Hyppää pääsisältöön

NORDIC NOIR AND FINNISH WEIRD 

Kohtuuttomuuksia
Kohtuuttomuuksia (YleTV1 6.3.2016) Kirsi (Lotta Kaihua) ja Matti (Hannu-Pekka Björkman). Millaista on elää, jos ei osaa läppää? Kohtuuttomuuksia Kuva: Yle Kuvapalvelu yle tv1

Göteborgin elokuvajuhlilla katsotaan suomalaista TV-draamaa ja haetaan omaperäisyyttä.

Television sarjadraama kerää nykyisin ammattilaisia ja yleisöä foorumeille ympäri Eurooppaa.

Uuden kultturilajin arvon tajusi ensimmäisenä Göteborgin elokuvajuhlat lanseeratessaan TV Vision -päivänsä kymmenen vuotta sitten.

Tammikuun lopussa (-7.2.2106 asti) alkavan tapahtuman erikoisteemana on suomalainen sarjadraama – eli mikä?

Kun maailmalla hullaannuttiin skandinaapuriemme synkänoloisista ja samalla syvästi inhimillisistä, yhteiskuntaa tutkivista jännityssarjoista syntyi lajityyppi Nordic Noir, jota ehkä harrastetaan jo liiaksikin maailmalla. Meiltä ei odoteta vain suomalaisia versioita lajityypistä, vaan pikemminkin jotain omaa, jota naapurimme eivät tee.

Maa, joka vielä muistaa sotansa, jossa lakonisuus on taiteenlaji, huumori omituista ja peliteollisuus kukoistaa, on jo sinänsä kiinnostava

Lainaus on kotoisin pohjoismaalaisen kollegan suusta. Muut miettivät sotiamme ja me mietimme miksi teemme niin paljon sotadraamaa. TV Visions -päivilläkin siitä saadaan oma esimerkki: Aku Louhimiehen "Tuntematon sotilas" -projektia neliosaisen TV-sarjan näkökulmasta.

”Tekeekö Yle Finnish Weird-draamaa?”, on minultakin kysytty. Joukko suomalaisia kirjailijoita on jo tehnyt käsitteestä vientivaltin. ”Finnish Weird” (suomikumma) -genre sekoittaa lajityyppejä ja suosii mielikuvista realismin sijaan. Realismi ei suinkaan ole out. Historiaan liittyvät epookkisarjat kukoistavat. Muita kiinnostaa edelleen Suomen positio Venäjän/Neuvostoliiton naapurina, lännen ja idän välissä. Göteborgin yleisöesityksiin onkin valittu Ylen Punainen kolmio -sarja, joka avaa Suomen 1940-luvun ”vaaran vuosia” Hertta Kuusisen ja Yrjö Leinon suhteen kautta. Sarjan kolme jaksoa näytetään Red Couple -nimisenä peräti kolme kertaa elokuvateatterissa. Lavalla sarjaa esittelevät käsikirjoittaja-ohjaaja Heidi Köngäs, tuottaja Anita Kurvinen ja käsikirjoittaja Leena Virtanen.

Tapahtumassa tutustutaan myös Fisher Kingin Bordertown-rikossarjaan, jossa Ville Virtanen näyttelee keskeisen poliisiroolin sukunimellä Sorjonen. Tapahtumat sijoittuvat Lappeenrantaan. Kansainvälisiltä kentiltä on jo tullut kiitosta siitä, että venäläiset hahmot ovat oikeita ihmisiä eivätkä draaman ”tyypillisiä venäjäläisstereotyyppejä”. Sarja saa ensi-iltansa Ylellä myöhäissyksyllä 2016.

Suomesta tunnetaan myös joitakin kirjailijoita. Monika Fagerholm on suuri nimi Ruotsissa ja Göteborg on innoissaan siitä, että Långfilm Productions tuottaa Svenska Ylelle TV-sarjaa Fagerholmin Lola uppochner-romaanista, jonka tarinaa ja tunnelmaa on finnish weird -mäisesti verrattu Twin Peaks- ja True Blood-sarjoihin. Tuotannossa olevan sarjan esittelee festivaalilla ohjaaja Ulrika Bengts.

