Hyppää pääsisältöön

Jenny Lehtinen testaa Sielukoulua - tuloksena Mielipuolen päiväkirja!

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen Kuva: Kuva: Ulla Vuorela/ Yle marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen

Olen tavannut heitä monta kertaa. Lempeästi hymyileviä luennoitsijoita, jotka saapuvat kertomaan entisessä elämässään tapahtuneesta totaalisesta loppuun palamisesta työelämässä. Romahduksesta, jota edelsi vuosien loputon kiire työtä ja perhe-elämää yhteen sovittaessa, äärimmilleen venyminen ja sen jälkeen kuiluun putoaminen.

Ja sitten se tapahtui: löytyi mindfulness. Löytyi harjoitteet ja polku, jota pitkin kavuta jälleen oman itsensä herraksi, löytää mielenrauha ja ilo elämään.

Näiden konsulttien kanssa minäkin olen tuijottanut rusinaa kämmenelläni ja tökkinyt sitä yrittäen löytää sen kautta syvemmän läsnäolon tason. Olen pyörittänyt sitä samaista rusinaa suussani ja yrittänyt löytää siitä ilon ja täyttymyksen – vaikka oikeasti olisi tehnyt mieli purra se helvetin rusina todella äkäisesti palasiksi, kumota loput kipon rusinat suuhun ja huutaa, että mulla ei ole aikaa tällaiseen!! Mulla on työt tehtävänä ja pyykit pestävänä, lapsilla on nälkä ja kaikkia V-Ä-S-Y-T-T-Ä-Ä!!!!!

Silti minä juuri tässä ja nyt ymmärrän, että se rusina voisi olla avain parempaan elämään. Tiedän, että ote monesta asiasta elämässäni on lipsumassa. Iltaisin nukahdan vähintään kahden, yleensä kolmen ruudun välkkeeseen. Lapsenikin ovat jo tottuneet siihen, että äiti voi kyllä olla paikalla, mutta harvoin läsnä. Ja aina on kiire, liikaa tekemättömiä hommia ja krooninen tyytymättömyys kaikkeen. Omaan itseen ja tähän elämään.

Seuraavan kymmenen viikon ajan aion kokeilla, voisiko mindfulness olla minullekin tie parempaan arkeen. Läsnäoloon, mielenrauhaan ja tyytyväisyyteen. Koska siinä on kolme asiaa, joita yhdessä klaukkalaisperheessä todella kaivataan.

Jenny

PS: Lupaan, että näissä harjotteissa ei kosketa rusinaan. Rusina kuuluu pullaan, mutta ei porkkanaraasteeseen tai mielen harjoittamiseen.

Tule mukaan Mielipuolen päiväkirja -tapahtumaan. Harjoituksia käydään läpi Facebookissa kymmenen viikon ajan kerta viikossa -tahtia maanantaista 8. helmikuuta alkaen.

Lisää ohjelmasta

Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta Kuva: Maria Ainamo kultainen venla
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio Kuva: (c) Photograph by Erich Lessing Marja Hintikka Live

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Sielukoulu

Treenaa Jennyn kanssa Facebookissa

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen
  • Jenny Lehtinen testaa Sielukoulua - tuloksena Mielipuolen päiväkirja!

    Auttaisiko mindfulness ruuhkavuosiin? Jenny kokeilee.

    Jenny Lehtisen ote elämästä lipsuu: mieli harhailee, kiire painaa ja kaikenkattava tyytymättömyys kuristaa. Vaikka Jenny suhtautuu skeptisesti rusinantuijottelua tarjoaviin mielenhallintakonsultteihin, hän on päättänyt antautua kokeeseen: pystyykö kymmenen viikon henkisellä treenillä parantamaan elämänlaatua? Tule mukaan kokeiluun - tämä on Jennyn oma Mielipuolen päiväkirja!

  • Hyvästi turhat kilarit - treenaa mielesi huippukuntoon!

    Treeniohjelmalla hyvää mieltä ruuhkavuosiin.

    Ruuhkavuodet koettelevat ihmistä: tunteet heittelevät laidasta laitaan ja oma minuus hukkuu arjen kiireisiin. Miten selvitä ruuhkavuosista järjissä? Kuinka jopa nauttia elämästä kaaoksen keskellä?

  • Sielukoulu tehtävä 1: Mieti, mistä asioista pidät!

    Mahduta arkeen asioita, joita haluat tehdä.

