Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Facebook vie yksityisyyden — älä tee sitä liian helpoksi

Ihmisiä ja facebook
Ihmisiä ja facebook Kuva: CC lisenssi Pixabay-Geralt some

Kun liittyy Facebookiin on turha kuvitella enää hallitsevansa täydellisesti omaa yksityisyyttään. Kaiken itseä koskevan tiedon sulkeminen ulkopuolisilta on mahdotonta, mutta huolettomaksi hölmöksi ei kannata ruveta. Viisainta on pyrkiä valjastamaan Facebook-virta mahdollisimman hyvin omaan hallintaan.

Miksi näen juuri tietyt mainokset?

Facebookissa ei pääse mainoksista eroon vaikka kuinka yrittäisi. Käyttäjä voi kuitenkin valita, ainakin jossain määrin, kuinka paljon antaa itsestään mainosten kohdentamista hyödyttävää taustatietoa. Toisaalta mainosten kohdentamisen idea on tarjota yksittäiselle käyttäjälle juuri häntä palvelevaa sisältöä.

Facebook hyödyntää aina mainosten kohdentamisen perusteena tietoja iästä, sukupuolesta, sijainnista ja laitteista, joilla Facebookia on käytetty. Vaikka olisin piilottanut syntymävuoteni, FB kertoo sen mainostajille.

Kaikki toimintani Facebookissa vaikuttaa siihen, millaisia mainoksia minulle näytetään.

Facebook kerää myös tietoja siitä millaista sisältöä jaan, keiden kanssa pidän yhteyttä, mistä sivuista tykkään, mitä sovelluksia käytän, jne.

Sekin, millä nettisivuilla olen käynyt Facebookin ulkopuolella, voi toimia Facebook-mainonnankin taustatietona. Verkkosurffailusta kerättyyn tietoon perustuvan mainonnan voi kieltää eurooppalaisen digitaalisten mainostajien järjestön, EDAA:n ylläpitämällä Your Online Choices -sivustolla.

Kaikki toimintani Facebookissa vaikuttaa, siihen millaisia mainoksia minulle näytetään. Jonkunlaisen aavistuksen oman persoonan kaupallisesta arvosta voi muodostaa tutustumalla omiin mainosasetuksiin.

Facebookin mainosasetukset ovat yksityisyysasetusten kanssa samassa valikossa.
Facebookin mainosasetukset Facebookin mainosasetukset ovat yksityisyysasetusten kanssa samassa valikossa. Kuva: Facebook/Yle/kuvamanipulaatio kuningaskuluttaja,Facebook,yksityisyys,kuvakaappaus,kuvamanipulaatio (digitaalinen kuvankäsittely)

Oman tilin mainosasetukset löytyvät Facebook-sivun yläpalkin linkistä tai Facebook-seinällä näytetyn mainoksen oikeassa yläkulmassa olevan väkäsen takaa kohdasta “Miksi näen tämän?”. Mainosväkäsen takaa paljastuu myös jonkinlainen selitys sille, miksi kyseinen mainos on kohdennettu juuri minulle.

Itselläni ei ollut aavistustakaan siitä, että saattaisin olla erityisen kiinnostunut romuraudasta, tomusokerista, supersoluista tai profetioista.

Tutustuminen omiin mainosasetuksiin voi muistuttaa psykoterapeutin vastaanotolla käymistä. Ainakaan itselläni ei ollut aavistustakaan siitä, että saattaisin olla erityisen kiinnostunut romuraudasta, tomusokerista, supersoluista tai profetioista. Kummallisuuksien seasta löytyivät hyvin kattavasti myös tykkäämäni Facebook-sivut ja niiden aihepiirit. Niin ikään siviilisäätyni, käymäni koulut ja laitteet, joilla Facebookia käytän, löytyivät mainosasetusluettelosta.

Mainosasetusluetteloa voi muokata itse, mutta käytännössä uusia "kiinnostuksen kohteita" ilmestyy luetteloon jatkuvalla syötöllä. Jatkuva siivoaminen voi osoittautua käytännössä turhan työlääksi.

