Hyppää pääsisältöön

Sielukoulu tehtävä 3: Muista kiitollisuus!

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen Kuva: Kuva: Ulla Vuorela/ Yle marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen

Kaverisi ovat jatkuvasti aurinkorannalla tai hiihtoreissussa, mikäli somea on uskominen. Sinä keittelet kaurapuuroa ja täytät tiskikonetta päivästä toiseen. Jätä vertailu, se ei kannata! Suuntaa sen sijan huomiosi siihen, mitä sinulla on ja keskity miettimään hyviä asioita elämässäsi.

Positiivisessa psykologiassa on osoitettu, että kyky tuntea kiitollisuutta suojaa vaikeissa elämäntilanteissa. Se myös vahvistaa sosiaalisia siteitä ja parantaa ihmissuhteita. Kiitollisuus vähentää myös negatiivisia tunteita, kuten kateutta, katkeruutta, vihaa tai ahneutta. Lopulta kiitollisuus estää pitämästä hyviä asioita elämässä itsestäänselvyyksinä. Kiitollisuuden säännöllinen harjoittelu auttaa myös suuntaamaan ajatteluasi nykyhetkeen, ei menneeseen eikä tulevaan. Opettele tuntemaan kiitollisuutta Sielukoulun avulla.

Tehtävä:

Mieti elämästäsi henkilö, joka on merkittävästi vaikuttanut elämääsi ja kirjoita hänelle kiitoskirje. Jos mahdollista, ota tähän henkilöön yhteys, tapaa hänet ja kerro hänelle kirjeesi sisältö. Jos kirjoittaminen tuntuu vaikealta, voit vain kertoa hänelle kiitollisuudestasi.

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, tulppaani
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, tulppaani marja hintikka live, sielukoulu, tulppaani

Eikö harjoitus sytyttänyt? Voit kokeilla myös vaihtoehtoisia tehtäviä:

  • Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa asioista, joista olet elämässäsi kiitollinen. Ne voivat olla suuria tai pieniä asioita. Kirjoita joka ilta ylös viisi hyvää asiaa, joista voit olla kiitollinen kuluneen päivän päätteeksi.
  • Kysy itseltäsi kymmenen hyvää kysymystä. Johdata näiden avulla itsesi lempeästi kiitollisuuden pariin.
  1. Missä olen onnistunut? Miltä se tuntui?
  2. Mikä on ollut tämän päivän mukavin tapahtuma?
  3. Onko joku ollut sinulle erityisen kohtelias ja mukava? Mitä myönteistä sinulle on sanottu?
  4. Keihin voit aina luottaa? Ketkä ovat hyviä ystäviäsi/sukulaisia/perheen jäseniä?
  5. Mieti kahden vuoden takaista elämäntilannettasi? Mitkä asiat ovat nyt paremmin kuin silloin?
  6. Mitä söit tänään ja kenen seurassa? Nautitko siitä?
  7. Mitä tapahtumaa tai aikaa odotat?
  8. Mikä inspiroi sinua tänään? Myös pienet asiat lasketaan, kuten raikas tuuli tai ilahduttava kissavideo.
  9. Mikä on parasta, mitä sinulla on? Entä mistä kaikista etuoikeuksista saat nauttia joka päivä, verrattuna suurimpaan osaan maailman väestöä?
  10. Mikä elokuva, kirja, artikkeli, peli tms. innosti ja liikutti sinua viimeksi? Miksi?
  • Opettele nimeämään ajatuksia.
    Piirrä paperi- tai digiarkille ympyrä ja kirjoita sen sisään jokin mieltäsi vaivaava asia. Kirjoita muutaman minuutin ajan ympyrän ulkopuolelle luovasti ja kritiikittömästi kaikenlaisia ajatuksia, joita asiaan liittyy. Tarkastele tämän jälkeen kirjoittamiasi asioita. Jos jokin niistä herättää sinussa voimakkaita tunne- tai ruumiillisia reaktioita (päätä, vatsaa tai rintaa puristaa, hartiat tai leukaperät jännittyvät, syke kiihtyy tai henki salpautuu), merkitse asia tähdellä. Mitä voimakkaampi reaktio, sitä enemmän tähtiä. Kun tarkastelet kirjoittamiasi asioita, voi todeta itseksesi, että sinulla on tällaisia ajatuksia ja ne vaikuttavat näin. Mieti, miten toimit.

Harjoitteet: Suomen Mielenterveysseura ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos oivamieli.fi-sivustolle
Teksti: Jutta Kajander ja Eira Tikkanen / Suomen Mielenterveysseura

Katso kaikki Sielukoulun tehtävät!

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Sielukoulu

Treenaa Jennyn kanssa Facebookissa

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen
  • Jenny Lehtinen testaa Sielukoulua - tuloksena Mielipuolen päiväkirja!

    Auttaisiko mindfulness ruuhkavuosiin? Jenny kokeilee.

