Hyppää pääsisältöön

Mussalon sataman ahtaajilla ovat silmät ja korvat tarkkana

Tommi Sievers ja Pekka Raki Mussalon satamassa.
Mussalon sataman konttiterminaalin C-laituri on kilometrin pitkä ja siihen mahtuu tarvittaessa yhteensä viisi rahtilaivaa. Tommi Sievers ja Pekka Raki Mussalon satamassa. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja

Pakkasmittari näyttää Mussalon satamassa reilua kymmentä astetta, mutta kun ei tuule ja aurinko paistaa, työolosuhteet ovat suorastaan hyvät. Muutenkaan ahtaajat eivät pakkasta säikähdä.

"Kun 15 asteen pakkasraja ylittyy, työkiertoon tulee yksi ihminen lisää ja reilun tunnin välein pääsee sisälle hetkeksi lämmittelemään ja pitämään taukoa", kertoo ahtaajana työskentelevä Seppo Leskinen.

Ahtaajan työssä täytyy olla tarkkana kuin porkkana. Radiopuhelimistä rätisee ohjeita nosturin kuljettajalle, joka siirtää kontteja laivaan: "metri, kaksikymmentä, vielä vähän, irti!"

Kontti täytyy saada neljän kulmassa olevan nyrkin päälle juuri eikä melkein, että homma etenee.

Pekka Suoknuuti on tehnyt ahtaajan töitä jo 30 vuotta ja hän kommentoi, että "niska tässä hommassa tulee kyllä kipeäksi."

Pekka Raki ja Tommi Sievers esittelevät Mussalon sataman toimintoja.
Pekka Raki (vas.) vastaa logistiikkafirma Stevecossa laivojen lastausten ja purkujen suunnittelusta. Tommi Sievers taas työskentelee HaminaKotka Oy:ssä myynti- ja markkinointipäällikkönä. Pekka Raki ja Tommi Sievers esittelevät Mussalon sataman toimintoja. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja
Ahtaajat liikkuvat satama-alueella polkupyörillä.
Ahtaajan työ on muuttunut vuosien varrella. Nykyään esimerkiksi apuvälineitä on enemmän, kuormien koko kasvanut ja työtahti nopeutunut. Polkupyörä on edelleen kätevä isolla satama-alueella liikkumiseen. "Pääsee nopeasti kahvitauolle", Seppo Leskinen nauraa. Ahtaajat liikkuvat satama-alueella polkupyörillä. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja
Satamassa kuljetetaan kontteja lukeilla.
Mussalon satamassa on kahdenlaisia lukkeja. Niillä voi kuljettaa joko kahta tai kolmea konttia samaan aikaan riippuen lukin koosta. Satamassa kuljetetaan kontteja lukeilla. Kuva: YLE/Reetta Arvila lukki
Seppo Leskinen (vas.) on tehnyt töitä satamassa jo 35 vuotta.
Seppo Leskinen (vas.) on työskennellyt satamassa 35 vuotta. Hän tuli ensimmäisenä pelkästään nosturinkuljettajan hommiin. Seppo Leskinen (vas.) on tehnyt töitä satamassa jo 35 vuotta. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja
Konttinosturi on 30 metrin korkeudessa.
Nosturi on ilmassa 30 metrin korkeudessa. Kun kontteja lastataan, ei alla saa olla ketään turvallisuus-syistä. Leskinen kertoo, että hänen aikanaan vahinkoja ei ole sattunut, vaikkakin yksi kulma on saattanut joskus pettää. Konttinosturi on 30 metrin korkeudessa. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja
Mussalon konttiterminaalin kilometrin mittaiselle laiturille mahtuu viisi laivaa.
Mussalon satama on yksi HaminaKotkan kolmesta satamasta. Alue on 500 hehtaaria suuri ja sen läpi meni esimerkiksi viime vuonna noin 500 000 teutaa. Paikka vetäisi paljon enemmänkin, kapasiteettia olisi jopa miljoonaan teutaan saakka. TEU on konttiliikenteen perusmittayksikkö ja perus kuuden metrin kontti on yhden teutan ja isompi malli kaksi teutaa. Mussalon konttiterminaalin kilometrin mittaiselle laiturille mahtuu viisi laivaa. Kuva: YLE/Reetta Arvila ahtaaja


Reetta Arvila on silminä ja korvina Mussalon satamassa. Kuuntele:

Kommentit