Suomenkielinen draama pääsee Göteborgissa näyttävästi esille Suomi-sessiossa. Keskustelemme siellä Andrea Reuterin johdolla käsikirjoittaja Mikko Pöllän ja Dionysos Filmin toimitusjohtajan Riina Hyytiän kanssa suomalaisuudesta draamassamme. Luvassa on omaperäisyyttä, huumoria, jännitystä ja kansainvälisyyttä! Riina esittelee lavalla komediasarjaa Living with my Ex (Ex-onnelliset), jonka Dionysos tuottaa MTV3:lle ja Mikko Moskito Television Helppo elämä -sarjan HBO European version Unkarista. Ylen omaperäisyyttä edustaa Tiina Lymin kirjoittama ( Solar Films) makaaberi komediasarja Kohtuuttomuuksia (tulossa YleTV1, Areena maaliskuussa), sekä Heroes of the Baltic Sea -sarja, joka yhdistää fiktion, realityn ja pelimaailman. Se on tuottanut Ylen Lapset ja Nuoret, Riikka Takila.

Näissä keskusteluissa kotimainen osaamisemme on esillä:

Göteborgissa alaa kiinnostaa kaikki uusi, myös uudet yhteistyömahdollisuudet. Uusia rahoitusmalleja edustaa Yellow Film & TV:n Elisa Viihteelle ja Ylelle tuottama Downshiftaajat-sarja. Oman maininnan saa myös maailmalla jo matkustavat kaksi sairaalasarjaa, Yellowin Nurses (Syke) joka maaliskuussa jatkuu Ylellä sekä Nelosella parhaillaan pyörivä Fisher Kingin Replacements (Ihon alla).
Kansainvälisiä avauksia on Ylen oman tuotannon, eli inhousen puolellakin. Lähes kymmenen Ylen omaa draamaa on viime vuosina saanut pohjoismaista tukea ja lähetysaikaa. Saman verran draamoja on myyty Pohjoismaiden ulkopuolellekin.

Enää ei juurikaan kuule vanhaa vitsiä ”Elämä on liian lyhyt suomalaisen TV-draaman katsomiselle”. Niin Ylen kuin kaupallistenkin kanavien rahoittamista sarjoista on remake-sopimuksia tehty tai tekeillä. Suunta on siis hyvä, mutta sitä maailman kaikki kolkat tavoittavaa hittiä ei ihan vielä ole markkinoilla.

Miten ihmeessä nuo naapurit väänsivät synkkyydestä TV draaman globaalin markkinavaltin – eikö synkkyyden pitäisi olla nimenomaan suomalainen valttikortti?

Vastaus saattaa piillä naapureidemme kyvyssä tasapainotella synkkyyden ja valon välillä.

Sarjadraamassa ihmiset, jotka välittävät toisistaan ovat kiinnostavia, vaikka liikkuvatkin synkissä maisemissa. Lämpö ja lakonisuus koukuttavat myös paremmin kuin viileys ja lakonisuus, koska jälkimmäinen on usein katsojalle se ”Tårta på tårta”.

Toinen skandivaltti on hyvä yhteisöllisyys. Kansainvälisen tason ammattitaitoa ja omaperäisiä ideoita meillä on.

Pidetään vielä kiinni omasta identiteetistämme, ehkä lisäten ripauksen yhteisöllisyyttä prosesseihin ja lämpöä tarinoihin –

olisiko se sitten siinä?

Liselott Forsman
Liselott Forsman Kuva: Yle Kuvapalvelu liselott forsman

Liselott Forsman
Vastaava tuottaja
Kansainväliset hankkeet

Tässä Helppo Elämä unkarilaisittain:

Punainen kolmio, eli Red Couple:

Syke, eli Nurses:

Kommentit