Hyppää pääsisältöön

Göteborgissa oli rakkautta ja komediaa!

Den allvarsamma leken.
Den allvarsamma leken. pernilla agustin


Göteborgin elokuvafestivaali
järjestettiin tänä vuonna 39. kerran. Tapahtuma on laaja: on yli 600 elokuvaa 14 teatterissa 11 päivän ajan, seminaareja, keskustelutilaisuuksia, kokkareita, klubi-iltoja, podcaststudio, palkinnonjakoja ym. Jokaiselle on jotakin, sekä alan ammattilaisille että elokuvista muuten vain kiinnostuneille. Nämä ovat orgiat, joissa ähky uhkaa. Viisas valitsee runsaasta tarjonnasta muutaman herkun.
Komediakeskustelu oli yksi pieni sellainen, ja toinen oli Work-In-Progress-sessio.

Göteborgin filmifestivaalien komediasessio 2016.
Göteborgin filmifestivaalien komediasessio 2016. nisti stêrk, baya kasmi, bianca kronlöf, andrea reuter.

Ennen tilaisuuden alkamista hämärässä klubisalissa soi Silta-sarjan tunnusmusiikki. Outoa. Paljon paremmin teemaan olisi sopinut Solsidanin lallatus. Tahaton kömmähdys äänivastaavalta tai ei, se kuvaa hyvin tilaa, jossa komedia genrenä on. Television puolella komediat pärjäävät, elokuvateattereissa ne nauttivat kansan suosiota, mutta kriitikoiden, rahoittajien ja monien muiden alan toimijoiden suunnalta arvostusta saa hakea suurennuslasilla. Komedia ei oikein riitä. Sillä ei ole tarpeeksi painoarvoa. Rikossarjan melankolinen tunnusmusiikki saa melkein uskomaan, että näin kuuluu ollakin. Synkkää ja ikävää.

Onneksi Kansainvälisen komediafestivaalin toiminnanjohtaja, näyttelijä Nisti Stêrk harppoo lavalle ja syrjäyttää synkkyyden. Yleisön lämmittelijänä hän houkuttelee meidät leikkiiin: antakaa itsestänne! Tehkää toisillenne hyvää! Näyttäkää kaikille miten kivaa teillä on! Niinpä nousemme seisomaan, taputamme villisti ja saattelemme vislausten kera keskustelijat lavalle. Ranskalainen ohjaaja Baya Kasmi (I’m All Yours), näyttelijä Bianca Kronlöf (Full Patte) sekä journalisti Andrea Reuter, keskustelun moderoija, ovat ilahtuneita mutta hämmentyneitä vastaanotosta. Oliko tämä nyt ihan sopivaa, riehaantua näin? “On sopivaa”, vakuuttaa Nisti Stêrk. Tästä komediassa on kyse. Kekkaloinnista hyvän maun rajoilla. Muun muassa.

Nisti, Baya ja Bianca. Nämä naiset eivät valinneet komediaa lajikseen, komedia valitsi heidät. Sarjat Kätevä Emäntä ja Siskonpeti tulevat väistämättä mieleen heidän töitä katsoessaan. “On kyse siitä, miten katsoo maailmaa, humoristisesti vai vakavasti,” sanoo Baya. “En halua että katsojat tuntevat sääliä hahmoja kohtaan, haluan että kaikki istumme samassa veneessä nauramassa itsellemme”.
“Näyttelijänä en halua aina kaivautua syvälle mielen pohjamutiin, sanoo Bianca. “En pidä ajatuksesta että fiktiossa vain hiljainen ja mystinen hahmo on kiinnostava. Ehkä hahmo on vain ujo, mitä kiinnostavaa siinä on?”

Komediassa pitää läikkyä yli

“Ei kompromisseja, ei latteuksia, ei mitään laimeaa. Kaadutaan kunnolla eikä vain vähän horjahdeta.” sanoo Nisti.

