Hyppää pääsisältöön

Irina Gavrilovici leipoo oopperatähtiä

Irina Gavrilovici ja Vesa Kytöoja Wienissä
Vesa Kytöoja kahvilassa Wienissä Irina Gavrilovicin kanssa Irina Gavrilovici ja Vesa Kytöoja Wienissä Kuva: Yle irina gavrilovici

Suurissa Keski-Euroopan kaupungeissa on yksityisiä laulustudioita, joiden opetus on yhtä ammattimaista ja korkeatasoista kuin musiikkikorkeakouluissa ja -yliopistoissa. Yksi niistä on Gesangstudio Irina Gavrilovici Wienissä.

Oma studio kolmekymmentä vuotta

Irina Gavrilovicin studio sijaitsee Wienin keskustassa, pienen matkan päässä Habsburgien linnasta ja historiallisista museokortteleista. Tämä tila löytyi vasta hiljattain ja onnekkaan sattuman kautta juuri niihin aikoihin, kun Irina Gavrilovici joutui luopumaan studiosta, jossa hän opetti vuosikausia. Hän näki raitiovaunun ikkunasta ilmoituksen ”vuokrattavana” yhden talon kivijalassa ja hyppäsi siltä istumalta ulos soittamaan vuokraajalle. Sopimus solmittiin vielä samana päivänä. Tila on entinen kauppa, ja se soveltuu loistavasti laulustudioksi.

Vanha studio sijaitsi toisella puolella Wienin keskustaa, Maria Hilfestrassella, vanhan 1600-luvun Biedermayer-rakennuksen sisäpihalla, jonka seiniä kiertävät parvekkeet ja muureja verhoavat valtavat murattiköynnökset. Näkymä on kuin veronalaisesta Romea ja Julia -kertomuksesta. Vanhassa studiossa oli historian lehtien havinaa. Se piti sisällään kalliita muistoja ja siellä koettiin suuria tunteita. Moni oppilas myös asui laulutuntiensa ajan studiossa. Gavrilovici opetti siellä lähes kolmenkymmenen vuoden ajan, siitä asti kun hän pakeni Ceaușescun Romaniasta Wieniin vuonna 1986.

Opettajan perässä Wieniin

laulaja laulutunnilla
Irina Gavrilovici opettaa baritoni Georg Klimmbacheria laulaja laulutunnilla Kuva: Yle/ Vesa Kytöoja laulun paikka

Laulu kuuluu oven ja ikkunoiden läpi jo kadulle. Tunnilla on nuori baritoni Georg Klimmbacher, joka on valmistuttuaan Wienin musiikkikorkeakoulusta aloittanut yhteistyön Irina Gavrilovicin kanssa. Klimmbacherin pitäisi saada ääni siihen kuntoon, että koelauluissa irtoaisi työtä.

Sohvalla odottaa vuoroaan suomalainen sopraano Petra Kukkamäki. Hän on opiskellut Irina Gavrilovicilla viisi vuotta ja aikoo aloittaa osallistumisen koelauluihin keväällä. Kukkamäki on yksi niistä noin kymmenestä tämän hetkisestä oppilaasta, jotka ovat muuttaneet varta vasten Gavrilovicin takia Wieniin. He käyvät tunneilla kaksi vertaa viikossa. Toiset oppilaat matkustavat tunneille muualta Euroopasta ja ovat kaupungissa kullakin kerralla muutamasta päivästä viikkoon.

Irina Gavrilovici opettaa
Sopraano Petra Kukkamäki laulutunnilla Irina Gavrilovici opettaa Kuva: Yle irina gavrilovici

Mestarikursseja eri puolilla Eurooppaa

Irina Gavrilovici pitää myös säännöllisesti mestarikursseja eri puolilla Eurooppaa. Hän on opettanut Wienin lisäksi Latviassa, Virossa, Venäjällä, Bulgariassa, Romaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa ja erityisen useasti Suomessa. Suomeen Gavrilovici tuli ensimmäisen kerran vuonna 1999. Silloin hän säesti Mirjam Helin -laulukilpailuissa oppilastaan Elina Garancaa, joka voitti koko kilpailun. Siitä lähtien Gavrilovici on opettanut myös Suomessa.

Vapaa-ajalla ruokaa, vaatteita ja jazzia

Irina Gavrilovicin ensimmäinen aviomies oli arkkitehti. Liitosta on säilynyt kiinnostus arkkitehtuuriin. Gavrilovici tuntee aikakaudet ja niiden erityispiirteet.

Toinen intohimon kohde on kokkaaminen, eikä hän unohda ruuanlaiton yhteydessä hehkuttaa synnyinmaansa Romanian viljavuutta.

Ehdottomasti suurin vapaa-ajan intohimo ovat kuitenkin vaatteet tai tarkemmin sanottuna niiden valmistus. Irina Gavrilovici ompelee itse lähes kaikki vaatteensa suurimpien muotitalojen kankaista. Kotona vapaa-ajalla soi vanha jazz, harvoin ooppera.

Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia
Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia Vesa Kytöoja haastattelee Irina Gavrilovicia Kuva: Yle irina gavrilovici
Kommentit
  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.