Hyppää pääsisältöön

Digimusiikista ollaan valmiita maksamaan – radio edelleen tärkein uuden musiikin löytämisessä

Radio pitää pintansa esittelemällä kuulijoille tuoretta musiikkia.

Spotifyn kaltaiset palvelut saavat ihmiset maksamaan musiikista. // Kuva: EPA/Rainer Jensen

Musiikin suoratoistopalveluita käytti viime vuonna 9,4 miljoonaa kuluttajaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suosituimpia suoratoistopalveluita ovat Spotify, Tidal/Wimp, TDC/YouSeePlay ja Apple Music. Kaikista musiikin verkkopalveluista käytetyimpiä Pohjoismaissa ovat Spotify, YouTube ja iTunes.

Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimuksesta, jonka Teosto teetti yhdessä kahden muun pohjoismaisen musiikin tekijänoikeusjärjestön kanssa syyskuussa 2015.

Kuluttajat valmiita maksamaan

Tutkimuksen mukaan jo lähes neljännes netin käyttäjistä myös maksaa digitaalisesta musiikista. 15 – 65-vuotiaista kyselyvastaajista 23 prosenttia oli viime vuonna maksanut joko suoratoisto- tai latauspalveluiden käytöstä.

64 prosenttia kaikista vastaajista oli myös samaa mieltä tai täysin samaa mieltä siitä, että musiikin tekijöille kuuluu maksaa korvaus, jos heidän musiikkiaan soitetaan digitaalisissa palveluissa.

Radiolla edelleen tärkeä rooli

Radio on edelleen yleisin kanava uuden musiikin löytämiseen kaikissa neljässä maassa. Radion perässä tulevat YouTube ja muut edellä mainitut suoratoistopalvelut.

Yli 40 prosenttia vastaajista Suomessa ja Tanskassa ja yli 30 prosenttia vastaajista Ruotsissa ja Norjassa valitsi vastaukseksi ”Kuulin sen radiosta”, kun heiltä kysyttiin, mistä he viimeksi kuulivat hyvänä pitämänsä uuden kappaleen. Musiikin suoratoistopalveluiden rooli uuden musiikin löytämisessä on pienempi, mutta se vaikuttaa suurenevan sitä mukaa kuin suoratoistopalveluiden käyttäjämäärät kasvavat.

Ystävät, sosiaalinen media ja musiikkipalvelut olivat musiikin löytämisessä tärkein kanava kyselyn nuorimmille vastaajille eli 12–17-vuotiaille. He myös todennäköisemmin jakoivat linkkejä kappaleisiin, musiikkivideoihin tai soittolistoihin sosiaalisessa mediassa ja kuuntelivat jaettuja tai valmiita soittolistoja musiikkipalveluissa. Myös heille radio oli kuitenkin kolmanneksi tärkein kanava uuden musiikin löytämiseen.

Polaris Nordic Digital Music Survey -kyselytutkimus tehtiin Tanskassa, Norjassa, Suomessa ja Ruotsissa syyskuussa 2015. Kohderyhmänä olivat 12–65-vuotiaat netin käyttäjät. Kyselyyn vastasi yhteensä 3 200 ihmistä.

Lue myös:

Spotify listasi soitetuimmat artistit – Cheek on kolmatta vuotta peräkkäin Suomen luukutetuin

Spotify pelasti Ruotsin musiikkibisneksen

YleX Läpimurto: Venior on kiehtova outolintu, joka on juuri nousemassa lentoon