Unohtuvatko salasanat? — älä silti kirjaudu FB-tilin avulla muihin palveluihin

Facebook haistelee tietojani myös muista palveluista, joihin olen kirjautunut FB-tunnuksillani. Facebook-kirjautuminen on kätevää ja helpottaa salasana-dementikon arkea. Vastalahjaksi vaivattomuudesta tulen kertoneeksi muun muassa sen, että keräilen Pinterest-tauluuni leivontareseptejä. Tämäkin tieto kiinnostaa mainostajia.

Esimerkki Facebook-mainoksen kohdentamisperusteista.
Esimerkki Facebook-mainoksen kohdentamisperusteista. Esimerkki Facebook-mainoksen kohdentamisperusteista. Kuva: Facebook/Yle/kuvamanipulaatio Kuningaskuluttaja (Tv),Facebook,mainosasetukset

Vaikka leipomisharrastukseni ei maailman suurin salaisuus olisikaan, niin ikäväksi Facebook-tunnuksilla kirjautuminen muuttuu, jos hetken tylsyydessä teen esimerkiksi tällaisen harmittoman tuntuisen nettitestin.

Saksalaisen Social Sweetheartsin nettitesti.
Saksalaisen Social Sweetheartsin nettitesti Saksalaisen Social Sweetheartsin nettitesti. Kuva: Social Sweethearts/Yle/kuvakaappaus Kuningaskuluttaja (Tv),nettitestit,Facebook,kuvakaappaus

Facebookissa kiertävien, sisällöltään usein yhdentekevien testien päämääränä on kerätä mahdollisimman tarkkoja ja yksilöiviä tietoja käyttäjistä edelleen myytäviksi. Esimerkiksi kyseisen ammattitestin takana oleva saksalaisyhtiö Social Sweethearts kertoo keräävänsä paitsi testin tekijän henkilökohtaisia, myös muita hänen Facebook-profiilissaan julkisina olevia tietoja. Jos esimerkiksi kaverilistani olisi julkinen, jakaisin omien tietojeni lisäksi roskapostittajan käyttöön myös kavereideni tiedot.

Kaverilistan saa piiloon Kaveri-sivun oikeassa yläosassa olevan kynäikonin takana olevasta "Muokkaa yksityisyysasetuksia" -valikosta.

Facebookin kaverilistan yksityisyysasetukset.
Facebookin kaverilistan yksityisyysasetukset. Facebookin kaverilistan yksityisyysasetukset. Kuva: Facebook/Yle Kuningaskuluttaja (Tv),Facebook,yksityisyys,ruutukaappaus

Tiedot vuotavat myös sovellusten kautta — siivoa turhat pois

Äskeinen tietoja urkkiva nettitesti on oikeastaan Facebook-sovellus. Kaikki sovellukset eivät ole pahasta. Silti niiden kautta jaetaan sovelluksen omistajalle ainakin käyttäjän nimi, Facbookin profiilikuva, kansikuva, sukupuoli, verkostot, käyttäjänimi ja käyttäjätunnus. Aivan turhanpäiten ei näitäkään pidä ulkopuolisille jaella. Siivous on sovellustenkin suhteen paikallaan.

Nametests (Social Sweethearts) -sovellusasetukset
Nametests (Social Sweethearts) -sovellusasetukset. Nametests (Social Sweethearts) -sovellusasetukset Kuva: Facebook/Yle Kuningaskuluttaja (Tv),Facebook,Web-sovellukset,sovellusasetukset,kuvakaappaus

Sovellusasetukset löytyvät Facebook-sivun yläpalkista "Yksityisyyden pikakuvakkeet" -linkin takaa samasta valikosta mainosasetusten kanssa. Jokaisen sovelluksen vieressä on kynä-kuvake, jonka takaa näkee mitä tietoja kyseinen sovellus kerää. Jos ei poista sovellusta kokonaan, niin ainakin tiedonjakoasetuksia on useimmiten syytä kiristää.

