Hyppää pääsisältöön

Viulisti Elias Lassfolk: "Musiikki on se suurin intohimo, minkäs sille mahdan!"

Viulisti Elias Lassfolk
"Yksi suurimmista idoleistani on Prince", Elias Lassfolk tunnustaa. Viulisti Elias Lassfolk Kuva: Yle/Laila Kangas elias lassfolk

”Mikäli pystyn antamaan kaikkeni musiikille ja tällä panoksella itseni elättämään, en voisi olla onnellisempi.” Sibelius-Akatemiassa maisterintutkintoa tekevä 22-vuotias viulisti ja monipuolinen muusikko Elias Lassfolk oli Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalon kahvilassa 20. tammikuuta 2016. Mistä Elias tulee ja minne hän tähtää tulevaisuudessa?

Kuka olet, millainen on taustasi?
Olen Elias Lassfolk, syntynyt 1993 Espoossa. Molemmat vanhempani työskentelevät musiikin parissa, isäni Kai Lassfolk on musiikkitieteen lehtorina Helsingin yliopistossa ja äitini Hellevi Lassfolk on huilunsoiton lehtorina musiikkiopisto Juvenaliassa Espoossa. Pikkuveljeni Salomo soittaa sähköbassoa!

Mistä tulet, missä olet käynyt koulusi? Millainen on oma maisemasi? Entä maisema, joka inspiroi sinua?
Lapsuus ja kouluvuodet tuli vietettyä Espoossa, ala-aste Pohjois-Tapiolassa lähikoulussa, yläaste ja lukio molemmat Tapiolan musiikkilinjalla. Tapiolan ympäristössä on siis vahvimmat nostalgiat. Ulkomaita miettiessä Italian Ravello nousi ensimmäisenä mieleen, mahdollisesti kaunein paikka jossa olen käynyt.

Musiikkiopinnot?
Musaopinnot aloitin neljävuotiaana viululla Kirsti Suikkasen soitinvalmennuksessa. Sitä ennen olin ehtinyt jo rummutella perheen sohvat melkein hajalle. Tarvittiin kipeästi melodiasoitinta...

Siitä sitten musiikkiopisto Juvenaliaan Kirsti Müntingan viuluoppilaaksi. Rumputunnitkin sain lopulta sivuaineeksi!

Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolle minut valittiin 13-vuotiaana Kaija Saariketun oppilaaksi. Vuonna 2012 sitten alkoi kanditutkinnon työstö. Syksyllä 2014 opettaja vaihtui Minna Pensolaksi ja kanditutkinto valmistuikin seuraavana keväänä 2015! Nyt siis kaiken kaikkiaan neljäs vuosi ja eka maisterivaiheessa. Vielä ehtii treenata!

Kantapöytä 20.1.2016
Elias Lassfolk Riikka Holopaisen ja Inari Tillin kahvitettavana Kantapöydässä. Kantapöytä 20.1.2016 Kuva: Yle/Tiina-Maija Lehtonen kantapöytä

Lempisäveltäjä?
Lempisäveltäjä taitaa minulla olla se, jonka musiikkiin minun on helpoin heittäytyä... Jaettu ykkössija Stravinskyn, J.S. Bachin ja Sibeliuksen kanssa!

Idoli?
Inspiroidun autenttisesta ja laadultaan tinkimättömästä musisoinnista. Tässä kohtaa genrestäkin tulee hyvin irrelevantti. Yksi suurimmista idoleistani on Prince. Hänen musiikkiansa ei voi kategorisoida, ja sekä soitto- että laulutaidoiltaan hän on kiistattoman mieletön.

Harrastukset? Mahtuuko elämääsi muuta kuin musiikki?
Vaikea paloitella mikä on minulle "vain" harrastusta ja mikä taas korvaamaton osa elämääni. Kaikki mitä teen tällä hetkellä, tuntuu olevan yhtä lailla osa minua ja minun sisäistä musiikkiani. Soitan viulua, soitan rumpuja, juoksen, istun, luen, pelaan jalkapalloa, pelaan pleikkaria... Ensimmäisen parissa toki ne päivän parhaat tunnit!

Mikä sinusta tulee ”isona”?
Vaihtoehtojahan nyt aina löytyy. Koen olevani perusluonteeltani aika mukautuva ja optimistinenkin. Mutta musiikki kun on se suurin intohimo, minkäs sille mahdan! Mikäli siis pystyn antamaan kaikkeni musiikille ja tällä panoksella itseni elättämään, en voisi olla onnellisempi.

Katso Elias Lassfolkin vierailu Kantapöydässä 20.1.2016.

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.

  • Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    1990-luvun alussa perheensä mukana Venäjältä Englantiin emigroitunut Alissa Firsova (s.1986) on jo ehtinyt moneen. Pianistina, kapellimestarina sekä säveltäjänä toimivan moniosaajan kamarimusiikkiteoksia on nyt koottu yhteen tekijän ensimmäiselle profiili-äänitteelle. Äänite sisältää kahdeksan kestoltaan verraten suppeaa kamarimusiikkiteosta.