Hyppää pääsisältöön

Liikkuvuus palkitsee riippumattomuudella

Oscar Bianchi Helsingin rautatieaseman edessä.
Oscar Bianchi Helsingin rautatieaseman edessä. Oscar Bianchi Helsingin rautatieaseman edessä. Kuva: Katariina Nyberg Oscar Bianchi

Nelikymppinen säveltäjä Oscar Bianchi on jo tuttu tekijä monissa nykymusiikin keskuksissa. Suomalaisyleisölle hän tuli esitellyksi helmikuussa uusimman musiikin Klang-konserttisarjassa. Bianchin teoksia kuultiin myös Ajassa soi -ohjelmassa.

Italialais-sveitsiläisen Oscar Bianchin musiikkiharrastus alkoi niin kuin monen muunkin - pianotunneilla. Alusta alkaen Clementin ja muiden klassisten kappaleiden rinnalla oli myös musiikillisilla elementeillä kokeilua ja leikittelyä. Varhaisteini-iässä ja sen jälkeen kokeilut olivat jo astetta vaativampia: Oscar Bianchi oli mukana eri yhtyeissä, sovitti, improvisoi, teki musiikkia teatteriin, televisioon, mainoksiin. “Luova kokeilu on aina ollut luonteva ja olennainen osa musisointiani. Kun sitten aloin kaivata syvällisempiä tietoja ja taitoja, hakeuduin ja pääsin Milanon konservatorioon opiskelemaan sävellystä.”

Oscar Bianchi arvostaa edelleen kekseliäisyyttä, yllätyksellisyyttä ja intuitiivisuutta musiikissa, olipa kyse popista tai klassisesta. Häntä kiehtoo, kuinka luova mieli voi ylittää odotukset niin tyylin kuin muodon tasolla ja tarjota jotain ainutlaatuista, ei vain onnistunutta synteesiä aiemmin opitusta. “Tämä on myös varmasti yksi syy siihen, miksi en sävellä kovin systemaattisesti. Jokainen teos on minulle uusi haaste”, Bianchi toteaa.

Aina lähdössä

Yksi Helsingin konsertissa kuulluista teoksista oli Partendo, Uusinta Ensemblen, sveitsiläisen Les Amplitudes -festivaalin sekä moskovalaisen Studio for New Music’in yhteistilaus. Partendo on italiaa ja tarkoittaa lähtemistä - tilaa, joka Oscar Bianchille on kovin tuttu. Milanossa syntynyt säveltäjä on opiskelun ja apurahojen kuljettamana elänyt Pariisissa, New Yorkissa, Amsterdamissa, Varsovassa ja Berliinissä. “Muutettuani muutaman vuoden välein paikasta toiseen olen tottunut haastamaan itseäni. Kuka olen, mitä todella tarvitsen, mikä taas on menettänyt merkityksensä - nämä ovat tuttuja kysymyksiä.”

Oscar Bianchi kokee hyötyneensä liikkuvasta elämästään. “Taiteentekemisen kannalta siitä on ehdottomasti ollut etua. Kaikkialla tuntuu olevan tarve määritellä, mitä aikamme musiikin tulisi olla, mihin suuntaan sen tulisi kehittyä. Muuttojeni takia olen välttynyt eri koulukuntiin ja esteettisiin suuntauksiin sitoutumiselta. Yksityiselämän kannalta väliaikaisuus on sitten toki huomattavasti monimutkaisempi kysymys.”

Taiteet talouden puristuksissa

Eri puolilla Eurooppaa eläneenä Oscar Bianchi ei ole voinut välttyä huomaamasta kuinka aikamme musiikkia ja taiteita yleisemminkin ajetaan ahtaalle. Amsterdamissa oleskellessaan Bianchi esimerkiksi seurasi, miten esimerkillisenä pidetyn maan kulttuurirahoitus mureni poliittisen vallanvaihdon myötä. “Budjetin leikkaaminen vaikuttaa ehkä yksinkertaiselta ja selkeältä toimenpiteeltä, mutta tullaanko silloin ajatelleeksi, mitkä ovat leikkausten vaikutukset vuosien kuluttua? Ymmärtävätkö poliittiset päättäjät todella, miten valtava vaikutus kulttuurilla ja taiteilla eri muodoissaan on ihmisten elämään?”

