Hyppää pääsisältöön

Kymmenen tapaa olla oppimatta - joko olet kokeillut näitä?

On monia tapoja oppia, mutta kyllä oppimatta olemiseenkin on kikkoja keksitty! Oivi Oppija kokeilee niitä - ja ne kaikki toimivat! Tässä Oivin 10 vinkkiä: näillä eväillä ei ajattelu varmasti edisty eikä oppiminen onnistu.

Alkaa sivulta 1!

Järjestys se olla pitää, opiskelussakin!

Kaikki kerralla!

Tosi opiskelija ei tyydy puolinaisuuksiin.

Ei taukoja!

Kun on hommiin ryhdytty, ei niitä noin vain keskeytetä.

Ei muuta elämää!

Nyt opiskellaan ja vain opiskellaan!

Ulkoaopettelusta

Hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala!

Mittausvälineitä

Suorituksen pitää olla mitattavissa!

Lisää itsekuria!

Ole ankara itsellesi.

Keskittymisestä

Keskity, vaikka hampaat irvessä!

Vakava paikka

Jos se on hauskaa, se ei ole oppimista.

Kyseenalaistamisesta

Joku on jo asian miettinyt, sinun ei enää tarvitse.


Työryhmä, joka toteutti 10 tapaa olla oppimatta

Björklund Jaana (puvustus/ompelija)
Holste Mirja (tuottaja)
Jekkonen Niko (valaisija)
Kukkurainen Kirsi (graafikko-animaattori, käsikirjoittaja)
Leppälä Henrik (kuvaaja)
Näreharju Martina (leikkaaja)
Puustinen Pia (tuotantokoordinaattori)
Rajavaara Tuula (ohjaaja, käsikirjoittaja)
Savolainen Karina (järjestäjä)
Sundell Ari (naamioitsija)
Tillder Pentti (puvustaja)
Wathén Nina (näyttelijä, käsikirjoittaja)


Muokkaukset: 5.3.2018 otsikkoa muutettu, videoihin lisätty selittävä lause.

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Paineessa-kampanja auttaa yo-stressissä

    Autamme valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan.

    Loputon kiire, valtava työmäärä ja paineet menestymisestä ovat usean lukiolaisen arkipäivää. Yle Abitreenien Paineessa -kampanja auttaa valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan, ylioppilaskirjoituksiin.

  • Muistin tukemiseksi on monia kikkoja

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä.

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä - jopa eri tyyleillä eri aikoina elämässämme. Tarkkaavaisuuteni kohdistuu eri asioihin. Hahmotan ympäristöäni ja muistan opittua eri tavoin. Olemme kaikki erilaisia oppijoina.

  • Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Mitä musiikki tekee aivoille? Entä pelaaminen? Miten syntyy addiktio? Mikä on aivoinfarkti? Ihmisen aivot ovat ainutlaatuinen ja monimutkainen järjestelmä. Aivot muuttuvat iän myötä, mutta myös ihmisen oma toiminta muovaa aivoja.

  • Käytä digileikkejä ja -pelejä oikein

    Leikki on lapsen työtä.

    Leikki on lapsen työtä: itseohjautuvaa ajanvietettä, jossa lapsi saa itse päättää tekemisen rajat ja reunaehdot. Usein ajatellaan, että leikkimisen ja pelaamisen suurin innoittaja on tekemisen vapaus. Tämä ajatus on kuitenkin takaperoinen: leikissä ja etenkin peleissä vapautta nimenomaan rajoitetaan keinotekoisesti erilaisten sääntöjen kautta. Leikkiminen ja pelaaminen ovatkin vapaaehtoista vapauden rajoittamista.

  • Empatiaa voi oppia myös digiaikana

    Miksi empatia on tärkeää? Millä tavoin se kehittyy?

    Yksiselitteistä suositusta lasten netinkäytöstä ei ole. Lasten tiedetään kuitenkin tarvitsevan riittävästi sensitiivistä vuorovaikutusta tärkeän aikuisen kanssa. Miksi empatia on tärkeää ja kannattaako lapsen ruutuaikaa rajoittaa?