Hyppää pääsisältöön

Suomitubettajat nousuun! Tämä 24-vuotias toimitusjohtaja haluaa luoda maailman parhaan YouTube-tiimin

Joona Haatainen lopetti muut työnsä ja ryhtyi rakentamaan ensimmäistä suomalaista YouTube-verkostoa. Ensimmäisiin asiakkaisiin kuuluivat muun muassa Duudsonit ja Justimus.

24-vuotias Joona Haatainen pyrkii toteuttamaan tubettajien unelmia.

24-vuotias toimitusjohtaja kuulostaa hämmentävältä. Yleensä 24-vuotias on saattanut juuri ja juuri valmistua korkeakoulusta ja päästä töihin yritykseen, jonka toimitusjohtaja hänestä voisi tulla kymmenien vuosien kuluttua.

Nihkeän työtilanteen vuoksi nuoria patistetaan yrittäjiksi. Tähän täkyyn tarttui kouvolalainen Joona Haatainen, joka twiittasi maaliskuussa 2014 keksineenä vision, joka muuttaa Suomen musiikki- ja mediabisnestä.

Sähköasentajaksi kouluttautuneen ja levy-yhtiössä sekä markkinointivastaavana työskennelleenHaataisen ajatus oli perustaa ensimmäinen suomalainen YouTube-verkosto, jonka tarkoitus olisi mahdollistaa se, että suomalaistubettajat voisivat tehdä elantonsa videoillaan.

Ajatus oli kaunis – ja suomalaisittain ennenkuulumaton.

- Päätin lopettaa kaikki muut projektit ja aloin satsata tähän. Ajattelin, että tämänhän on pakko toimia. Ei ollut muita vaihtoehtoja, Haatainen kertoo YleX:lle.

Nykyään verkosto tunnetaan nimellä Töttöröö Network. Verkostoon kuuluu 20 suomalaista YouTube-kanavaa, kuten Duudsonit, Justimus ja TubeConissa vuoden miestubettajaksi ja pelikanavaksi valittu Lakko. Haatainen ja muut Töttöröö Networkin työntekijät muun muassa markkinoivat tubettajia ja solmivat yhteystyösopimuksia eri yritysten kanssa.

Hyvä esimerkki Töttöröön toteuttamasta markkinoinnista on Justimuksen Kariniemelle tekemä video. Video markkinoi Kariniemen tuotteita, vaikka on muuten perin justimusmainen sketsivideo.

Piiri pieni pyörii

Töttöröö Network sai alkusykäyksensä sen kautta, että Haatainen oli lapsuuden hiekkalaatikkoleikeissä tutustunut oikeisiin ihmisiin. Kouvolalainen huumoriräppikaksikko Nost3 & Protro kuuluu Haataisen varhaisimpiin ystäviin.

Ennen ajatusta YouTube-verkostosta Haatainen työskentelli Nost3 & Protron keikkamyyjänä. Kaksikon kautta Haatainen tutustui Justimukseen.

Viisi vuonna sitten suomalainen YouTube-skene oli pientä, mutta Nost3 & Protro sekä Justimus olivat jo tuolloin tunnettuja nimiä. Heidän kauttaan Haatainen tutustui Herbalistiin, Biisonimafiaan – ja lopulta Duudsoneihin.

Duudsonit ihastuivat Haataisen asenteeseen, joka muistutti Duudsionien vastaavaa 1990-luvun Seinäjoella.

"Mietin vähän aikaa, mutta päätin tarttua haasteeseen."― Joona Haatainen

Biisonimafia ja Duudsonit olivat jo aiemmin pohtineen jonkinlaisen YouTube-verkoston rakentamista. Duudsonit halusivat, että 23-vuotias Haatainen ryhtyisi verkoston vetäjäksi, toimitusjohtajaksi.

- Olin aivan ihmeissäni. Olinhan juuri vasta tavannut lapsuuteni idolit, Duudsonit, ensimmäistä kertaa. Mietin vähän aikaa, mutta päätin tarttua haasteeseen, Haatainen kertoo.

Isojen askelten mies

Se, että Haataisesta tuli toimitusjohtaja 23-vuotiaana, on looginen jatkumo hänen tavalleen olla ja elää. Haatainen meni naimisiin jo parikymppisenä. Nyt perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lasta. Haatainen tekee jatkuvasti asioita aikaisemmassa vaiheessa elämäänsä kuin keskiverto suomalainen.