    Jenny Lehtisen ote elämästä lipsuu: mieli harhailee, kiire painaa ja kaikenkattava tyytymättömyys kuristaa. Vaikka Jenny suhtautuu skeptisesti rusinantuijottelua tarjoaviin mielenhallintakonsultteihin, hän on päättänyt antautua kokeeseen: pystyykö kymmenen viikon henkisellä treenillä parantamaan elämänlaatua? Tule mukaan kokeiluun - tämä on Jennyn oma Mielipuolen päiväkirja!

  • Hyvästi turhat kilarit - treenaa mielesi huippukuntoon!

    Treeniohjelmalla hyvää mieltä ruuhkavuosiin.

    Ruuhkavuodet koettelevat ihmistä: tunteet heittelevät laidasta laitaan ja oma minuus hukkuu arjen kiireisiin. Miten selvitä ruuhkavuosista järjissä? Kuinka jopa nauttia elämästä kaaoksen keskellä?

  • Sielukoulu tehtävä 1: Mieti, mistä asioista pidät!

    Mahduta arkeen asioita, joita haluat tehdä.

    Mitkä asiat sinusta ovat hauskoja, millaisten asioiden tekemisestä sinulle tulee hyvä mieli? Onko päässyt unohtumaan? Jotta elämä tuntuisi mielekkäältä, tärkeiden asioiden tulisi mahtua arjen kalenteriin velvollisuuksien rinnalle.

  • Sielukoulu tehtävä 2: Elä hetkessä - myös arkena!

    Tietoinen läsnäolo auttaa hallitsemaan stressiä.

    Stressaa, pinnaa kiristää, hermostuttaa? Tietoisen läsnäolon säännöllisestä harjoittelusta on apua tilanteissa, joissa tunteiden säätely ja stressinhallinta ovat tarpeen.

  • Sielukoulu tehtävä 3: Muista kiitollisuus!

    Kyky kiitollisuuteen suojelee vaikeissa elämäntilanteissa.

    Kyky tuntea kiitollisuutta suojaa vaikeissa elämäntilanteissa. Kiitollisuusharjoitusten avulla opit arvostamaan hyviä asioita elämässäsi.

  • Sielukoulu tehtävä 4: Mieti, millainen olet!

    Hyvä itsetuntemus lisää onnellisuutta.

    Millainen sinä olet? Millainen käsitys sinulla on itsestäsi? Identiteettiin eli minäkuvaan olisi hyvä suhtautua jatkuvana vuorovaikutuksellisena prosessina.

  • Sielukoulu tehtävä 5: Rentoudu!

    Rentoutumista voi harjoitella missä vaan.

    Niska jumittaa, jännittää ja väsyttää. Varasta välillä pieni hetki itsellesi ja harjoittele rentoutumista. Voit harjoitella rentoutumista esimerkiksi nukkumaan mennessä, bussissa, junassa tai vaikka jonottaessasi. Voit aloittaa rauhallisessa ja hiljaisessa paikassa pidemmillä rentoutumisharjoituksilla ja edetä siihen, että pystyt rentoutumaan myös hälyssä tai ihmisten keskellä.

  • Sielukoulu tehtävä 6: Hengittele!

    Hengityksen tasaaminen auttaa moneen.

    Kun hermot ovat koetuksella, kannattaa laskea kymmeneen ennen kuin reagoi. Hengittämällä syvään rentoudut ja pääset lähemmäksi tietoisen läsnäolon tilaa. Hengitysharjoitukset ovat tyypillisimpiä tietoisuustaitojen kehittämisharjoituksia. Ne toimivat parhaimmillaan, kun niiden avulla opitaan tunnistamaan tunteita ja ajatuksia sekä hyväksymään ne sellaisenaan. Tehtävä

  • Sielukoulu tehtävä 7: Ole lempeämpi itsellesi!

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella.

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella. Kun osaamme arvostaa itseämme ja yritämme parhaamme tässä ja nyt, näillä tiedoilla, voimme antaa itsellemme luvan korjata virheitä, toimia luovasti ja iloita elämästä.

  • Sielukoulu tehtävä 8: Tee suunnitelma!

    Joskus on hyvä liikkua ulos omalta mukavuusalueelta.

    Joskus on terveellistä liikkua omalta mukavuusalueelta epämukavuusalueellekin. Siten voimme oppia uutta ja saada uusia näkökulmia vanhaan.

  • Sielukoulu tehtävä 9: Tapaa tärkeä ihminen!

    Millainen vuorovaikutus tukee omaa hyvinvointiasi?

    Millainen vuorovaikutus tukee sinun hyvinvointiasi? Millaisia ihmissuhteita haluat vaalia? Kaikissa suhteissa olisi hyvä oppia sanomaan, mitä tarvitsee voidakseen hyvin.

  • Sielukoulu tehtävä 10: Mene metsään!

    Luonnossa oleskelu lisää hyvinvointia.

    Tutkimusten mukaan luonnossa oleskelulla on merkittäviä hyvinvointivaikutuksia. Luonto vaikuttaa mielen hyvinvoinnin kautta kokonaishyvinvointiimme.

