Hyppää pääsisältöön

Poppakonstit eivät auta, liikunta yksin ei riitä – personal trainerin viisi vinkkiä kohti pysyvää muutosta

elämäntapamuutosvinkit
elämäntapamuutosvinkit Kuva: Yle, Tero Kyllönen elämäntapamuutosvinkit

Personal Trainer, valmentaja Mikko Törmälehto on auttanut ja kannustanut monta ihmistä kohti muutosta. Tavoitteita ja muutostoiveita on erilaisia – jokaisen kohdalla tarpeet, mahdollisuudet ja toiveet katsotaan erikseen. Viisi vinkkiä kohti pysyvää elämänmuutosta on kuitenkin helppo antaa. Kun raamit ovat kunnossa ja arki hallinnassa, on muutosten tekeminenkin helpompaa.

1. Älä kiirehdi

Muista, ettei ole kiire mihinkään. Elämäntapamuutos vaatii uusien tapojen ja arjen rutiinien oppimista, jotta muutos ei jäisi kuuriksi. Uudet tavat eivät synny hetkessä.

2. Liiku ja nauti

Etsi liikuntamuodot, joista oikeasti nautit. Liikkumisesta nauttiminen on ainoa keino tehdä muutoksista pysyviä.

3. Panosta ruokailuun

Panosta ruokailutottumusten parantamiseen, sillä liikunta yksinään on surkea keino pysyvien muutosten tiellä.

4. Suunnittele etukäteen – tee eväät

Panosta etukäteissuunnitteluun. Valmistaudu seuraavaan päivään tekemällä itsellesi eväät yhtä tai kahta ruokailua varten. Esimerkiksi hedelmärahkan tekemiseen illalla kuluu aikaa pari minuuttia ja sen syömiseen seuraavana päivänä viisi minuuttia. Siihenkin on opeteltava ajan kanssa.

5. Unohda dieetit

Jätä dieetit ja kuurit väliin. Poppakonsteja pysyvään painonpudotukseen ei ole.

Mikko Törmälehto
Mikko Törmälehto tietää, että rutiinien kautta muutoksista on mahdollista saada pysyviä. Mikko Törmälehto Kuva: Yle, Marko Väänänen mikko törmälehto

– Fakta on, että pysyviä tuloksia ei tule, ellei niistä tee rutiineja. Se on koko homman ydin. On myös hyvä edetä muutoksissaan maltilla, pienin askelin, Mikko Törmälehto muistuttaa.

– On ihan sama, mitä joku dieetti lupaa, jos et pysty noudattamaan sitä lopun elämääsi. Ainoa keino saada muutoksesta pysyvää, on muuttaa niitä asioita, mitkä siinä omassa ruokailussa mättää, eikä niin, että joku tekee sinulle ihmedieetin, mitä alat noudattaa.

Se, mikä sopii kaverille, ei välttämättä sovi minulle. Tämä on hyvä muistaa omassa arjessa. Tärkeintä on asettaa omat tavoitteet ja mennä tavoitteita kohti määrätietoisesti, itselle parhaiten sopivalla tavalla. Eikä luovuttaa kannata, vaikka takapakkia tulisikin.

– Kompastuskiviä tulee melko monesti matkan varrella, mutta niistä kyllä pääsee yli. Silloin pitää vaan malttaa miettiä, mitä voisi tehdä paremmin, pitääkö jotain asioita muuttaa tai esimerkiksi tahtia keventää. Keinoja kyllä löytyy, kunhan ei nakkaa pyyhettä kehään, Mikko Törmälehto vielä kannustaa.

Lue: Kaisa Häivälä laihtui 36 kiloa. Miten hän onnistui elämäntapamuutoksessaan?

Lisää ohjelmasta

Risto Laitila ja Mikko Penttilä pohtivat syitä jalkapohjan kivulle
Risto Laitila ja Mikko Penttilä pohtivat syitä jalkapohjan kivulle Kuva: Yle, Tero Kyllönen akuutin omalääkäri risto laitila ja toimittaja mikko penttilä
Leikkaussalissa tehdään operaatiota
Leikkaussalissa tehdään operaatiota Kuva: Yle, Harri Lehtikevari leikkaussali
Taina Kuuskorpi & Juho Heikkinen - Psykologiset testit ja testaukset -kirja
Taina Kuuskorpi & Juho Heikkinen - Psykologiset testit ja testaukset -kirja Kuva: Yle, Samuli Holopainen psykologiset testit
Lähikuva Azra Tayyebin kasvoista.
Lähikuva Azra Tayyebin kasvoista. Kuva: Tero Kyllönen / Yle Akuutti,sokeus,Azra Tayyebi