Dmitri Shostakovitshin jousikvartetot ovat niin täyttä tavaraa, että niistä riittää soitettavaa kokonaiselle kamariorkesterille. Sen osoittavat Rudolf Barshain suositut sovitukset. Mutta hollantilainen Re:orchestra on uudella levyllään katsonut, että Shostakovitshin kvartetot tarvitsevat vielä lisääkin ristivalotusta. Siksi kamarisinfonioiden kylkiäisinä tarjotaan itäeurooppalaista kansanmusiikkia. Harmi vaan että konsepti ei toimi.
Shostakovitsh kuuli nuorempana monenmoista kansanmusiikkia, etenkin klezmeriä ja venäläisiä romansseja. Re:orchestra on ajatellut, että nämä vaikutteet pitää nostaa kuuluville, ja että paras tapa siihen on soittaa muutama itäeurooppalainen kansansävelmä kamarisinfonioiden seassa. Tämä on pahimman lajin musiikkikolonialismia.
Se että klassinen kamariorkesteri esittää sisäsiistiksi silvottuja kansanmusiikkisovituksia, ei avaa sitä mitä Shostakovitsh nuorena oikeasti kuuli, eikä sitä miten hän kuulemaansa käytti, etenkään kun Re:orchestra soittaa kansanmusiikkia niin latteasti, että Shostakovitsh olisi kyllästynyt kuoliaaksi.
Parempi jos Re:orchestra olisi keskittynyt vain niihin kamarisinfonioihin. Roberto Beltrán-Zavalan johdolla ne saavat eloisan täyteläiset esitykset. Barshain muhevoimana jousikvartettojen omakohtainen terävyys tosin tylsyy sointivärien kustannuksella.
Kuunnellaan löytyykö romanialaisista kansansävelmistä yhteyttä Shostakovitshin neljänteen jousikvartettoon. Re:orchestraa johtaa Roberto Beltrán-Zavala.
Dmitri Shostakovitsh (sov. Rudolf Barshai): Kamarisinfoniat jousikvartetoista nro 3 ja 4. Vasile Nedea (sov.): Itäeurooppalaista kansanmusiikkia. The Re:orchestra/Roberto Beltrán-Zavala. (BIS-2227)
Kuuntele Uudet levyt 5.2.2016, toimittajana Kare Eskola.