- Olen aina ollut vähän kapinallinen, enkä ole halunnut tehdä asioita samalla tavalla kuin muut.

Toimitusjohtajan titteli ja voimakkaasti kehittyvä uusi ala toivat mukanaan paineita. Monien tubettajan ammatista haaveilevien toivo oli paljolti kiinni siinä, kuinka hyvin Haatainen ja hänen tiiminsä saa markkinoitua esimerkiksi tubettajien mainospotentiaalia.

"Puskin tyhmänä eteenpäin ihan äärirajoilla."― Joona Haatainen

Haatainen painoi pitkää päivää ja söi epäterveellisesti puolentoista vuoden ajan. Hän väsähti. Edes viikonloppuiset matkat pääkaupunkiseudulta takaisin Kouvolaan perheen luokse eivät auttaneet uupumukseen. Koska perhe oli muualla, arkiviikko kului pelkästään työn merkeissä.

- Puskin tyhmänä eteenpäin ihan äärirajoilla, Haatainen kertoo.

Syksyllä 2015 vaimo ja lapset muuttivat Haataisen luo Espooseen. Se on vaikuttanut jaksamiseen dramaattisesti. Haataisen olo on ollut kevyempi kuin aikoihin.

Tammikuussa Haatainen twiittasi olostaan seuraavasti.

Tähtäimenä tehdä suomalaistähdistä kansainvälisiä staroja

Töttöröö Networkin toiminnan perusajatus on se, että verkosto ei odota mainostajien puheluita, päinvastoin. Töttöröö on yhteydessä eri toimijoihin ja esittelee omat idensa. Näin mainosmateriaalista ei tule bulkkia, kuten Haatainen asian muotoilee.

Pelkkä kansallinen menestys ei kuitenkaan Haataiselle riitä. Tavoitteena ovat ulkomaan markkinat.

- Haluan tehdä asioita kansainvälisellä tasolla, en vain puuhastella Suomessa. Haluan luoda tiimin, joka on maailman paras, Haatainen sanoo.

"Haluan tehdä asioita kansainvälisellä tasolla, en vain puuhastella Suomessa."― Joona Haatainen

Esimakua kansainvälisestä menestyksestä on tuonut Töttöröö Neworkin ammattitiimi Stunt Freaks Team. SFT:n Antti Pendikäisen hyppy kuumailmapallosta ilman laskuvarjoa oli Haataisen mukaan kolmen päivän ajan maailman katsotuin urheiluvideo.

20. helmikuuta käynnistyy Töttöröö Networkin Tubetour-tapahtuma, joka kattaa yhdeksän suomalaiskaupunkia ja huipentuu 23 tunnin risteilyyn. Kyseessä on ensimmäinen tubettajien tekemä kiertue koko Euroopassa.

Haataisen mukaan suomalaistubettajilla on potentiaalia muuallakin kuin maamme rajojen sisällä.

- Toivon, että jengi uskaltaisi tehdä videoita englanniksi ja ajattelisi globaalisti. Duudsonit tekevät niin, ja heillä on kaksi miljoonaa tilaajaa, Haatainen kertoo.

On hurjaa, että vielä reilut kaksi vuotta sitten Suomessa ei käytännössä ollut tubettajia markkinoivia tahoja. Kun Haatainen kertoi ihmisille perustavansa verkoston, monet viittasivat ajatukselle kintaalla. Nyt YouTube-kulttuurista on tullut valtavirtaa nuorten keskuudessa.

- On yllättänyt, että skenestä on tullut näin iso. On hienoa, että olen päässyt rakentamaan ja kehittämään tätä kulttuuria, Haatainen sanoo.

- Mä olen nähnyt koko kaaren alusta asti.

Lue myös:

Hämmentävä tubettaja syö vanhentuneita armeijaruokia – viimeisimpänä sokeria vuodelta 1951

Näistä syistä YouTube on suomalaisnuorten some-suosikki

Tulevaisuuden medianäkymät: Nettivideoiden suosio kasvaa, laatu paranee ja ammattilaistubettajien määrä nousee

Miten YouTube-videoilla tehdään rahaa ja kuinka paljon? Justimus kertoo