Bianchi huomauttaa myös, että eri toimintojen uudelleen rakentaminen vaatii huomattavasti enemmän aikaa ja voimia kuin niiden kuihduttaminen. Orkesterin perustamisessa ei ole kyse vain muusikoiden palkkaamisesta vaan myös sen identiteetin, yleisösuhteen ja yhteiskunnallisten siteiden kehittämisestä. “Meidän taiteilijoiden tulisi varmistaa, että poliittinen eliitti ymmärtää mitä me teemme, ja kuinka työmme määrittää sivistyksemme tason - tai sen, mihin meidän tulisi pyrkiä.”

Kulttuurin voimanpesä

Oscar Bianchi asuu nyt toista kertaa Berliinissä ja on päättänyt asettua kaupunkiin ainakin joksikin aikaa. “Berliini on todellinen taiteilijoiden ja intellektuellien voimala. Siellä on helppo hemmotella itseään niin musiikin, teatterin kuin kuvataiteen monipuolisella tarjonnalla. Toisaalta se tarjoaa mahdollisuuden elää hyvinkin privaatisti.”

Berliini on koulinut Oscar Bianchista myös kulttuurin käyttäjän. Silloin kun ajatukset eivät ole sävellystyössä, hän seuraa berliiniläistä teatteritarjontaa. Tosin tällä “harrastuksella” on ammatilliset aspektinsa.
“Jos haluan todella ymmärtää mitä musiikkiteatterissa tai oopperassa voi toteuttaa, minun on seurattava teatteria. Juuri siellä näyttämötaiteen mahdollisuudet ymmärretään ja toteutetaan parhaiten.”

Kuuntele Uusinta-kamariyhtyeen konsertti (äänitetty Musiikkitalon Camerata-salissa 8.2.2016):

Katso myös: Oscar Bianchi kertoo teoksestaan Partendo sekä tunnelmistaan ensimmäisellä Suomen-vierailullaan.
Haastattelijana Uusinta Ensemblen toiminnanjohtaja Katarina Nyberg.

#ajassasoi

Kommentit
  • Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunnattomuus

    Charlotte Brayn vahvatunnelmaista sävelmaailmaa vaivaa suunn

    Englantilainen Charlotte Bray (s. 1982) edustaa kotimaansa säveltäjien joukossa sen nuorempaa polvea. Reilun kolmekymppisen tekijän uudelle julkaisulle on koottu verraten uusia sooloteoksia ja muuta kamarimusiikkia. Äänitteen viisi teosta ovat valmistuneet vuosina 2011-2016.

  • Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Osuma Ensemblen hittikimarassa on amerikkalainen painopiste

    Viidestä lyömäsoittajasta koostuva Osuma Ensemble (Mikael Heikkilä, Toni Hietala, Jyri Kurri, Harri Lehtinen, Janne Tuomi) on reilun kymmenen vuoden olemassaolonsa aikana löytänyt oman paikkansa kotimaisella nykymusiikkikentällä.

  • Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Tuomisalon ahkera julkaisutahti jatkuu

    Olli-Pekka Tuomisalo on parin viimeisen vuosikymmenen aikana tilannut ja esittävän suuren määrän uutta musiikkia saksofonille. Samalla myös kiinnostus instrumentille kirjoitettuun vanhempaan ohjelmistoon on säilynyt. Tuomisalon viidestoista julkaisu keskittyy jälkimmäiseen teosryhmään, kun kuusi konserttoa saavat ensilevytyksensä.