Hyppää pääsisältöön

Sielukoulu tehtävä 4: Mieti, millainen olet!

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen Kuva: Kuva: Ulla Vuorela/ Yle marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen

Millainen sinä olet? Millainen käsitys sinulla on itsestäsi? Identiteettiin eli minäkuvaan olisi hyvä suhtautua jatkuvana prosessina, jossa sosiaalinen ja henkilökohtainen minäkuva ovat vuorovaikutuksessa keskenään.

Hyvä itsetuntemus vaikuttaa myönteisesti elämänhallintaan ja elämän merkitykselliseksi kokemiseen – ja sitä kautta onnellisuuden ja hyvinvoinnin kokemuksiin. Välillä on siis hyvä keskittyä itseensä ja omaan napaansa.

Itsetuntemusta voi kehittää koko elämän ajan. Apuna toimivat mm. seuraavat kysymykset:

  • Millainen minun temperamenttini on?
  • Millainen persoona olen?
  • Millaisia fyysisiä ominaisuuksia minulla on?

Omaa minäkuvaansa voi kehittää tiedostavan itsetutkiskelun, aktiivisen vuorovaikutuksellisen pohdinnan, kyseenalaistamisen ja vertaamisen kautta. Sitä kautta voi edetä kohti yksilöllistä ja itse rakennettua laajaan ymmärrykseen pohjautuvaa, omista arvoista, kuulumisista ryhmiin, kiinnostuksen kohteista ja muista ominaisuuksista koostuvaa identiteettiä.

Tehtävä

Hyvä minä -kollaasi. Kerää valokuvia tai lehtikuvia, jotka muistuttavat sinua omista hyvistä puolistasi ja myönteisistä muistoistasi. Voit liittää mukaan sinulle tärkeistä asioista muistuttavia voimalauseita, kappaleiden sanoja, hiekkaa, kangasta jne.

Mieti, miksi valitsit juuri nuo kuvat tai esineet. Mitä ne kertovat sinusta? Mihin suuntaan persoonallisuutesi on kehittynyt viime vuosina? Mihin suuntaan haluaisit sen kehittyvän?

Voit toteuttaa kollaasin myös kirjoitelmana, äänitteenä tai videona. Silloin voit kertoa samat asiat kirjallisesti tai suullisesti.

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, kukka
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, kukka marja hintikka live, sielukoulu, kukka

Eikö harjoitus sytyttänyt? Voit kokeilla myös vaihtoehtoisia tehtäviä:

  • Hyvä minä -keskustelu. Kerro itsellesi aamuisin peilin edessä, missä tekemisissä olet hyvä ja mitä ominaisuuksia itsessäsi arvostat. Mieti lisäksi mielessäsi muutama asia, joita haluaisit itsessäsi muuttaa. Jos mahdollista, juttele puolisosi tai jonkun kaverisi kanssa aiheesta. Kysy myös häneltä, mistä asioista hän pitää itsessään ja mitä haluaisi muuttaa. Mieti/Miettikää myös miten te voisitte näitä asioita muuttaa? Vai olisiko kuitenkin mahdollista hyväksyä nekin asiat, joita haluaisi muuttaa?
  • Onnistumisen kokemus -harjoitus. Palauta mieleesi edeltäneen viikon ajalta tilanne, tehtävä tai asia, jossa koit onnistuneesi. Kerro tämä asia puolisollesi, ystävällesi tai vaikka työkaverille ja pyydä häntä kuuntelemaan. Voit myös kirjoittaa sen vain itsellesi. Vastaa tämän jälkeen itsellesi kysymykseen, mitä onnistuminen sinusta kertoo?

Lisäluettavaa:
Identiteetti - Kuka minä olen?
Hyvä itsetunto on optimistista realismia

Harjoitteet: Suomen Mielenterveysseura ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitos oivamieli.fi-sivustolle
Teksti: Jutta Kajander ja Eira Tikkanen / Suomen Mielenterveysseura

Katso kaikki Sielukoulun tehtävät!

Lisää ohjelmasta

Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta Kuva: Maria Ainamo kultainen venla
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio Kuva: (c) Photograph by Erich Lessing Marja Hintikka Live

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Sielukoulu

Treenaa Jennyn kanssa Facebookissa

Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen
Marja Hintikka Live, Sielukoulu, Jenny Lehtinen marja hintikka live, sielukoulu, jenny lehtinen
  • Jenny Lehtinen testaa Sielukoulua - tuloksena Mielipuolen päiväkirja!

    Auttaisiko mindfulness ruuhkavuosiin? Jenny kokeilee.

    Jenny Lehtisen ote elämästä lipsuu: mieli harhailee, kiire painaa ja kaikenkattava tyytymättömyys kuristaa. Vaikka Jenny suhtautuu skeptisesti rusinantuijottelua tarjoaviin mielenhallintakonsultteihin, hän on päättänyt antautua kokeeseen: pystyykö kymmenen viikon henkisellä treenillä parantamaan elämänlaatua? Tule mukaan kokeiluun - tämä on Jennyn oma Mielipuolen päiväkirja!

