Super Bowl -mainosten hinta on kohonnut kymmenessä vuodessa 75 prosenttia. Mainokset kiinnostavat jo ennen itse ottelua.
Denver Broncos ja Carolina Panthers taistelevat amerikkalaisen jalkapallon herruudesta maanantain vastaisena yönä Suomen aikaa Super Bowlissa. Samaan aikaan mainostajat käyvät omaa taisteluaan siitä, kenen tuote jää parhaiten kuluttajien mieleen ottelun lukuisilla mainoskatkoilla.
Se ei ole halpaa peliä. Wall Street Journalin mukaan Super Bowlin mainosaika maksaa nykyään 75 prosenttia enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Tänä vuonna 30 sekunnin spotista joutuu pulittamaan ottelun televisioivalle CBS:lle viisi miljoonaa dollaria.
Super Bowlin mainokset ovat siitä harvinaisia, että niitä odotetaan ja niistä puhutaan etenkin Yhdysvalloissa enemmän kuin mahdollisesti mistään muista vuosittaisen tv-spektaakkelin mainoksista.
Moni amerikkalainen media uutisoi matsin mainoksista jo viikkoja ennen itse ottelua. Super Bowl -mainokset kiinnostavat muun muassa siksi, että niiltä on tapana odottaa suurempaa nokkeluutta, huumoriarvoa tai tunnekohotusta sen takia, että ne esitetään niin näkyvällä ja arvokkaalla paikalla.
Viime vuosina mainostajat ovat ryhtyneet julkaisemaan mainoksiaan jo ennen matsia. Yllättävää kyllä moni Super Bowl -mainos on jonkinmoinen nettihitti jo ennen peliä itseään. Esimerkiksi Hyundain mainosta on katsottu YouTubessa tänä vuonna jo melkein neljä miljoonaa kertaa muutamassa päivässä.
Jokavuotisen kiinnostuksen kohteena on myös se, ketkä julkkikset tähdittävät tällä kertaa eri brändien kaupallisia tiedotteita. Hyundai esimerkiksi on saanut mainokseensa Ryan Reynoldsin, joka on ajankohtainen stara Deadpool-elokuvan lähestyvän ensi-illan takia.
Olutmerkki Budweiser taas on onnistui houkuttelemaan mainokseensa Oscar-palkitun Helen Mirrenin, joka pitää hauskan monologin brittiaksentillaan.
Brändien panostaminen Super Bowl -mainoksiinsa voi tuntua ylimitoitetulta. Erityisesti digiaikana on pohdittu paljon sitä, mureneeko tv-ohjelmien jättiläisen ylivalta mainostajien keskuudessa. Ainakaan vielä merkit eivät viittaa siihen, että ottelun tv-lähetyksen suosio olisi hiipumassa: viime vuonna Super Bowlia katsoi 114 miljoonaa katsojaa.