Hyppää pääsisältöön

Yle vastaa: Tavoittavuus on tärkein

Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä
Kuva jota käytetään kuvituksena vastineiden yhteydessä Yle,yle vastaa

Julkaisemme Ylestä lähetettyjä kirjoituksia, vastineita ja oikaisuja. Tämä vastaus on julkaistu Savon Sanomissa 11.2.2016.

Ylestä käydään nyt vilkasta keskustelua ja myös Savon Sanomien pääkirjoitus (8.2) käsitteli Ylen asemaa pohtivan parlamentaarisen työryhmän tärkeää tehtävää.

Yhtä esille nostettua seikkaa on syytä tarkentaa, jotta Ylen tavoitteista ei synny väärää käsitystä. Jossittelu Ylen pyrkimyksestä markkinajohtajuuteen on turhaa - se ei ole eikä ole ollut Ylen tavoite. Ylen keskeinen tavoite ja lakisääteinen tehtävä on tavoittaa suomalaiset. Markkinajohtajuus ja tavoittavuus sekoittuvat usein toisiinsa, kyseessä on kuitenkin kaksi eri asiaa.

Otetaan yksinkertainen esimerkki. Markkinaosuus kasvaa, jos yksi ihminen käyttäisi kaiken median parissa viettämänsä ajan Ylen palveluissa. Tuolloin tavoitetaan kuitenkin vain yksi ihminen. Tavoittavuus puolestaan kasvaa, kun kymmenen ihmistä viettää Ylen tarjoamien sisältöjen parissa vaikkapa puoli tuntia päivästään. Markkinaosuus on pienempi, mutta tavoittavuus suurempi.

Markkinaosuuden kasvattamisen lähtökohta on kilpailutilanne, jossa yhden ohjelman tai kanavan kävijämäärä halutaan maksimoida. Tavoittavuuteen pyrkiminen taas lähtee kansasta eli kaikkien suomalaisten hyvästä palvelusta. Tämä edellyttää myös pienten yleisöjen ja erityisryhmien palvelua. Onnistumista tässä Yle mittaa seuraamalla päivä- ja viikkotavoittavuutta, ei siis markkinaosuuksia suhteessa muihin toimijoihin.

Koska Ylen toiminta rahoitetaan verovaroin, on reilua ja oikein, että myös Ylen tavoite on tarjota jokaiselle suomalaiselle jotakin häntä kiinnostavaa sisältöä.

Gunilla Ohls
strategiajohtaja
Yleisradio