  • Hyvästi turhat kilarit - treenaa mielesi huippukuntoon!

    Treeniohjelmalla hyvää mieltä ruuhkavuosiin.

    Ruuhkavuodet koettelevat ihmistä: tunteet heittelevät laidasta laitaan ja oma minuus hukkuu arjen kiireisiin. Miten selvitä ruuhkavuosista järjissä? Kuinka jopa nauttia elämästä kaaoksen keskellä?

  • Sielukoulu tehtävä 1: Mieti, mistä asioista pidät!

    Mahduta arkeen asioita, joita haluat tehdä.

    Mitkä asiat sinusta ovat hauskoja, millaisten asioiden tekemisestä sinulle tulee hyvä mieli? Onko päässyt unohtumaan? Jotta elämä tuntuisi mielekkäältä, tärkeiden asioiden tulisi mahtua arjen kalenteriin velvollisuuksien rinnalle.

  • Sielukoulu tehtävä 2: Elä hetkessä - myös arkena!

    Tietoinen läsnäolo auttaa hallitsemaan stressiä.

    Stressaa, pinnaa kiristää, hermostuttaa? Tietoisen läsnäolon säännöllisestä harjoittelusta on apua tilanteissa, joissa tunteiden säätely ja stressinhallinta ovat tarpeen.

  • Sielukoulu tehtävä 3: Muista kiitollisuus!

    Kyky kiitollisuuteen suojelee vaikeissa elämäntilanteissa.

    Kyky tuntea kiitollisuutta suojaa vaikeissa elämäntilanteissa. Kiitollisuusharjoitusten avulla opit arvostamaan hyviä asioita elämässäsi.

  • Sielukoulu tehtävä 4: Mieti, millainen olet!

    Hyvä itsetuntemus lisää onnellisuutta.

    Millainen sinä olet? Millainen käsitys sinulla on itsestäsi? Identiteettiin eli minäkuvaan olisi hyvä suhtautua jatkuvana vuorovaikutuksellisena prosessina.

  • Sielukoulu tehtävä 5: Rentoudu!

    Rentoutumista voi harjoitella missä vaan.

    Niska jumittaa, jännittää ja väsyttää. Varasta välillä pieni hetki itsellesi ja harjoittele rentoutumista. Voit harjoitella rentoutumista esimerkiksi nukkumaan mennessä, bussissa, junassa tai vaikka jonottaessasi. Voit aloittaa rauhallisessa ja hiljaisessa paikassa pidemmillä rentoutumisharjoituksilla ja edetä siihen, että pystyt rentoutumaan myös hälyssä tai ihmisten keskellä.

  • Sielukoulu tehtävä 6: Hengittele!

    Hengityksen tasaaminen auttaa moneen.

    Kun hermot ovat koetuksella, kannattaa laskea kymmeneen ennen kuin reagoi. Hengittämällä syvään rentoudut ja pääset lähemmäksi tietoisen läsnäolon tilaa. Hengitysharjoitukset ovat tyypillisimpiä tietoisuustaitojen kehittämisharjoituksia. Ne toimivat parhaimmillaan, kun niiden avulla opitaan tunnistamaan tunteita ja ajatuksia sekä hyväksymään ne sellaisenaan. Tehtävä

  • Sielukoulu tehtävä 7: Ole lempeämpi itsellesi!

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella.

    Myötätuntoa itseä kohtaan kannattaa opetella. Kun osaamme arvostaa itseämme ja yritämme parhaamme tässä ja nyt, näillä tiedoilla, voimme antaa itsellemme luvan korjata virheitä, toimia luovasti ja iloita elämästä.

  • Sielukoulu tehtävä 8: Tee suunnitelma!

    Joskus on hyvä liikkua ulos omalta mukavuusalueelta.

    Joskus on terveellistä liikkua omalta mukavuusalueelta epämukavuusalueellekin. Siten voimme oppia uutta ja saada uusia näkökulmia vanhaan.

  • Sielukoulu tehtävä 9: Tapaa tärkeä ihminen!

    Millainen vuorovaikutus tukee omaa hyvinvointiasi?

    Millainen vuorovaikutus tukee sinun hyvinvointiasi? Millaisia ihmissuhteita haluat vaalia? Kaikissa suhteissa olisi hyvä oppia sanomaan, mitä tarvitsee voidakseen hyvin.

  • Sielukoulu tehtävä 10: Mene metsään!

    Luonnossa oleskelu lisää hyvinvointia.

    Tutkimusten mukaan luonnossa oleskelulla on merkittäviä hyvinvointivaikutuksia. Luonto vaikuttaa mielen hyvinvoinnin kautta kokonaishyvinvointiimme.