Jos sovelluksille ei ole tarvetta lainkaan, ne voi kytkeä kokonaan pois sovellusasetusten sivulta kohdasta "Sovellukset, sivustot ja lisäosat" - "Muokkaa" - "Poista alusta käytöstä".

Huolena huolettomat Facebook-kaverit

Kaveripiirissäni on muutamia innokkaita pelaajia. He vaikuttavat lähettelevän kutsuja yhtenään jos jonkinlaisiin härpäkkeisiin. Usein pelaaja itse on kutsuista autuaan tietämätön, sillä sovellukset voivat jakaa kutsuja ihan omin lupineen.

Omalle seinälle kohdistuvan sovellusspämmäyksen voi lopettaa sovellusasetukset-sivun kohdasta "Muiden käyttämät sovellukset". Toinen vaihtoehto on estää sovelluskutsut tietyiltä henkilöiltä yläpalkin yksityisyysasetukset-linkin kautta löytyvästä kohdasta "estäminen". Samalla sivulla saa estettyä myös liian innokkaiden tapahtumakutsujen lähettelijöiden yhteydenotot.

Jokunen Facebook-kaverini on myös tietäen tai tietämättään ruvennut mainosmannekiiniksi. Silloin tällöin seinälle ilmestyy sponsoroitu mainos, jossa kerrotaan että kaverini on tykännyt tästä. Kyseessä on silloin ns. yhteisötoiminnallinen mainos.

Kavereiden mainosasetuksiin en tietenkään pääse puuttumaan, mutta oman nimeni käytöstä voin päättää ja olla uskomatta Facebookin väitettä, että kaverini haluaisivat välttämättä nähdä kaiken mistä olen tykännyt. Yhteisötoimintojen sisällyttäminen mainoksiin kielletään mainosasetukset sivulta.

Facbookin yhteistötoiminnallinen mainos.
Facbookin yhteistötoiminnallinen mainos. Facbookin yhteistötoiminnallinen mainos. Kuva: Facebook/Yle Kuningaskuluttaja (Tv),Facebook,ruutukaappaus

Vaikka omat asetukset olisivat kunnossa ja kaverilistat piilossa, oma yksityisyyden suoja riippuu paljon myös siitä miten Facebook-kaverit käyttäytyvät. Kaverit siis kannattaa valita huolella, ihan niin kuin oikeassakin elämässä.

Outojen kaveripyyntöihin ei kannata suostua eikä suttuisella profiilikuvalla varustettu tuttukaan ole välttämättä se, joksi itseään väittää. Feikkiprofiilit ja tietojenkalastelu on Facebookissa arkipäivää.

Oma kaverilista kannattaakin käydä aika ajoin läpi ja valita omalle seinälle näkyviin niiden henkilöiden päivitykset, jotka oikeasti kiinnostavat. Jos Facebook-kaveruuden lopettaminen tuntuu liian rankalta, on olemassa hienovaraisempikin vaihtoehto: seuraamisen voi vaivihkaa lopettaa asianomaisen huomaamatta.

Varoitusten vastapainoksi on syytä vielä vinkata ehkä kaikkein palkitsevin Facebook-käyttäjän linkki; Facebookin yläpalkissa äärimmäisenä oikealla sijaitseva kärjellään oleva kolmio. Sen takaa löytyvät uutisten asetukset. Siellä voit säätää keiden kanssa oikeasti haluat olla tekemisissä.

Facebookin uutisasetukset.
Facebookin uutisasetukset. Facebookin uutisasetukset. Kuva: Facebook/Yle Kuningaskuluttaja (Tv),Facebook,uutisten asetukset

Näin vähennät tietojesi jakelua Facebookissa

  1. Tutustu mainosasetuksiisi, estä yhteisötoiminta mainoksissa
  2. Älä kirjaudu Facebook-tunnuksilla muihin palveluihin
  3. Piilota kaverilistasi, vinkkaa avoimen listan riskeistä myös omille kavereillesi
  4. Poista turhat sovellukset tai estä sovellukset kokonaan
  5. Tarkista aina kenet hyväksyt kaveriksesi, varo feikkiprofiileja
Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.