    Mitkä asiat sinusta ovat hauskoja, millaisten asioiden tekemisestä sinulle tulee hyvä mieli? Onko päässyt unohtumaan? Jotta elämä tuntuisi mielekkäältä, tärkeiden asioiden tulisi mahtua arjen kalenteriin velvollisuuksien rinnalle.

  • Sielukoulu tehtävä 2: Elä hetkessä - myös arkena!

    Tietoinen läsnäolo auttaa hallitsemaan stressiä.

    Stressaa, pinnaa kiristää, hermostuttaa? Tietoisen läsnäolon säännöllisestä harjoittelusta on apua tilanteissa, joissa tunteiden säätely ja stressinhallinta ovat tarpeen.

  • Sielukoulu tehtävä 3: Muista kiitollisuus!

    Kyky kiitollisuuteen suojelee vaikeissa elämäntilanteissa.

    Kyky tuntea kiitollisuutta suojaa vaikeissa elämäntilanteissa. Kiitollisuusharjoitusten avulla opit arvostamaan hyviä asioita elämässäsi.

  • Sielukoulu tehtävä 4: Mieti, millainen olet!

    Hyvä itsetuntemus lisää onnellisuutta.

    Millainen sinä olet? Millainen käsitys sinulla on itsestäsi? Identiteettiin eli minäkuvaan olisi hyvä suhtautua jatkuvana vuorovaikutuksellisena prosessina.

  • Sielukoulu tehtävä 5: Rentoudu!

    Rentoutumista voi harjoitella missä vaan.

    Niska jumittaa, jännittää ja väsyttää. Varasta välillä pieni hetki itsellesi ja harjoittele rentoutumista. Voit harjoitella rentoutumista esimerkiksi nukkumaan mennessä, bussissa, junassa tai vaikka jonottaessasi. Voit aloittaa rauhallisessa ja hiljaisessa paikassa pidemmillä rentoutumisharjoituksilla ja edetä siihen, että pystyt rentoutumaan myös hälyssä tai ihmisten keskellä.

  • Sielukoulu tehtävä 6: Hengittele!

    Hengityksen tasaaminen auttaa moneen.

    Kun hermot ovat koetuksella, kannattaa laskea kymmeneen ennen kuin reagoi. Hengittämällä syvään rentoudut ja pääset lähemmäksi tietoisen läsnäolon tilaa. Hengitysharjoitukset ovat tyypillisimpiä tietoisuustaitojen kehittämisharjoituksia. Ne toimivat parhaimmillaan, kun niiden avulla opitaan tunnistamaan tunteita ja ajatuksia sekä hyväksymään ne sellaisenaan. Tehtävä

  • Sielukoulu tehtävä 7: Ole lempeämpi itsellesi!

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella.

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella. Kun osaamme arvostaa itseämme ja yritämme parhaamme tässä ja nyt, näillä tiedoilla, voimme antaa itsellemme luvan korjata virheitä, toimia luovasti ja iloita elämästä.

  • Sielukoulu tehtävä 8: Tee suunnitelma!

    Joskus on hyvä liikkua ulos omalta mukavuusalueelta.

    Joskus on terveellistä liikkua omalta mukavuusalueelta epämukavuusalueellekin. Siten voimme oppia uutta ja saada uusia näkökulmia vanhaan.

  • Sielukoulu tehtävä 9: Tapaa tärkeä ihminen!

    Millainen vuorovaikutus tukee omaa hyvinvointiasi?

    Millainen vuorovaikutus tukee sinun hyvinvointiasi? Millaisia ihmissuhteita haluat vaalia? Kaikissa suhteissa olisi hyvä oppia sanomaan, mitä tarvitsee voidakseen hyvin.

  • Sielukoulu tehtävä 10: Mene metsään!

    Luonnossa oleskelu lisää hyvinvointia.

    Tutkimusten mukaan luonnossa oleskelulla on merkittäviä hyvinvointivaikutuksia. Luonto vaikuttaa mielen hyvinvoinnin kautta kokonaishyvinvointiimme.

Uusimmat sisällöt - Marja Hintikka Live

  • Eineksiä, uhkailua, liikaa töitä – unohda turha syyllisyys vanhempana! MHL:n vieraat näyttävät esimerkkiä

    Syksyn vieraat avautuvat mistä eivät enää ota paineita.

