Hyppää pääsisältöön

Suomalaisen Remedyn uutuuspelissä mukana Hollywood-näyttelijöitä – milloin peleistä aletaan puhua kulttuurialana?

Remedy valmistautuu seuraavan suuren pelinsä Quantum Breakin julkaisuun. Peli sisältää oikeastaan tv-sarjan.

Quantum Break // Kuva: Remedy

Mikä kulttuuriala tuo yhteen kaikkein eniten eri luovien alojen ammattilaisia?

Olisiko se ehkä teatteri, jossa näyttelijät, puvustajat, lavastajat ja valomiehet synnyttävät yleisön silmien eteen kokonaisen näytelmän? Tai ehkä elokuva, joka heittää mukaan vielä kameratyöskentelyn ja erikoistehosteet?

Vai voisiko se olla peliala?

Peleistä ja pelitaloista ei ole totuttu puhumaan samalla tavalla kulttuurina kuin elokuvista, musiikista ja kuvataiteista. Uutisointi suomalaisista pelihiteistä tapahtuu yleensä taloussivuilla, ja pelitaloja analysoidaan usein niiden synnyttämien työpaikkojen ja verotulojen näkökulmasta.

Se on aika kapea näkökulma. Suomalaisen pelistudio Remedyn pelijohtaja Mikael ”Mixu” Kasurinen sanoo, että peliala on sydämeltään ennen muuta viihdeala, ei teknologia-ala.

- Ei kukaan tule ostamaan tuotetta, joka on teknologisesti mahtava mutta luonteeltaan tai tarinaltaan tylsä. Minusta peleissä yhdistyy teknologia, taide ja suunnittelu. Se on hyvin harvinaista.

Kasurisen mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa pelien merkitys viihdeteollisuuden muotona on jo opittu näkemään. Suomessa pelejä ei ole tapana hahmottaa kulttuurituotteiksi.

- Peleihin suhtaudutaan helposti visuaalisina ja teknologisina tuotteina, mutta se on vain pieni osa siitä, mikä tekee niistä oikeasti kiinnostavia. Sydän pitää olla siellä, pitää olla sielu.

Twin Peaksista scifi-seikkailuun

Remedy on parhaillaan seuraavan ison pelinsä julkaisun kynnyksellä. Remedyn aiemmat pelit Max Payne ja Alan Wake ovat olleet kansainvälisiä jättimenestyksiä, ja huhtikuussa pelitalo pyrkii taas pelaajien suosioon Quantum Break -pelillä. Se julkaistaan Xbox Onelle ja Windows 10:lle.

Sävyltään synkeä Max Payne oli kunnianosoitus film noirille, Alan Wake taas sukelsi Twin Peaksin ja Stephen Kingin kauhujännäreiden sielunmaisemiin. Quantum Breakin inspiraationa on scifi-seikkailujen aikamatkustaminen.

Pelissä pieleen mennyt, kunnianhimoinen tieteellinen koe aikamatkustamisesta saa ajan repeämään. Aika uhkaa hajota kokonaan kappaleiksi ja päättyä, mitä pelin päähenkilö Jack Joyce yrittää epätoivoisesti estää.

Shawn Ashmoren näyttelemä Jack Joyce on Quantum Breakin päähenkilö.

Uhkaavien skenaarioiden ja todellisuuden miksaaminen on Remedy-pelille tyypillistä, sanoo yhtiön luova johtaja Sami Järvi, taiteilijanimeltään Sam Lake.

- Tosimaailma on siellä aina läsnä. Sen me rikomme, ja sankarit sitten taistelevat, jotta he voivat palauttaa sen.

Tosimaailmaa ei voi rikkoa miten vain hosuten. Quantum Breakia varten on haluttu luoda uskottava kokemus ajan hajoamisesta. Tätä varten Remedy on esimerkiksi käynyt keskusteluja Helsingin yliopiston teoreettisen fysiikan dosentin Syksy Räsäsen kanssa, vaikkei peli pyrikään tieteelliseen tarkkuuteen.

- Kaikelle on pelissä pyritty luomaan jonkinlainen pseudotieteellinen selitys, pelijohtaja Kasurinen kertoo.

Quantum Break sisältää tv-sarjan ja Hollywood-tähtiä

Perinteisemmissä kulttuuripiireissä on myös ihmisiä, jotka ovat oivaltaneet, että pelialan kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä. Heitä ovat ainakin näyttelijät – eivätkä mitkä tahansa täyterooleja näyttelevät tusinanaamat vaan myös Hollywoodin a-listan julkkikset.

Näyttelijöitä on tarvittu peleissä ennenkin esimerkiksi äänirooleihin. Quantum Breakissa näyttelijäntyötä on kuitenkin hyvin paljon, sillä perinteisen pelaamisen – ammuskelun, hiiviskelyn, tehtävien suorittamisen – lisäksi se sisältää oikeastaan kokonaisen tv-sarjan.

Game of Thronesista tuttu Aidan Gillen nähdään Quantum Breakissa näyttelemässä sekä digitaalisena hahmona. // Kuva: Remedy

Pelissä vuorottelevat perinteiset pelattavat episodit, joita varten näyttelijöistä on luotu digitaaliset versiot, hahmot, joita pelaaja pelaa ja pelissä kohtaa. Niiden lisäksi Quantum Breakissa nähdään kuitenkin perinteisiä elokuva- tai tv-kohtauksia. Niissä samojen näyttelijöiden näyttelemät, kameralla kuvatut kohtaukset vievät tarinaa eteenpäin.

Remedy on saanut houkuteltua mukaan kansainvälisesti tunnettuja staroja. Mukana ovat esimerkiksi Game of Thrones -sarjan Petyr Baelishina suomalaisille tuttu Aidan Gillen sekä Taru Sormusten Herrasta -leffoissa Merriä näytellyt Dominic Monaghan. Päähenkilö Jack Joycen roolisuoritukset tekee Shawn Ashmore, joka on nähty esimerkiksi X-Men-elokuvissa Jäämiehenä.

- He ovat kaikki vakavia näyttelijöitä ja he näkevät, että tämä on tärkeä viihdeteollisuuden muoto siinä missä elokuvat ja tv-sarjatkin, Kasurinen sanoo.

Remedy kertoo tarinoita, pelit ovat kanava

Quantum Break ei ole jokaisella pelikerralla samaa juonta eteenpäin kuljettava tarina, vaan pelaaja saa itse valita pelisuunnan vaihtoehtoisista tulevaisuuksista. Pelaajan valinnoista riippuen Quantum Break käy siis läpi erilaisia tarinoita.

Tarinaa ja tarinankerronnan eri tapoja tunnutaan rakastavan Remedyllä. Pelitalo onkin Suomessa ja maailmalla tunnettu juuri tarinan vahvasta asemasta peleissään. Muut suomalaiset menestyksekkäät suomalaiset pelitalot Rovio ja Supercell ovat valinneet toisen tien: Angry Birdsissä ja Clash of Clansissa on koukuttavat pelimaailmat, mutta ei samanlaista, monimutkaista ja massiivista toimintatarinaa.

- Tarinat ja hahmot ovat meille hirvittävän tärkeitä. Me kerromme tarinoita pelien kautta, luova johtaja Sam Lake sanoo.

Lue myös:

"Isän mukaan olin pilaamassa elämääni" – Tom Gladin työ on pelata Counter-Strikeä 

250 000 pelituntia neljän päivän aikana – Assembly Summer 2015 numeroina 

Peliteollisuus oli viime vuoden kasvuala

Laneista e-urheilun ammattilaisiksi? Suomalaiset haaveilevat peliturnauksissa tähteydestä