Hyppää pääsisältöön

Kansa ja kriitikot – tykkääkö kukaan oikeasti Luokkakokouksesta?

Revitty valokuva Luokkakokous-elokuvan näyttelijoistä
Filmikamarin tilastojen mukaan Luokkakokous keräsi huimat 505 376 katsojaa Revitty valokuva Luokkakokous-elokuvan näyttelijoistä Kuva: Petri Mast/Solar Films, kuvamanipulaatio: Mikko Lehtola/Yle jaajo linnomaa

Takana on kaikkien aikojen elokuvavuosi: leffoissa käytiin 8,8 miljoonaa kertaa. Vuoden kotimainen elokuvailmiö oli Luokkakokous, jota kriitikot vihasivat ja kansa rakasti. Vai rakastiko? KulttuuriCocktailin suuri leffavertailu pureutuu menestyselokuvan anatomiaan.

Toimittajat: Mertsi Murmann, Tomi Eklund
Grafiikka: Mikko Lehtola

Väittely siitä, ajattelevatko ammattikriitikot ja yleisö täysin eri tavalla, oli olemassa jo rillumarei‐elokuvien aikaan 1950‐luvulla. Silloin Suomen filmiteollisuuden tuottamat pienen budjetin musiikkikomediat piirsivät selkeää jakolinjaa korkean ja matalan kulttuurin ystävien välille.

Kun ensimmäinen rillumarei-elokuva Rovaniemen markkinoilla julkaistiin 1951, Demokraatti-lehden kriitikko lyttäsi tekeleen sanoin “törky on törkyä”. Samalla kun elokuvan tekijätiimiä syytettiin kansan maun pilaamisesta, katsojia virtasi teattereihin niin paljon, että päätös jatko-osasta syntyi nopeasti. Eliitin vieroksumasta rillumareista kasvoi ilmiö.

Vuonna 2015 vanha nokkapokka nosti jälleen päätään, kun täysin murskaavat arvostelut saanut Luokkakokous‐komedia rikkoi kävijäennätyksiä. “Kriitikot tyrmäsivät, yleisö rakastaa”, Iltalehti revitteli heinäkuussa 2015 elokuvaa käsitelleessä jutussa.
Mutta rakastaako? Todellisuudessa katsojaluvut ovat vain yksi mittari elokuvan suosiolle. Yleisömäärään näyttää vaikuttavan myös moni muukin asia.

Selvittääkseen, mistä menestyneet elokuvat on tehty, KulttuuriCocktail keräsi viiden viime vuoden katsotuimmat elokuvat arvosteluineen yhdeksi infografiikaksi. Yleisön antamat arvosanat kerättiin Internet Movie Database -sivustolta. IMDB on elokuvaportaali, jossa ihmiset voivat vapaasti tähdittää ja arvostella elokuvia. Kriitikoiden mielipiteet puolestaan on poimittu laskemalla vähintään kolmen ammattiarvostelijan tähdityksien keskiarvo.

Tilastografiikka katsotuimmista elokuvista ja arvosteluista
Tilastografiikka katsotuimmista elokuvista ja arvosteluista Kuva: Yle/Mikko Lehtola KulttuuriCocktail


Datan mukaan viihteelliset elokuvat, kuten komediat ja toimintaelokuvat, yltävät Suomessa katsotuimpien joukkoon. Myös animaatiot, erityisesti lastenelokuvat, ovat suosittuja.

Tilasto kertoo eri tarinaa kuin uskomus kansan ja kriitikoiden radikaalisti eroavasta tyylitajusta; moni suosittu elokuva ei yleisönkään mielestä ole kovin kummoinen. Esimerkiksi vuoden 2013 katsotuin elokuva, 21 tapaa pilata avioliitto, sai kolmen tähden arvostelut ja IMDB ‐sivustolla arvosanan 6+/10.
Kuninkaan puheesta (2011) tai uutusleffasta Star Wars: The Force Awakens (2015) sen sijaan tuntuivat pitävän kaikki.

Johnny English ‐ Uudestisyntynyt ‐komediasta (2011) eivät niin ikään pitäneet kriitikot eikä yleisö. Tai elokuvista Vuonna 85 (2013) ja Kummeli V (2014).

Luokkakokous menee samaan kategoriaan. Kriitikot antoivat sille keskimäärin 1,3 tähteä, mikä on tarkasteluajanjakson huonoin tulos. IMDB:ssa yli tuhannen käyttäjän raati arvioi elokuvan arvosanaksi 5,6. Alle 18-vuotiaita lukuun ottamatta kaikkien ikäryhmien arvio vaihteli huonon ja keskinkertaisen välillä.