    Vapaus, vanhemmuus, tasa-arvo. Marja Hintikka Live on puolentoista vuoden ajan ravistellut suomalaista perhekeskustelua, romuttanut turhia kulisseja ja nostanut pöydälle vaikeitakin keskustelunaiheita. Kaiken takana on tavoite vapauttaa vanhemmat turhista paineista ja jatkuvasta syyllisyydestä. Kiukuttelevia lapsia? Liikaa töitä? Unettomia öitä? Parisuhde rakoilee? Et ole yksin. Meillä on ihan samanlaista.

  • Lapset repivät parrasta ja nestehukka on lähellä - tällaista on joulupukkien karu todellisuus

    Joulupukit kertovat ammattinsa pahimmat puolet.

    Kuvittele itsesi joulupukiksi tai -muoriksi. Mielessäsi pyörii kuva piparintuoksuisista kodeista, joissa pukki istutetaan pehmeälle nojatuolille glögi kädessä ja suloiset punaposkiset pikku lapsoset laulavat heleällä äänellä sopivan lyhyen kappaleen. Kukaan ei itke, kukaan ei pelkää ja koko hommaan menee noin 10 minuuttia. Ulko-ovella sinulle annetaan sovittu summa rahaa ja poistut tyytyväisenä seuraavaan kohteeseen. No, se ei todellakaan mene ihan niin.

  • Pyjama on paras jouluasu, vinkkaavat MHL-vanhemmat

    Ei kiireelle, kyllä rennolle romantiikalle!

    Idyllisten puitteiden viilaaminen tekee erityisesti perheenäideistä helposti huumorintajuttomia piiskureita. Tonttulakki alkaa kiristää liikaa ja joulunalusviikoista tulee yhtä pitkää to-do -listaa.

  • Kestävyysliikunta lihottaa?!

    Timo Haikarainen ja kestävyysliikuntamyytti.

    Kuinka on - suosiako kovatehoista vai matalatehoista treeniä - ja miten kortisoli liittyy tähän? Personal trainerimme Timo Haikarainen vääntää myytin rautalangasta!

  • Heikki Soini: Kärsitään joulu ja jatketaan elämää!

    Ei joululla ole väliä, yhteinen aika on tärkeintä.

    Joulusuklaat ilmestyivät lähikauppaani lokakuussa. Se käynnisti kahden kuukauden kuumotuksen ja stressin, joka purkautuu monessa perheessä itkuun jo jouluaaton aamuna. Lapset juoksevat hysteerisinä pitkin seiniä ja vanhempien selkäranka katkeaa viimeistään silloin, kun kinkku kuivuu valvomisesta huolimatta. Kuulostaako tutulta, kysyy MHL:n Heikki Soini.

  • Vanessa Kurri: Olen tappavan tylsä joulunviettäjä

    Neljän lapsen äiti tekee joulun perinteiden mukaan.

    Kotiäiti ja juontaja Vanessa Kurri on jouluihminen, mutta valmistelut jäävät häneltäkin usein viime tippaan. Neljän lapsen koulu- ja harrastuskuljetusten välillä Kurri sompailee sitten ympäriinsä hakemassa jouluherkut juuri niistä oikeista ja perinteisestä paikoista. Kurrille on tärkeää tehdä joulu täsmälleen samojen askelmerkkien mukaan kuin hänen äitinsä aikanaan teki. Vanessa Kurri on MHL:n vieraana TV2:ssa maanantaina 19.12. klo 21, kun aiheena on Unelmien joulu.

  • Bloggari Anna-Kaisa Huurinainen: Tänä vuonna otamme joulun rennosti

    Liika suorittaminen on aiemmin pilannut Huurinaisen joulun.

    Viime jouluna 47 palasta -blogin Anna-Kaisa Huurinainen suunnitteli joulun tarkasti: laati menun ennakkoon ja kestitsi koko lähisuvun. Odotukset ja stressi olivat kuitenkin liian kovat, ja joulu meni mönkään. Kokemuksesta viisastuneena Huurinainen aikoo ottaa tämän joulun mahdollisimman rennosti.

  • Muusikko Stig: Henkinen valmistautuminen jouluun kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

    Kahden lapsen isä nauttii valmiista joulupöydistä.

    Muusikko Stig tunnetaan hiteistään, mutta arkielämässä Pasi Siitonen ei puumia metsästä. Sen sijaan hän on kahden pienen pojan isä, joka odottaa joulua yhtä paljon kuin lapset. Erityisen tärkeää on nimenomaan jouluun virittäytyminen: jos sitä ei aloita ajoissa, joulu saattaa livahtaa huomaamatta ohi. Stigin jouluvalmisteluihin ei kuitenkaan kuulu stressi tai touhottaminen, vaan tärkeintä on rauhoittuminen.