Komediaa voi tehdä kaikesta, myös pahuudesta. Parasta komediaa syntyy vakavista aiheista. Paras komedia on monikerroksellista. Siinä missä draama usein julistaa maailmalle tai käpertyy sisäänpäin, komedia kulkee ihmisten parissa heitä ymmärtäen. Huumorin avulla viestin saa perille. Ja aina kannattaa potkia ylöspäin, ei alaspäin.
Komedia nauraa sodan mielettömyydelle, komedia on aseistariisuvaa. Kirjaimellisesti. Jos kaikki maailman päättäjät nauraisivat edes hetken yhdessä, sodat loppuisivat. Bianca sanoo haluavansa T-paidan, jonka rinnassa lukee:

On huono asia, kun jokin valtio ottaa itsensä liian vakavasti.

Huumori on yhtä kuin inhimillisyys. Jos elokuvateatterista poistuu inhimillisempänä kuin sinne mennessään, homma on mennyt oikein.

Baya antaa esimerkin ja kertoo ohjaamastaan elokuvasta I’m All yours, jossa päähenkilönä on ranskalainen nuori nainen Hanna ja tämän perhe. Vanhemmista isä on algerialainen ja äiti ranskalainen. Loputtomasti hyvää tarkoittavat vanhemmat omine valintoineen ovat vaikuttaneet koko perheen dynamiikkaan. Kipeät tapahtumat lapsuudessa ovat syynä sisarusten nykyiselle käytökselle. Hanna on hyvin antelias, kirjaimellisesti. Firman henkilöstöpäällikkönä hän antaa lopputilin lisäksi miehille lohtuseksiä. Hannan veli on kääntynyt muslimiksi ja halveksii sisarensa niukkaa pukeutumista ja estotonta elämänmenoa, piilottaen oman häpeänsä pitkän kaavun ja ankaran käytöksen alle.

Pedofilia, islam ja huoraaminen saavat kyytiä. Isoja aiheita käsitellään kepeästi ja suurella lämmöllä. Ja koska kyseessä on komedia, lopussa käy hyvin, perhe yhdistyy ja rakkaus voittaa.

Göteborgin elokuvafestivaalin yhtenä osana ovat myös Work-In-Progress-sessiot, joissa tekijät esittelevät keskeneräisiä töitään ammattilaisille suunnatussa Nordic Film Market- tapahtumassa. Tavoitteena on mm. markkinoida, solmia yhteistyötä ja/tai saada rahoitusta elokuvalleen.

Muutama sessio on avoin kaikille, joten suuntaan kuulemaan ohjaaja, näyttelijä Pernilla Augustia kun hän kertoo syksyllä Ruotsissa ensi-iltaan tulevasta elokuvastaan Den allvarsamma leken.

Jokainen ruotsalainen tuntee Hjalmar Söderbergin romaanin Den allvarsamma leken, vapaasti käännettynä Vakava leikki. Se on tarina kielletystä rakkaudesta vuodelta 1912. Jokainen ruotsalainen tuntee Pernilla Augustin, moninkertaisesti palkitun näyttelijän (mm. Fanny ja Alexander, Tähtien sota, Den goda viljan) ja ohjaajan (Sovinto, tv-sarja Perilliset).
Pernilla on paikalla tuottaja Patrik Anderssonin kanssa, moderoijana toimii journalisti, näyttelijä Camilla Larsson.

“Olen rakastunut”, hän hihkaisee. “Olen myös aika väsynyt, tulimme Patrikin kanssa viime yönä Oslosta, missä saimme eilen äänimiksauksen valmiiksi. Elokuva on nyt valmis! Olen rakastunut tähän koko projektiin, jossa jokainen osallinen oli täydestä sydämestään mukana. Vaikka tämä oli kaikin tavoin myös hankala projekti: romaanin muuttaminen käsikirjoitukseksi yhdessä Lone Scherfigin kanssa - hän kirjoitti, minä kuljin ees taas ja kerroin mitä hänen pitäisi kirjoittaa - näyttelijöiden löytäminen, kuvauspaikat, musiikki, kaikki oli hankalaa.”