Uusimmat sisällöt - Marja Hintikka Live

  • Eineksiä, uhkailua, liikaa töitä – unohda turha syyllisyys vanhempana! MHL:n vieraat näyttävät esimerkkiä

    Syksyn vieraat avautuvat mistä eivät enää ota paineita.

    Vapaus, vanhemmuus, tasa-arvo. Marja Hintikka Live on puolentoista vuoden ajan ravistellut suomalaista perhekeskustelua, romuttanut turhia kulisseja ja nostanut pöydälle vaikeitakin keskustelunaiheita. Kaiken takana on tavoite vapauttaa vanhemmat turhista paineista ja jatkuvasta syyllisyydestä. Kiukuttelevia lapsia? Liikaa töitä? Unettomia öitä? Parisuhde rakoilee? Et ole yksin. Meillä on ihan samanlaista.

  • Lapset repivät parrasta ja nestehukka on lähellä - tällaista on joulupukkien karu todellisuus

    Joulupukit kertovat ammattinsa pahimmat puolet.

    Kuvittele itsesi joulupukiksi tai -muoriksi. Mielessäsi pyörii kuva piparintuoksuisista kodeista, joissa pukki istutetaan pehmeälle nojatuolille glögi kädessä ja suloiset punaposkiset pikku lapsoset laulavat heleällä äänellä sopivan lyhyen kappaleen. Kukaan ei itke, kukaan ei pelkää ja koko hommaan menee noin 10 minuuttia. Ulko-ovella sinulle annetaan sovittu summa rahaa ja poistut tyytyväisenä seuraavaan kohteeseen. No, se ei todellakaan mene ihan niin.

  • Pyjama on paras jouluasu, vinkkaavat MHL-vanhemmat

    Ei kiireelle, kyllä rennolle romantiikalle!

    Idyllisten puitteiden viilaaminen tekee erityisesti perheenäideistä helposti huumorintajuttomia piiskureita. Tonttulakki alkaa kiristää liikaa ja joulunalusviikoista tulee yhtä pitkää to-do -listaa.

  • Kestävyysliikunta lihottaa?!

    Timo Haikarainen ja kestävyysliikuntamyytti.

    Kuinka on - suosiako kovatehoista vai matalatehoista treeniä - ja miten kortisoli liittyy tähän? Personal trainerimme Timo Haikarainen vääntää myytin rautalangasta!

  • Heikki Soini: Kärsitään joulu ja jatketaan elämää!

    Ei joululla ole väliä, yhteinen aika on tärkeintä.

    Joulusuklaat ilmestyivät lähikauppaani lokakuussa. Se käynnisti kahden kuukauden kuumotuksen ja stressin, joka purkautuu monessa perheessä itkuun jo jouluaaton aamuna. Lapset juoksevat hysteerisinä pitkin seiniä ja vanhempien selkäranka katkeaa viimeistään silloin, kun kinkku kuivuu valvomisesta huolimatta. Kuulostaako tutulta, kysyy MHL:n Heikki Soini.

  • Vanessa Kurri: Olen tappavan tylsä joulunviettäjä

    Neljän lapsen äiti tekee joulun perinteiden mukaan.

    Kotiäiti ja juontaja Vanessa Kurri on jouluihminen, mutta valmistelut jäävät häneltäkin usein viime tippaan. Neljän lapsen koulu- ja harrastuskuljetusten välillä Kurri sompailee sitten ympäriinsä hakemassa jouluherkut juuri niistä oikeista ja perinteisestä paikoista. Kurrille on tärkeää tehdä joulu täsmälleen samojen askelmerkkien mukaan kuin hänen äitinsä aikanaan teki. Vanessa Kurri on MHL:n vieraana TV2:ssa maanantaina 19.12. klo 21, kun aiheena on Unelmien joulu.

  • Bloggari Anna-Kaisa Huurinainen: Tänä vuonna otamme joulun rennosti

    Liika suorittaminen on aiemmin pilannut Huurinaisen joulun.

    Viime jouluna 47 palasta -blogin Anna-Kaisa Huurinainen suunnitteli joulun tarkasti: laati menun ennakkoon ja kestitsi koko lähisuvun. Odotukset ja stressi olivat kuitenkin liian kovat, ja joulu meni mönkään. Kokemuksesta viisastuneena Huurinainen aikoo ottaa tämän joulun mahdollisimman rennosti.

  • Muusikko Stig: Henkinen valmistautuminen jouluun kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

    Kahden lapsen isä nauttii valmiista joulupöydistä.

    Muusikko Stig tunnetaan hiteistään, mutta arkielämässä Pasi Siitonen ei puumia metsästä. Sen sijaan hän on kahden pienen pojan isä, joka odottaa joulua yhtä paljon kuin lapset. Erityisen tärkeää on nimenomaan jouluun virittäytyminen: jos sitä ei aloita ajoissa, joulu saattaa livahtaa huomaamatta ohi. Stigin jouluvalmisteluihin ei kuitenkaan kuulu stressi tai touhottaminen, vaan tärkeintä on rauhoittuminen.