Hyppää pääsisältöön

Täydellinen uudissana

Juha Hurme
Juha Hurme Juha Hurme Kuva: Yle/Jyrki Valkama juha hurme

Kaupallisen alan ja mainostoiminnan huipputiimi kokoontui Lahden hotelli Carltonin kabinetissa 17. marraskuuta 1932 klo 19. Läsnä olivat maankuulu, nopean ja jyrkästi nousevan uran tehnyt liikemies, Lahden Saapas- ja Lapikasteollisuus Oy:n johtaja Jussi Mononen, Mainosmiesten Kerhon sihteeri, filosofianmaisteri Artturi Raula ja Oy Suomen Ilmoituskeskuksen mainospäällikkö Aarne Salomaa.

Lahden Saapas- ja Lapikasteollisuus Oy oli julkaissut sanomalehdissä kilpailun nimen keksimiseksi yhtiön uudelle tuoteperheelle. Yhtiön johtokunta oli ruotinut saapuneista 1339:stä ehdotuksesta esille 50 parasta, joista se esitti vielä kolmen kärkeä huipputiimin lopullisen arvostelutyön helpottamiseksi.

Raula ja Salomaa kiinnittivät kriittisen huomionsa johtokunnan kolmannelle sijalle ehdottamaan nimeen ”Iki”. He huomauttivat, että sana ”Iki” sisältää ajatuksen ikuisuudesta, eli loppumattomasta kestävyydestä. Näin nimeltä puuttuu ajatellussa käyttöyhteydessä asiallinen pohja. Lisäksi se on väritön ja vailla voimaa.

Näillä perusteilla kabinetti hylkäsi ”Iki” –nimen ja nosti sen sijalle, kolmoseksi, lahtelaisen kauppias Juho Kantolan ehdotuksen ”Lasal”. Tämän nimen etuina pidettiin, että se on yhdistelty lyhennelmä toiminimen nimestä, matalavokaalinen ja sama eteen- ja taaksepäin luettuna; aivan yleismaailmallisen mainostavan mukaisesti.

Johtokunta oli sijoittanut kakkossijalle nimen ”Aito”, joka oli saanut kahdeksan ehdottajaa eri puolilta Suomea. Kabinetin arvostelulautakunta kiitteli nimen kansanomaisuutta ja lyhyyttä sekä sen eräänlaista nöyrää ja vilpitöntä, kerskumiselle vastakkaista luonnetta. Aito-sana yhdistettynä johonkin tuotesanaan todistaa tuotteen olevan sekä sen valmistuksessa käytettyihin tavara-aineisiin että valmistusmenetelmiin nähden oikeata laatua.

Moitteen sijaakin löytyi. Nimi on niin tavallinen, että markkinoille voisi ilmaantua muitakin saman nimisiä tuotteita eikä noin tyypilliseen sanaan voi varata yksinoikeutta. Sana ei myöskään ole yhtä voimakas sävyltään eikä yhtä soinnillinen
kuin johtokunnan ykkössuosikki: ”mono”.

Nimi on muunnelma kreikkalaisesta sanasta monos

Kolme kilpailijaa oli ehdottanut monoa: herrat B. Luode ja Aku Mantere Lahdesta sekä konttoristi Arkki Laine Riihimäeltä. Heistä ainoastaan konttoristi Laine oli liittänyt ehdotukseensa perustelut: ”Nimi on muunnelma kreikkalaisesta sanasta monos = yksi, ainoa. Nimi ”Mono” ollessaan tavaran nimenä sisältää niin ollen ajatuksen tuotteen yksinäisestä, erillisestä asemasta markkinoilla.”

Kabinetin asiantuntijat ymmärsivät heti kohdanneensa voittajan. He pitivät nimen perustelua onnistuneena, koska nimi viittaa itse tavaran laatuun: ”ainoa laatuaan markkinoilla”, nimeämättä kuitenkaan ainoatakaan tuotteen ominaisuuksista,
jolloin vältetään se vaara, että jollekin kilpailevalle artikkelille annettaisiin joku toinen, saman tavaran jotain toista ominaisuutta kuvaava nimi.

Maisteri Raula mainitsi mono-nimen eduksi vielä sen, että nimi on hyvin voimakasvokaalinen, soinnillinen ja lyhyt sekä erittäin helposti muistiin syöpyvä, jotka kaikki ovat mainonnan kannalta erittäin tärkeitä ominaisuuksia. Nimestä ”Mono” on sitä paitsi erittäin helppo sommitella liike- ja tavaramerkki sellaiseksi, että se vielä lisää nimen muistiarvoa.

Kokous oli päättynyt.

Seuraavana päivänä, 18. marraskuuta kokoontunut yhtiön johtokunta saattoi yksimielisesti siunata asiantuntijoiden valinnan vahvistamaan mielikuvaa yhtiön tuotteiden ainutlaatuisuudesta huomioiden vielä, että monos-sanan johdannaisia käytetään merkityksessä yksinäinen, ainutlaatuinen yhdyssanan osina kaikissa sivistyskielissä.

Konttoristi Laine sai palkinnoksi 1500 markkaa sekä täydet hiihtovarusteet

Hyvillä mielin huomioitiin myös, että sana on oivallinen lyhennys tehtaan perustajan ja johtajan sekä koko maassa tunnetun kenkäkauppiaan Jussi Monosen nimestä.

Konttoristi Laine sai palkinnoksi 1500 markkaa sekä täydet hiihtovarusteet (hiihtokengät, sukset, sauvat, siteet). B. Luode ja Aku Mantere saivat lohdutuspalkinnoksi suksisiteet.

Yhtiö sai erinomaisen tuotenimen uusille valmisteilleen: saappaille, hiihtokengille, suksisiteille, sannikkaille ja saapasrasvalle. Yhtiö sai myös uuden nimen - Jussi Mononen tajusi vielä vuoden 1932 loppuun mennessä ristiä yrityksensä modernin
virtaviivaisesti Mono Osakeyhtiöksi.

Suomen kieli sai täydellisen yleisnimen hiihtojalkineilleen.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri