Hyppää pääsisältöön

Vapautta täydellisellä omistautumisella

Helsingin juhlaviikkojen vieraana viime vuoden keväällä käynyt permiläinen MusicAeterna on perustajansa Teodor Currentzisin johdolla osoittamassa ainakin yhdenlaista vapautta, nimittäin vapautta työaikalainsäädännöstä. Täydellisellä omistautumisella ja harjoituskulttuurillaan kreikkalaissyntyinen Currentzis onnistuu luomaan täydellisyyttä hipovan version tästä 1900-luvun musiikin kivijalkateoksesta.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Näin ainakin kerrotaan: orkesteri piut paut välittää siitä, kuinka monta harjoitusta viikkoa kohden on sopivaa pitää, ja harjoittelee juuri niin paljon kuin täydellisyyttä hipovaan lopputulokseen tarvitaan. Uralin juurilla voikin toimia omanlaisillaan työaikalainsäädännöillä, mutta jos lopputulos on sellaista kuin orkesterin viime syksynä julkaisemalla levytyksellä Stravinskin Kevätuhrista, niin olkoon menneeksi.

Joidenkin venäläiskapellimestareiden johdolla Kevätuhri on tavannut soida melko vapaasti—tulee mieleen vaikkapa Juri Temirkanov tai Valeri Gergijev—mutta vapauden hintana on usein rytminen epämääräisyys tai partituurin tarkkojen merkintöjen noudattamatta jättäminen. Currentziskin on kehittänyt Kevätuhrista oman versionsa ja esittänyt sitä MusicAeterna-yhtyeensä kanssa lukuisia kertoja.

Fraasien, balanssien, rytmien ja yhteissoiton työstämisestä on kuitenkin koitunut jälleen kerran vain hyötyä: Sacre soi uskottavasti, venäläisesti ja juurevasti. Muusikot kuulemma harjoittivat teosta lausumalla teoksen rytmejä ilman soittimia ja laulamalla sen oletettavasti venäläisiä kansanlaulumelodioita. Tämän myötä muusikoilla tuntuu olevan täydellinen vapaus eläytyä yhdessä Stravinskyn tulkitsijoidensa vapaudentunnetta haastavaan partituuriin.

Ja kirsikkana kakun päällä on vielä levytekstit, jotka kapellimestari Teodor Currentzis on kirjoittanut, omaelämäkerrallisesti uhria ja kevättä, Wittgensteinia ja Tšerdyn babushkaa pohtien, runomuodossa. Yhdenlaista vapautta konventioista sekin. Tärkeintä on kuitenkin se, että huolimatta hieman anonyymista äänityksestä tämä levytys nousee referenssiksi, tulkinnaksi johon muita verrataan.

Igor Stravinsky: Le Sacre du printemps. - MusicAeterna, joht. Teodor Currentzis. (Sony Classical, 88875061412)

Kuuntele Uudet levyt 12.2.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.