“Olen aina halunnut tehdä rakkauselokuvan. Rakkaus on aina ajankohtainen aihe. Täyttymätön rakkaus ja miten se meihin vaikuttaa, on kaikkein jännittävintä. Rakkaus ja petos,” pohtii Pernilla.
“Rakkauselokuvat eivät ole kovin tavallisia tänä päivänä,” toteaa Patrik. “Minua tämä tarina kaihersi parikymmentä vuotta. Kirja on tehty elokuvaksi vain kahdesti aiemmin, 40-luvulla ja vuonna 1973, jolloin tarina sijoitettiin nykyaikaan. Tiesin, että jotakin on vielä kertomatta.”

“Tästä ajasta, 1900-luvun alusta, kertominen on haasteellista”, jatkaa Patrik. “Ettei päädy ansaan esitelmöimään ajasta ja yhteiskunnasta. Koko elokuvan tekemiseen piti löytää eloa ja energiaa. Muokkasimme tekstiä niin että varmasti jotkut kirjan ystävät hermostuvat. Lavastuksellisesti huomasimme tietenkin, ettei 1900-luvun alun Tukhlomaa enää ole olemassa. Kuvasimme mm. Budapestissa ja Åmålissa Vänern-järven rannalla, missä horisontti ja kasvillisuus muistuttavat erehdyttävästi Tukholman ulkosaaristoa. Oli tuotannollisesti helpottavaa kuvata muualla kuin Tukholmassa, siellä kuvasimme aika vähän.”
“Kuvasimme Tukholman ikään kuin se olisi juuri kulman takana. Olemassa, mutta ei pääosassa, vaan osana tapahtumia. Se toimi loistavasti. Luottolavastajani Anna Asp teki suurenmoisen työn. Sitäpaitsi keikalla on paljon helpompi olla töissä, kotona täytyy kuvauspäivän jälkeen mennä kotiin laittamaan ruokaa,” tunnustaa Pernilla.

Sopivien näyttelijöiden löytäminen oli pitkä prosessi. Naispääroolin Lydian rooliin löytyi Karin Franz Körlof ja miespäärooliin Arvidiksi valikoitui Sverrir Gudnason. “Karinissa on jonkinlaista vaarallista kovuutta, mikä sopii rooliin,” sanoo Pernilla. “Sverririn sielu taas näkyy hänen silmissään.”

“Kun näyttelijä saa vapaan tilan, missä hän tuntee olonsa turvalliseksi, hänestä tulee hyvä näyttelijä. Kun näyttelijä saa vapauden etsiä ja tutkia, kun hänellä on lupa tehdä virheitä, hänestä tulee rohkea. Itse olen näyttelijänä muutaman kerran kokenut saman. Ehkä joskus vielä ohjaan itseäni, kai minun sekin kuuluu tehdä, katsotaan sitten miltä tuntuu. ”

“Kuvaaja Erik Mollberg Hansenin kanssa päädyimme 4:3 kuvasuhteeseen (vanha televisiokuvasuhde). Se on tiivis, muotokuvaa tukeva kuvasuhde ja uhkarohkea valinta. Jännittävä kuulla miten se otetaan vastaan. Muutenkin tämän elokuvan lähettäminen maailmalle on jännittävää. Tämä on vasta kolmas ohjaukseni. Tunnen paineet. Mutta enää en voi tehdä mitään, nyt se on omillaan. Lentäköön vapaasti,” sanoo Pernilla.

Elokuva saa maailman ensi-iltansa Berliinin elokuvajuhlilla 16.helmikuuta.

Nainen nauraa
Nainen nauraa anna-maija halonen

Anna-Maija Halonen
Tuottaja
Yle Draama