Silti Luokkakokous oli täysi hitti. Jos se olisi saanut ensi-iltansa vuotta aiemmin, se olisi ollut vuoden katsotuin. Miten niin huonoa palautetta saaneesta elokuvasta tuli niin suosittu?

"Ennätykselliset katsojaluvut syntyivät pääosin onnistuneen sosiaalisen median markkinoinnilla", sanoo markkinointipäällikkö Veronica Rossi elokuvayhtiö Nordisk Filmiltä.

Yhtiössä mietittiin huolellisesti, miten luoda tehokas markkinointikampanja. Rossin mukaan elokuvien markkinointibudjetit ovat pieniä, eikä Luokkakokoukseen satsattu budjetti poikennut muista isoista kotimaisista tuotannoista. Siksi sosiaalinen media nousi avainasemaan.

Nordisk Filmissä suunniteltiin tarkkaan, miten saada yhteisöt kuhisemaan Luokkakokouksesta.

"Mietimme, miten saisimme aktivoitua seuraajat ja fanit järkevällä tavalla, yhteisöt kuhisemaan ja word-of-mouthin [puskaradion] kasvamaan. Ihmiset toimivat tässä mediana."

Elokuvan pressikiertueen yhteydessä järjestettiin "somebileitä", joiden tarkoitus oli lisätä some-liikennettä elokuvan ympärillä. Lisäksi leffan päätähdet Sami Hedberg, Aku Hirviniemi ja Jaajo Linnonmaa valjastivat omat Twitter-tilinsä elokuvan markkinointiin yhden kuukauden ajaksi. Sillä tavoitettiin valtavasti ihmisiä: tätä juttua kirjoittaessa Hedbergillä on 96 000, Hirviniemellä 131 000 ja Linnonmaalla 77 000 Twitter-seuraajaa.

"He todella aktiivisesti kommunikoivat leffasta jo ennen varsinaista lanseerausta, varsinkin kampanjan aikana ja vielä jälkeenkin", Rossi kehuu. Ilmiötä rakennettiin myös muilla sosiaalisen median alustoilla Facebookissa, Youtubessa ja Instagramissa.

Luokkakokouksesta oli onnistuttu rakentamaan elokuvatapaus, joka hukutti alleen kriitikoiden haukut. Sosiaalisen median ja puskaradion kautta leffa tavoitti nuoren yleisön, ja pian kaveriporukat jonottivat teatteriin. Elokuvan päätähdet ottivat huonoista arvosteluista kaiken irti: Hirviniemi veisteli Iltalehden haastattelussa, että yhden tähden jaloviinakin on kolmea tähteä parempaa.

tilastografiikka huonoimmat arvostelut saaneista elokuvista
tilastografiikka huonoimmat arvostelut saaneista elokuvista Kuva: Yle/Mikko Lehtola KulttuuriCocktail

Luokkakokous keräsi siis valtavat yleisömassat. Yleisömäärä ei kuitenkaan ole täydellinen suosion mittari: päätös ostaa lippu tehdään ennen elokuvan näkemistä. Arvio taas tehdään jälkikäteen. Päätökseen, miksi ihmiset valitsevat juuri tietyn elokuvan, näyttävät vaikuttavan monet asiat.

Yksi tekijä yhdistää selkeästi kassamagneetteja: niistä monet ovat jatko-osia tai kuuluvat johonkin jo aiemmin yleisölle tuttuun brändiin.
Olisi ollut ihme, jos Star Wars, 007 tai Harry Potter eivät olisi vetäneet saleja täyteen. Yhtä hyvin ovat onnistuneet myös Pirates of the Caribbean-, Nälkäpeli- ja Twilight-sarjojen elokuvat. Suomalaisista sarjatuotannoista katsotuimpien listalla vilahtelevat Vares ja Risto Räppääjä.

Kolme neljästä menestysleffasta ovat jatko-osia tai perustuvat kirjaan.

