Hyppää pääsisältöön

Selkäkipu vei jalat alta – romuttuiko maratonhaave?

Mira Helén haastattelukuvassa
Mira Helén haastattelukuvassa Kuva: Yle, Petri Vilén mira helén

Turkulainen Mira Helén oli harrastanut juoksua pitkään ja ajatus kuningasmatkan, maratonin juoksemisesta oli kirkkaana mielessä. Yhtäkkiä kipeä selkä vei jalat alta – ja oli viedä myös mahdollisuuden maratonin juoksemisesta saavuttamattomiin.

– Monen vuoden juoksutaustalla asetin tavoitteeksi, että ennen kuin täytän 40, juoksen New Yorkin maratonin. Sitä varten lähdettiin pikku hiljaa miettimään ohjelmaa ja sen mukaan mentiin. Ohjelmaan kuului kuntosaliharjoittelua sekä hierontaa, urheiluhieroja, valmentaja Samuli Sällisen ohjauksessa.

– Aivan yhtäkkiä elokuun alussa en päässyt autosta ylös. Selkään sattui niin paljon.

Oli lähdettävä saman tien lääkäriin. Mira joutui turvautumaan lapsensa apuun, jotta pääsi autosta ulos. Lääkäri totesi, että kyseessä on noidannuoli, joka kyllä menisi ohi viikonlopun lepäämisellä ja seuraavalla viikolla olisi jo mahdollisuus juosta ja harjoitella normaalisti.

Mira Helén lepäsi viikonlopun, ei ollut töissä, ei käynyt juoksemassa eli ei tehnyt yhtään mitään. Hän kertoo, että juostessa oli ollut myös jalkavaivoja ja jossain vaiheessa oli lääkärissä sanottu, että kyseessä on juoksijan polvi, kun vasen ulkoreisi ja polvi särkivät juostessa.

Magneettikuvista ikäviä uutisia

Pari viikkoa meni hyvin, kunnes yhtenä päivänä töissä ravintolassaan Mira oli nostamassa raskasta pakkia lasitiskikoneesta pakkia ja jalat menivät alta. Oli edessä uusi lääkärireissu ja lääkäri katsoi tarpeelliseksi tehdä lisätutkimuksia.

– Lääkäri näytti magneettikuvien tulokset ja totesi välilevyn pullistuman. Neljäs ja viides nikama ovat pahasti rappeutuneet ja pullistuma painaa sellaisiin hermoihin, että ne juuri aiheuttavat sellaiset oireet, mitä minulla oli.

Selkäkivun lisäksi kipu säteili pakaraan, ulkoreiteen ja polveen.

– Sain sellaisen vastuksen, että mitään ei saa tehdä: juoksu ja kuntosaliharjoitteleminen pitää lopettaa ja myös työssä käyminen olisi pitänyt lopettaa.

Elo-syyskuun vaihteessa lääkäri olisi siis kirjoittanut sairauslomaa koko loppuvuodeksi, runsaaksi neljäksi kuukaudeksi.

– Yrittäjänähän en voi sellaista sairauslomaa ottaa vastaan, sillä kuka tätä yritystä pyörittää, jos en minä? Kun pääsin lääkäristä, itkin koko matkan töihin. Urheilu on minulle henkireikä. Minua suretti, että joutuisin luopumaan siitä. En voisi tehdä mitään – käydä kuntosalilla tai juosta.

– Kun ajatukset selkenivät, soitin Samuli Sälliselle, että en voi tulla hierontaan ja salikorttikin pitää jäädyttää tilanteeni takia. Samuli kuitenkin pyysi luokseen ja sanoi, että katsotaanpa tilanne uudestaan.

Lepo ei ole ainoa ratkaisu

Samuli Sällisen kokemukset selkäongelmien hoidosta olivat erilaiset. Niinpä hän pyysi Miraa ottamaan yhteyttä fysioterapeutti Niko Kärkkäiseen.

Mira muistaa, miten puhui ensi kertaa Niko Kärkkäisen kanssa puhelimessa:

– Hän antoi minulle selkeät ohjeet, mitä tehdä ja seuraavana aamuna hän tuli meille kotiin ja näytti minulle oikeat tekniikat, mitä tehdä. Hän käski mennä lattialle vatsalleen ja taivuttaa käsien varassa selkää taaksepäin. Pyyhkeestä tehtiin rulla lantion kohdalle ja kotona käytän myös kirjoja käsien alla tukemaan liikettä.

Myös Niko Kärkkäinen ja Samuli Sällinen olivat sitä mieltä, että vähäksi aikaa juoksu oli syytä jättää, että saadaan selkä kuntoon ja tilanne rauhoittumaan. Silti molemmat olivat sitä mieltä, että monen vuoden tavoite New Yorkin maratonin juoksemisesta parin kuukauden päästä oli yhä mahdollinen.

McKenzie-menetelmä

Niko Kärkkäinen on sertifioitu MDT fysioterapeutti. Hän käyttää McKenzie-menetelmää, eli mekaanista diagnostisointia ja terapiaa, mikä on alaselän, niska- ja rintarankapotilaiden hoito- ja tutkimusmenetelmä. Menetelmän tavoitteena on opettaa potilas hoitamaan itse itsensä ja minimoimaan vaivojen uusiutuminen.

Fysioterapeutti Niko Kärkkäinen
Oikeanlainen liike on lääke välilevyongelmien hoitamisessa, toteaa fysioterapeutti Niko Kärkkäinen. Fysioterapeutti Niko Kärkkäinen Kuva: Yle, Petri Vilén niko kärkkäinen

– Idea on saada ihminen itse tekemään liikkeitä, jolloin ei tule terapeuttiriippuvuutta. Ei ole mitään terapeutin taikakäsiä, jotka hoitavat tai poistavat ongelmaa. On tärkeää, että asiakas ymmärtää, mistä on kyse. Kun oireen syy ja aiheuttaja selviää ja löytyy keinot, millä saadaan oireet pois, silloin tapahtuu se ”taika”, Kärkkäinen kuvailee.

