Hyppää pääsisältöön

Re:orchestra astuu musiikkikolonialistiseen ansaan

Dmitri Shostakovitshin jousikvartetot ovat niin täyttä tavaraa, että niistä riittää soitettavaa kokonaiselle kamariorkesterille. Sen osoittavat Rudolf Barshain suositut sovitukset. Mutta hollantilainen Re:orchestra on uudella levyllään katsonut, että Shostakovitshin kvartetot tarvitsevat vielä lisääkin ristivalotusta. Siksi kamarisinfonioiden kylkiäisinä tarjotaan itäeurooppalaista kansanmusiikkia. Harmi vaan että konsepti ei toimi.

Shostakovich +
Shostakovich + Uudet levyt

Shostakovitsh kuuli nuorempana monenmoista kansanmusiikkia, etenkin klezmeriä ja venäläisiä romansseja. Re:orchestra on ajatellut, että nämä vaikutteet pitää nostaa kuuluville, ja että paras tapa siihen on soittaa muutama itäeurooppalainen kansansävelmä kamarisinfonioiden seassa. Tämä on pahimman lajin musiikkikolonialismia.

Se että klassinen kamariorkesteri esittää sisäsiistiksi silvottuja kansanmusiikkisovituksia, ei avaa sitä mitä Shostakovitsh nuorena oikeasti kuuli, eikä sitä miten hän kuulemaansa käytti, etenkään kun Re:orchestra soittaa kansanmusiikkia niin latteasti, että Shostakovitsh olisi kyllästynyt kuoliaaksi.

Parempi jos Re:orchestra olisi keskittynyt vain niihin kamarisinfonioihin. Roberto Beltrán-Zavalan johdolla ne saavat eloisan täyteläiset esitykset. Barshain muhevoimana jousikvartettojen omakohtainen terävyys tosin tylsyy sointivärien kustannuksella.

Kuunnellaan löytyykö romanialaisista kansansävelmistä yhteyttä Shostakovitshin neljänteen jousikvartettoon. Re:orchestraa johtaa Roberto Beltrán-Zavala.

Dmitri Shostakovitsh (sov. Rudolf Barshai): Kamarisinfoniat jousikvartetoista nro 3 ja 4. Vasile Nedea (sov.): Itäeurooppalaista kansanmusiikkia. The Re:orchestra/Roberto Beltrán-Zavala. (BIS-2227)

Kuuntele Uudet levyt 5.2.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.