Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Minä pääkuva

Keskusteluja muusikoiden kanssa.

Janne Westerlund ja muutoksen välttämättömyys

Janne Westerlund - henkilökuva 1
Janne Westerlund - henkilökuva 1 Kuva: Joonas Josefsson/Yle Janne Westerlund,Circle (yhtye)

Circlestä, Plain Ridesta, Pharaoh Overlordista ja soolourastaan tuttu Janne Westerlund ei ole yhden muotin mies. Yhtenä hetkenä hän tykittelee heviriffejä verkkosukkahousuissa ja vaaleanpunaisissa minishortseissa, toisena nousee lavalle pelkkä banjo seuranaan. Kriitikoiden suopeudesta huolimatta Westerlund sanoo usein miettivänsä, tarvitseeko maailma enää yhtäkään uutta laulua.

Kahden tulen välissä

Janne Westerlund (s. 1973) ottaa toimittajan ja kuvaajan vastaan isovanhempiensa talossa Kirkkonummella. Ensivilkaisulla 80–luvun mielikuvituksetonta uudisrakentamista edustava paritalo on kuin antiteesi Westerlundin kokeilunhaluiselle artistiminälle. Kirjahyllystä paljastuva, kenties jo vuosia sitten lauennut hiirenloukku vain korostaa asunnon pysähtynyttä aikaa. Toisaalta talon koruttomuus ja huoneissa kummittelevat, kertomatta jääneet tarinat antavat viitteitä Westerlundin siviiliminästä.

Westerlund ei mielellään avaudu ihmisille, paitsi silloin kun hän esittää omia laulujaan. Usein ne ovat melankolisia, koska asiat, jotka ovat Westerlundille vaikeita puhua, tulevat ulos musiikin kautta. Iloisemmat aiheet hän jakaa tuttavilleen samantien, jolloin ne eivät jää biisintekomuistiin kummittelemaan.

”Mä olen niin ujo ja varautunut ihminen, että se mitä mä musiikilla ilmaisen, on usein kannen alla. Musiikki kertoo musta enemmän kuin se, mitä pystyn ihmisten kanssa keskustelemaan”, Westerlund sanoo.

Varautuneisuudestaan huolimatta Westerlund ei vaikuta epäsosiaaliselta ihmiseltä. Sosiaalisuus mielletään usein jatkuvaksi äänessä olemiseksi, vaikka oikeasti se on herkkyyttä lukea tilanteita, kuunnella ja olla huutamatta toisten päälle.

Janne Westerlund - henkilökuva 4
Janne Westerlund - henkilökuva 4 Kuva: Joonas Josefsson/Yle circle

Ensimmäisen kerran Westerlund vapautti sisällään vellovan musiikin vuonna 1991, jolloin hän perusti Birthday Partyn innoittamana noiserock-yhtyeen nimeltä Sweetheart. Neljä levyä julkaissut Sweetheart oli röyhkeä, elitistinen ja äänekäs – siis monella tapaa Westerlundin vastakohta. Ujous ei kuitenkaan estänyt 18-vuotiasta haminalaisteiniä nousemasta lavalle ja rääkymästä keuhkojaan pihalle.

25 vuotta myöhemmin Westerlund on soittanut satoja keikkoja. Silti hän sanoo yhä jännittävänsä esiintymistä. Usein hermoiluun auttaa se, että Westerlund katsoo kelloa ja vakuuttaa itselleen, että ”viimeistään tunnin ja 20 minuutin päästä tämä on ohi.”

Janne Westerlund - henkilökuva 3
Janne Westerlund - henkilökuva 3 Kuva: Joonas Josefsson/Yle circle

Nollasta aloittamisen vapauttava voima

Vuonna 2003 Janne Westerlundin maailma keikahti ylösalaisin, kun hänen Chainsmoker-yhtyeensä saksofonisti Killi Härkönen teki itsemurhan. Yhtäkkiä Westerlund joutui luopumaan paitsi tyttöystävästään, myös kaikesta siitä, mitä oli luullut musiikista tietävänsä.