Uusimmat sisällöt - Marja Hintikka Live

  • Eineksiä, uhkailua, liikaa töitä – unohda turha syyllisyys vanhempana! MHL:n vieraat näyttävät esimerkkiä

    Syksyn vieraat avautuvat mistä eivät enää ota paineita.

    Vapaus, vanhemmuus, tasa-arvo. Marja Hintikka Live on puolentoista vuoden ajan ravistellut suomalaista perhekeskustelua, romuttanut turhia kulisseja ja nostanut pöydälle vaikeitakin keskustelunaiheita. Kaiken takana on tavoite vapauttaa vanhemmat turhista paineista ja jatkuvasta syyllisyydestä. Kiukuttelevia lapsia? Liikaa töitä? Unettomia öitä? Parisuhde rakoilee? Et ole yksin. Meillä on ihan samanlaista.

  • Lapset repivät parrasta ja nestehukka on lähellä - tällaista on joulupukkien karu todellisuus

    Joulupukit kertovat ammattinsa pahimmat puolet.

    Kuvittele itsesi joulupukiksi tai -muoriksi. Mielessäsi pyörii kuva piparintuoksuisista kodeista, joissa pukki istutetaan pehmeälle nojatuolille glögi kädessä ja suloiset punaposkiset pikku lapsoset laulavat heleällä äänellä sopivan lyhyen kappaleen. Kukaan ei itke, kukaan ei pelkää ja koko hommaan menee noin 10 minuuttia. Ulko-ovella sinulle annetaan sovittu summa rahaa ja poistut tyytyväisenä seuraavaan kohteeseen. No, se ei todellakaan mene ihan niin.

  • Pyjama on paras jouluasu, vinkkaavat MHL-vanhemmat

    Ei kiireelle, kyllä rennolle romantiikalle!

    Idyllisten puitteiden viilaaminen tekee erityisesti perheenäideistä helposti huumorintajuttomia piiskureita. Tonttulakki alkaa kiristää liikaa ja joulunalusviikoista tulee yhtä pitkää to-do -listaa.

  • Kestävyysliikunta lihottaa?!

    Timo Haikarainen ja kestävyysliikuntamyytti.

    Kuinka on - suosiako kovatehoista vai matalatehoista treeniä - ja miten kortisoli liittyy tähän? Personal trainerimme Timo Haikarainen vääntää myytin rautalangasta!

  • Heikki Soini: Kärsitään joulu ja jatketaan elämää!

    Ei joululla ole väliä, yhteinen aika on tärkeintä.

    Joulusuklaat ilmestyivät lähikauppaani lokakuussa. Se käynnisti kahden kuukauden kuumotuksen ja stressin, joka purkautuu monessa perheessä itkuun jo jouluaaton aamuna. Lapset juoksevat hysteerisinä pitkin seiniä ja vanhempien selkäranka katkeaa viimeistään silloin, kun kinkku kuivuu valvomisesta huolimatta. Kuulostaako tutulta, kysyy MHL:n Heikki Soini.

  • Vanessa Kurri: Olen tappavan tylsä joulunviettäjä

    Neljän lapsen äiti tekee joulun perinteiden mukaan.

    Kotiäiti ja juontaja Vanessa Kurri on jouluihminen, mutta valmistelut jäävät häneltäkin usein viime tippaan. Neljän lapsen koulu- ja harrastuskuljetusten välillä Kurri sompailee sitten ympäriinsä hakemassa jouluherkut juuri niistä oikeista ja perinteisestä paikoista. Kurrille on tärkeää tehdä joulu täsmälleen samojen askelmerkkien mukaan kuin hänen äitinsä aikanaan teki. Vanessa Kurri on MHL:n vieraana TV2:ssa maanantaina 19.12. klo 21, kun aiheena on Unelmien joulu.

  • Bloggari Anna-Kaisa Huurinainen: Tänä vuonna otamme joulun rennosti

    Liika suorittaminen on aiemmin pilannut Huurinaisen joulun.

    Viime jouluna 47 palasta -blogin Anna-Kaisa Huurinainen suunnitteli joulun tarkasti: laati menun ennakkoon ja kestitsi koko lähisuvun. Odotukset ja stressi olivat kuitenkin liian kovat, ja joulu meni mönkään. Kokemuksesta viisastuneena Huurinainen aikoo ottaa tämän joulun mahdollisimman rennosti.

  • Muusikko Stig: Henkinen valmistautuminen jouluun kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

    Kahden lapsen isä nauttii valmiista joulupöydistä.

    Muusikko Stig tunnetaan hiteistään, mutta arkielämässä Pasi Siitonen ei puumia metsästä. Sen sijaan hän on kahden pienen pojan isä, joka odottaa joulua yhtä paljon kuin lapset. Erityisen tärkeää on nimenomaan jouluun virittäytyminen: jos sitä ei aloita ajoissa, joulu saattaa livahtaa huomaamatta ohi. Stigin jouluvalmisteluihin ei kuitenkaan kuulu stressi tai touhottaminen, vaan tärkeintä on rauhoittuminen.