta sovellan Ylen tehtäväkuvaa ja eräänlaisia uutiskriteereitä. Painotan kotimaisia levyjä, yleisesti merkittäviä levyjä sekä levyjä joita muut eivät ehkä soita, mutta jotka ansaitsevat tulla kuulluksi.

Kuunteletko kollegasi Ville Kompan ohjelmia? Käyttekö keskusteluja keskenänne?
Kuuntelen radiota erittäin harvoin, mutta silmäilen kollegani tekstit läpi verkosta. Keskenämme puhumme lähinnä siitä, miten jaamme levyt keskenämme.

Alba-yhtiön entinen johtaja Timo Ruottinen soitteli usein, ja hämäläisen salaviisaasti jahkaili kritiikkieni tarkoitusperiä. Nyt kun hän jäi eläkkeelle, olen kaipaillut niitä soittoja.

Haluatko tietoisesti edistää jotain asiaa, aatetta kriitikkona, onko lempilapsia kuten vaikka aikamme musiikki, vanha musiikki, uusi kansanmusiikki?
Jonkinlaisen neutraaliuden ihanteen ja oman maun ristiriita on kritiikin ratkaisemattomia ydinkysymyksiä. Voin arvostella mitä vaan, mutta mieluiten kuuntelen uutta ja vanhaa, ja harvemmin siltä väliltä. Luotan siihen, että Uudet levyt -parini täydentää oman makuni aukkoja.

Millaista palautetta olet saanut, kriittistä tai kiittävää? Onko jotain erityistä tapausta, joka olisi jäänyt mieleen?
Alba-yhtiön entinen johtaja Timo Ruottinen soitteli usein, ja hämäläisen salaviisaasti jahkaili kritiikkieni tarkoitusperiä. Nyt kun hän jäi eläkkeelle, olen kaipaillut niitä soittoja. Kunnioitimme toistemme näkemyksiä, ja silti säilytimme riippumattomuutemme.

Onko hetkiä, jolloin et haluaisi lainkaan toimia kriitikkona vaan tehdä jotain aivan muuta, olla aivan joku toinen?
Ei. Osa identiteetistäni rakentuu sille, että olen kriitikko.

Lue Uudet levyt -arvosteluja

Kommentit
  • Christoph Croisé (CHE) | Paulon sellokilpailu 2018

    Seuraa kansainvälinen kisa alusta loppuun 15.-25. lokakuuta.

    Päivitys 3.10.2018: Christoph Croisé on peruuttanut osallistumisensa. // Sveitsiläinen Christoph Croisé suorittaa Master of Music -tutkintoa Berliinin Taideyliopistossa sello-opettajanaan Wolfgang-Emanuel Schmidt. Hänet on palkittu ensipalkinnoin lukuisissa kansainvälisissä kilpailuissa.

  • Oramo tuo Langgaard-julkaisuihin uutta pöhinää

    Oramo tuo Langgaard-julkaisuihin uutta pöhinää

    Tanskalainen Rued Langgaard (1893-1952) ei löytänyt omana aikanaan kotimaassaan vastakaikua ilmaisulleen. Pitkälti itseoppinut säveltäjä jätti jälkeensä jättimäisen yli 400 teoksen myöhäisromanttisen tuotannon. Ilahduttavasti viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana kiinnostus Langgaardin tuotantoa kohtaan on kasvanut.