”Siinä vaiheessa mä halusin ihan yksinkertaisesti pyytää ihmisiltä apua, jolloin musikin piti olla jollain lailla sosiaalisempaa. Piti ottaa käyttöön uusia konventioita, jotta saisin paljon suoremmin sanottua asioita, joita silloin kävin läpi”, Westerlund sanoo.

Saadakseen ajatuksensa järjestykseen Westerlund luopui musiikin ”estetisöinnistä”, kuten hän itse asian ilmaisee. Prosessista sai alkunsa Plain Ride – Westerlundin riisutuin ja henkilökohtaisin yhtye siihen mennessä. Alunperin Plain Riden piti tehdä vain yksi levy, mutta surun laimennuttua yhtye laajensi tematiikkaansa ja on nyt julkaissut viisi levyä. Samanaikaisesti Westerlund on jatkanut ”riisuuntumisprosessiaan” soololevyillänsä Oran (2012) ja Marshland (2015).

Westerlund puhuu paljon siitä, kuinka nollasta lähteminen on vapauttanut häntä biisintekijänä ja saanut hänet tarttumaan asioihin, joita ei lähtökohtaisesti hallitse. Rohkeus hypätä tuntemattomaan on löytynyt ”hauraasta ja juuri ja juuri saavutetusta itseluottamuksesta”. Biisejä tehdessään Westerlund sanoo usein lähtevänsä soitellen sotaan, vaikka tietääkin sen johtavan hetkiin, jolloin haluaisi vain hautautua maan alle ja ”räjäyttää siellä pommin”. Heittäytyminen on kuitenkin kannattanut, koska Westerlundin mukaan biisintekemisen elinehto on jännittävyys.

Janne Westerlund - henkilökuva 6
Janne Westerlund - henkilökuva 6 Kuva: Joonas Josefsson/Yle Janne Westerlund,Circle (yhtye)
Janne Westerlund - henkilökuva 5
Janne Westerlund - henkilökuva 5 Kuva: Joonas Josefsson/Yle circle

Mieluummin överit kuin vajarit

Westerlundin urasta olisi mahdotonta puhua mainitsematta Circleä – Suomen kenties huuruisinta mutta samalla viihteellisintä kokeellisen musiikin yhtyettä. Kun Westerlund liittyi Circlen kitaristiksi 2000-luvun alussa, hän joutui jälleen omaksumaan uudenlaisen tavan lähestyä musiikkia.

”Circle on antanut herkkyyttä reagoida ja ottaa kaikki oikut tosissaan. Ja aivan varmasti se on tehnyt ennakkoluulottomammaksi ja kymmenen kertaa rohkeammaksi soittajaksi”, Westerlund sanoo.

Kuten kaikki Circlen keikkoja nähneet tietävät, Jussi Lehtisalon johtama porilaisyhtye luottaa pikemminkin övereihin kuin vajareihin. Myös Westerlund on pyrkinyt ”pudottamaan suojauksiaan” lavalla muun muassa ”asettumalla sekavaksi matoseksi lattialle” ja tykittelemällä heviriffejä verkkosukkahousuissa ja vaaleanpunaisissa minishortseissa. Naurunalaiseksi joutuminen ei Westerlundia kuitenkaan pelota, sillä omien sanojensa mukaan hän on jo ryssinyt kaiken eikä häntä voi enää pelastaa. Myös ikääntyminen on vähentänyt kiinnostusta muiden mielipiteitä kohtaan.

Kun Westerlundilta kysyy, kokeeko hän olevansa onnellinen siitä mitä hän tekee, vastaus on ”silloin tällöin”. Ammatinvalinnan miinuspuoleksi hän mainitsee taloudellisen epävakauden, koska marginaalimusiikin tekeminen ei tunnetusti elätä Suomessa.

”Olen kyllä yrittänyt miettiä eri ammatteja, mutta mikään ei ole tuntunut hyvältä. Tarvitsisin siihen varmaan edes pienenpienenpienen motivaation, toisin kuin musiikkiin, jossa motivaatio ei edes pysy pään sisällä, vaan on isompi kuin oma pää.”

Janne Westerlund - henkilökuva 2
Janne Westerlund - henkilökuva 2 Kuva: Joonas Josefsson/Yle Janne Westerlund,Circle (yhtye)
Kommentit
  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.