Jopa kolme neljästä viime vuosien menestystarinasta on jatko-osia, sarjatuotantoja tai tunnetun kirjan varaan rakennettuja teoksia, jotka ovat hankkineet julkisuutensa jo ennen elokuvan ensi-iltaa. Tuttu ja turvallinen näyttää kiinnostavan teatteriyleisöä.

tilasto elokuvista
tilasto elokuvista Kuva: Yle/Mikko Lehtola kulttuuricocktail

Kriitikot eivät näytä pitävän katsotuimpia elokuvia poikkeuksellisen hyvinä. He antoivat 4 tähden keskimääräisen arvostelun ainoastaan muutamalle teokselle. Yleisö on hieman optimistisempi: aineiston 50 elokuvasta seitsemän on saanut IMDB:ssä vähintään arvosanan 8.

Kuvassa Risto Räppääjä (Lauri Karo) ja Nelli Nuudelipää (Venni Uotila).
Risto Räppääjä -elokuvat perustuvat Tiina ja Sinikka Nopolan menestyskirjoihin. Kuva. Nordisk Film Kuvassa Risto Räppääjä (Lauri Karo) ja Nelli Nuudelipää (Venni Uotila). risto räppääjä

Ei pidä siis paikkaansa, että teatterit olisivat täynnä kriitikoiden halveksumia kansansuosikkeja. Katsotuimmat elokuvat ovat pääosin keskinkertaisia – sekä IMDB:n että kriitikoiden mielestä. Lisäksi elokuvat, joista kriitikot pääosin pitävät, näyttävät olevan myös IMDB:n käyttäjien mieleen.

tilasto parhaat arvostelut saaneet elokuvat
tilasto parhaat arvostelut saaneet elokuvat Kuva: Yle/Mikko Lehtola kulttuuricocktail

Vaikka kriitikoiden ja IMDB-yleisön näkemys katsotuimpien elokuvien tasosta näyttää olevan melko yhtenäinen, jotain poikkeuksia löytyy.

Vahvan fanipohjan elokuvat ovat monille nuorille tärkeitä, huolimatta siitä, mitä elokuvan ammattilaiset ovat asiasta mieltä. Esimerkiksi Hobitti – Odottamaton matka (2012) sai kriitikoilta 2,5 tähteä ja trilogian päätteeksi J.R.R Tolkienin perikunnalta ilmoituksen, että kyseessä on ohjaaja Peter Jacksonin viimeinen Tolkien-tulkinta. Odottamaton matka kuitenkin ylsi katsojatilaston kärkisijoille, ja sen IMDB-arvosana on varsin positiivinen 8-/10, pääosin alle 18-vuotiaiden äänillä.

Fanit odottavat Hobitti: Smaugin autioittama maa -elokuvan tähtien saapumista elokuvan Euroopan-ensi-iltaan.
Fanit odottavat Hobitti – Smaugin autioittama maa -elokuvan päätähtien saapumista Euroopan ensi-iltaan. Fanit odottavat Hobitti: Smaugin autioittama maa -elokuvan tähtien saapumista elokuvan Euroopan-ensi-iltaan. Kuva: Hannibal Hanschke /EPA hobitti

Luokkakokous ei ollut osa tunnettua tuotesarjaa, mutta saavutti ennätysyleisön. Vaikka sekä IMDB-yleisö että elokuvakriitikot antoivat Luokkakokoukselle moittivan arvostelun, jotain erikoista elokuvassa on pakko olla. Yli puoli miljoonaa teatterikatselua vuodessa on suomalaiselle elokuvalle poikkeuksellinen saavutus, jota Nordisk Filmin rakentama markkinointikampanjakaan ei selitä.

IMDB:ssä elokuva sai kiistatta huonot arviot. Vaikka yli tuhannen ihmisen näkemys on arvokasta dataa, IMDB:n arvioita ei voida pitää enemmistön mielipiteenä. Monia kevyen ”treffileffan” ystäviä tuskin kiinnostaa leffan jälkeen mennä vertaisarvioimaan teosta nettiportaaliin.

Räävittömälle komediaa oli kysyntää, johon Luokkaokous onnistuneesti vastasi. Ehkä se, kuinka moni puolesta miljoonasta katsojasta todella piti elokuvasta, mitataan kuitenkin vasta vuonna 2017, kun elokuvan jatko-osa julkaistaan.

Filmirulla.
Filmirulla. Kuva: Pixabayn CC0-lisenssi/vapaa käyttöoikeus filmirulla


Lue seuraavaksi: KulttuuriCocktail jalkautui leffateatteriin kysymään helsinkiläisiltä, millä perusteilla he valitsivat elokuvansa.

Korjattu grafiikan otsikointia 10.02.2016 klo 11:30
Lisätty nosto 10.02.2016 klo 13:27

Kommentit