Hyppää pääsisältöön

Korrepetiittori Jenna Ristilä: "Minun idolini on mummi! Hän on niin sisukas ja positiivinen ihminen!"

Taideyliopisto Sibelius-Akatemian korrepetiittoriopiskelija Jenna Ristilä.
Taideyliopisto Sibelius-Akatemian korrepetiittoriopiskelija Jenna Ristilä. Kuva: Yle/Laila Kangas jenna ristilä

"Haluan tehdä ja kuunnella musiikkia monipuolisesti - en pystyisi valitsemaan esimerkiksi barokin ja nykymusiikin väliltä." Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa korrepetiittoriksi eli harjoituspianistiksi opiskeleva pianisti Jenna Ristilä valmistelee tällä hetkellä korrepetition A-tutkintoa. Jenna tavattiin Kantapöydän opiskelijatreffeillä Musiikkitalon kahvilassa 10.2.2016. Näin hän kertoo omasta taustastaan, suhteestaan musiikkiin, merkittävistä opettajista ja idoleistaan.

- Olen Jenna Ristilä, pianisti, syntynyt 1989 Savonlinnassa. Veljeni ja isäni ovat harrastelijamuusikoita, ja pikkusisko Hanna opiskelee Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa instrumenttinaan nokkahuilu.

- Lapsuuteni asuin Savonlinnassa ja kävin siellä Taidelukion. Kirjoitusten jälkeen muutin Helsinkiin opiskelemaan, ja täällä olen viihtynyt, Walesissa vietettyä vaihto-oppilasvuotta lukuunottamatta.

- Aloitin pianonsoiton suunnilleen 7-vuotiaana. Savonlinnan Musiikkiopistossa minua opetti Anja Ojanen-Forsberg, Sibelius-Akatemiassa taas Hamsa Juris sekä Teppo Koivisto. Valmistuin musiikin maisteriksi esittävän säveltaiteen puolelta keväällä 2014, ja teen nyt toista maisterintutkintoa korrepetitiokoulutuksessa. Olen ollut työelämässä jo monta vuotta pianistina ja opettajana. Tällä hetkellä päiväni täyttyvät Start-up Opera -ryhmän kanssa valmisteltavasta Jääkausi-oopperasta, jonka kantaesitämme 1.3.2016. Esitys on samalla korrepetitio-opintojeni A-tutkinto.

Vesa Kytöoja, Jenna Ristilä, Helena Hannikainen Kantapöydässä 10.2.2016.
Jenna Ristilä Vesa Kytöojan ja Helena Hannikaisen kahvitettavana Kantapöydässä. Vesa Kytöoja, Jenna Ristilä, Helena Hannikainen Kantapöydässä 10.2.2016. Kuva: Yle/Tiina-Maija Lehtonen kantapöytä 10.2.2016

- Haluan tehdä ja kuunnella musiikkia monipuolisesti - en pystyisi valitsemaan esimerkiksi barokin ja nykymusiikin väliltä. Ehkä siksi minulla ei ole lempisäveltäjääkään. Yksi minulle hyvin läheinen teos on kuitenkin Rachmaninovin Kuolleiden saari.

- Minun idolini on mummi! Hän on niin sisukas ja positiivinen ihminen!

- Elämä on paljon muutakin kuin musiikkia, nykyisin muun muassa lukemista, tekoveren metsästämistä ja blogin kirjoittamista (startupopera.blogspot.fi).

- Haluaisin "isona" tehdä suurin piirtein sitä mitä nytkin: opettaa, keikkailla ja tehdä välillä jotain vähän isompia ooppera- tai kamarimusiikkiprojekteja. Start-up Opera -ryhmässä vastuuhenkilönä toimiminen on opettanut paljon myös tuotantopuolesta, jota ehkä haluaisin jatkossa tehdä enemmänkin.

  • Live-Tetzlaff ei aivan vakuuta

    Levyarvostelu

    Viulisti Christian Tetzlaff on paitsi Ondine-yhtiön luottoartisti myös säännöllinen vieras Helsingin orkesterien solistina. Radion sinfoniaorkesterin solistina Tetzlaff kävi muun muassa viime lokakuussa, soittamassa Béla Bartókin kaksi viulukonserttoa. Nyt Ondine on julkaissut levyn, joka häveliäästi ilmaistuna perustuu noihin konserttiesityksiin, eli sisältää myös yleisöttömiä paikkauksia. Gramophone-lehden kollegat ennättivät kehua levyn maasta taivaisiin, mutta itse en ole yhtä vakuuttunut.

  • Sielun silitystä vaan ei myllerrystä

    Levyarvostelu

    Viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja pianisti Tuija Hakkila ovat Suomen parhaita periodimuusikoita, mutta nyt he ovat soveltaneet erityisosaamistaan Brahmsin kolmeen sonaattiin. Tarvitseeko romantiikan perusohjelmisto vanhan flyygelin mattaista sointia ja suolikielten pehmeyttä? Tämän levyn perusteella sanon, että ilman muuta tarvitsee.

  • Se oikea tapa laulaa englantilaista renessanssipolyfoniaa

    Levyarvostelu

    Renessanssin vokaalipolyfonia on musiikkina yhtä tarpeellista kuin raikas vesi juomana, mutta Iso-Britanniassa sitä levytetään yli kohtuuden. Brittiläisen Hyperion-yhtiön kuukausikirjekin esittelee viisi levyllistä vokaalipolyfoniaa. Moninaisuuden äärellä musiikinkuluttaja hämmentyy. Onko kaikille tarvetta, ja ovatko kaikki hyviä? Ei hätää - joukosta voi valita The Gesualdo Six -yhtyeen uutuuden English Motets, se riittää.

  • Uusiokadensseista särmää Mozartin pianokonsertoille

    Levyarvostelu

    Alba-yhtiön uutuuslevyllä tanskalaispianisti Katrine Gislinge soittaa kolme Mozartin pianokonserttoa yhdessä Stenhammar-jousikvartetin kanssa. Orkesteriosuudet sovitti jousikvartetille Mozart itse, joten siinä ei ole mitään erikoista. Mutta siinä on, että kadenssit konserttoihin on säveltänyt Gislingen puoliso Bent Sörensen. Onneksi Sörensenillä on sekä kokemusta että näkemystä oman musiikkinsa punomisesta vanhojen mestariteoksien lomaan. Siisti mutta hieman karuksi pelkistetty levy saa uusiokadensseista ihastuttavaa särmää.