– Tällaisissa välilevytapauksissa lähdetään antamaan sitä oikeanlaista liikettä, jotta päästään takaisin elämään ja liikkeelle, eikä jäädä kotiin makaamaan.

Oireet helpottivat erittäin nopeasti

– Siitä se toipuminen sitten alkoi, Mira kuvailee.

– Töissä menin välillä toimiston lattialle ja tein niitä taaksepäin taivutuksia ja sitten sen akuutimman vaiheen jälkeen tein seisaallaan niitä taivutuksia. Lisäksi tarvitaan jatkuva asentokontrolli. Istuessa ja autolla ajaessa täytyy koko ajan miettiä, että selkä on vähän notkolla.

Oireet alkoivat helpottaa hyvin nopeasti. Mira kertoo, että vasen ulkoreisi ja polvi eivät särkeneet enää muissa tilanteissa kuin vain juostessa. Oikean pakaran ja takareiden välissä ollut jatkuva hermosärky hävisi saman sunnuntaipäivän aikana, kun hän aloitti taaksepäin taivutusten tekemisen.

– Se oli oikeastaan ihan käsittämätöntä. Se kipu ei ollut mitenkään sietämätöntä, mutta se oli siellä, tunsin sen kivun siellä koko ajan. Ja tänä päivänä, jos minulle tulee se kipu takaisin, tiedän ihan tasan tarkkaan, mitä teen ja miten saan sen kivun pois.

Ei naksauttelua eikä manipulointia

– Tässä tekniikassa ei naksautella eikä manipuloida, Niko Kärkkäinen korostaa.

Fysioterapeutti opastaa Mira Heléniä selän jumppaamisessa.
Fysioterapeutti opastaa Mira Heléniä selän jumppaamisessa. Kuva: Yle, Petri Vilén selkäjumppa

– Välilevy nikamien välissä on vähän niin kuin sipulimainen, siellä on kerroksia. Ja kun tulee tarpeeksi paljon vääränlaista kuormitusta, kuten pitkäkestoisesti tilanteessa, jossa toimistotyöläinen istuu aina huonosti, ja selkään tulee painetta taaksepäin. Silloin välilevymassa rupeaa työntymään taaksepäin, tulee painetta sinne hermojuurille, joista tulevat oireet.

Miralla pullistuma oli alimmassa nikamavälissä. Selän taakse taivutuksilla yritetään työntää välilevymassaa takaisin sinne, minne se kuuluu eli keskelle välilevyä. Tällöin paine vähenee hermojuurilta. Silloin tapahtuu ilmiö, jossa kipu sentralisoituu eli kipu, joka on ulottunut polviin ja takareisiin, vähenee ja nousee kohti selkää. Ja kun selkä saadaan kuntoon, kivun pitäisi loppua kokonaan.

– Alkuun on tärkeää pitää asentokontrolli. Kun selkää on taivutettu taaksepäin, ei tehdä eteenpäin taivutuksia, vaan pyritään pitämään selkä notkolla. Kun selkä on saatu pitempijaksoisella harjoittelulla parempaan kuntoon, tähdätään siihen, että liikkuvuus palautetaan ja selkää voi taivuttaa sekä taakse että eteenpäin, Niko Kärkkäinen selittää.

Oikea asento jopa vessassa

– Välillä Niko teippasikin selän, että muistan oikean asennon töissäkin: miten otetaan lasikoria tiskikoneesta, miten istutaan vessanpytyllä tai ruokapöydässä oikeaoppisesti. Nyt se on ehkä iskostunut tuonne selkärankaan, että täytyy koko ajan olla vähän selkä notkolla.

Mira Helén juoksee.
Mira Helén sai selkänsä kuntoon fysioterapeutilta saamiensa liikkeiden avulla. Mira Helén juoksee. Kuva: Yle, Petri Vilén mira helén

Myös salitreenaaminen jatkuu, vaikka toki selän ehdoilla.

Oikeastaan Nikon ja Samulin ansiosta juoksin sen New Yorkin maratonin. En tosin siihen aikaan, mitä tavoittelin, mutta onnellisesti.

– Miran kanssa otetaan huomioon, että liikekontrolli ja asentokontrolli pitäisi. Selkä pysyisi hyvässä neutraalissa asennossa. Pikku hiljaa kehitetään syviä vatsalihaksia, haetaan sitä kehon asentoaistimusta, että hän pystyy pitämään sitä hyvän myös jatkossa. Olennaista on asentokontrolli ja keskivartalon korsetin vahvistaminen, Miran valmentaja Samuli Sällinen kertoo

– Oikeastaan Nikon ja Samulin ansiosta juoksin sen New Yorkin maratonin. En tosin siihen aikaan, mitä tavoittelin, mutta onnellisesti. Joka juoma-asemalla tehtiin taaksepäin taivutuksia, Mira Helén kertoo.

– Oli todella iso asia, että sain sen juostua. Yrittäjäperheenä emme olleet lomailleet moneen vuoteen yhdessä ja maratonreissu yhdistettynä kolmen viikon lomaan oli myös perheen yhteinen projekti. Idea oli alusta alkaen, että lähdemme sinne koko porukka yhdessä.

Asiantuntija: NIKO KÄRKKÄINEN, fysioterapeutti (MDT), Variaatio
Toimittaja: SINI SILVÀN

Kommentit