Hyppää pääsisältöön

Irina Gavrilovici leipoo oopperatähtiä

Irina Gavrilovici ja Vesa Kytöoja Wienissä
Vesa Kytöoja kahvilassa Wienissä Irina Gavrilovicin kanssa Irina Gavrilovici ja Vesa Kytöoja Wienissä Kuva: Yle irina gavrilovici

Suurissa Keski-Euroopan kaupungeissa on yksityisiä laulustudioita, joiden opetus on yhtä ammattimaista ja korkeatasoista kuin musiikkikorkeakouluissa ja -yliopistoissa. Yksi niistä on Gesangstudio Irina Gavrilovici Wienissä.

Oma studio kolmekymmentä vuotta

Irina Gavrilovicin studio sijaitsee Wienin keskustassa, pienen matkan päässä Habsburgien linnasta ja historiallisista museokortteleista. Tämä tila löytyi vasta hiljattain ja onnekkaan sattuman kautta juuri niihin aikoihin, kun Irina Gavrilovici joutui luopumaan studiosta, jossa hän opetti vuosikausia. Hän näki raitiovaunun ikkunasta ilmoituksen ”vuokrattavana” yhden talon kivijalassa ja hyppäsi siltä istumalta ulos soittamaan vuokraajalle. Sopimus solmittiin vielä samana päivänä. Tila on entinen kauppa, ja se soveltuu loistavasti laulustudioksi.

Vanha studio sijaitsi toisella puolella Wienin keskustaa, Maria Hilfestrassella, vanhan 1600-luvun Biedermayer-rakennuksen sisäpihalla, jonka seiniä kiertävät parvekkeet ja muureja verhoavat valtavat murattiköynnökset. Näkymä on kuin veronalaisesta Romea ja Julia -kertomuksesta. Vanhassa studiossa oli historian lehtien havinaa. Se piti sisällään kalliita muistoja ja siellä koettiin suuria tunteita. Moni oppilas myös asui laulutuntiensa ajan studiossa. Gavrilovici opetti siellä lähes kolmenkymmenen vuoden ajan, siitä asti kun hän pakeni Ceaușescun Romaniasta Wieniin vuonna 1986.

Opettajan perässä Wieniin

laulaja laulutunnilla
Irina Gavrilovici opettaa baritoni Georg Klimmbacheria laulaja laulutunnilla Kuva: Yle/ Vesa Kytöoja laulun paikka

Laulu kuuluu oven ja ikkunoiden läpi jo kadulle. Tunnilla on nuori baritoni Georg Klimmbacher, joka on valmistuttuaan Wienin musiikkikorkeakoulusta aloittanut yhteistyön Irina Gavrilovicin kanssa. Klimmbacherin pitäisi saada ääni siihen kuntoon, että koelauluissa irtoaisi työtä.

Sohvalla odottaa vuoroaan suomalainen sopraano Petra Kukkamäki. Hän on opiskellut Irina Gavrilovicilla viisi vuotta ja aikoo aloittaa osallistumisen koelauluihin keväällä. Kukkamäki on yksi niistä noin kymmenestä tämän hetkisestä oppilaasta, jotka ovat muuttaneet varta vasten Gavrilovicin takia Wieniin. He käyvät tunneilla kaksi vertaa viikossa. Toiset oppilaat matkustavat tunneille muualta Euroopasta ja ovat kaupungissa kullakin kerralla muutamasta päivästä viikkoon.

Irina Gavrilovici opettaa
Sopraano Petra Kukkamäki laulutunnilla Irina Gavrilovici opettaa Kuva: Yle irina gavrilovici

Mestarikursseja eri puolilla Eurooppaa

Irina Gavrilovici pitää myös säännöllisesti mestarikursseja eri puolilla Eurooppaa. Hän on opettanut Wienin lisäksi Latviassa, Virossa, Venäjällä, Bulgariassa, Romaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa ja erityisen useasti Suomessa. Suomeen Gavrilovici tuli ensimmäisen kerran vuonna 1999. Silloin hän säesti Mirjam Helin -laulukilpailuissa oppilastaan Elina Garancaa, joka voitti koko kilpailun. Siitä lähtien Gavrilovici on opettanut myös Suomessa.

Vapaa-ajalla ruokaa, vaatteita ja jazzia

Irina Gavrilovicin ensimmäinen aviomies oli arkkitehti. Liitosta on säilynyt kiinnostus arkkitehtuuriin. Gavrilovici tuntee aikakaudet ja niiden erityispiirteet.

Toinen intohimon kohde on kokkaaminen, eikä hän unohda ruuanlaiton yhteydessä hehkuttaa synnyinmaansa Romanian viljavuutta.

Ehdottomasti suurin vapaa-ajan intohimo ovat kuitenkin vaatteet tai tarkemmin sanottuna niiden valmistus. Irina Gavrilovici ompelee itse lähes kaikki vaatteensa suurimpien muotitalojen kankaista. Kotona vapaa-ajalla soi vanha jazz, harvoin ooppera.

Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia
Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia Kuva: Yle irina gavrilovici
Kommentit
  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.