Hyppää pääsisältöön

Tutkin ja kokeilen

Oivi oppija potkulautailee
Oivi oppija potkulautailee Kuva: Kirsi Kukkurainen / Yle Yle Oppiminen,opi ja oivalla

Oppiminen on uusien asioiden ja taitojen omaksumista. Oppimistyyli on se tapa, jolla kukin tietoa mieluiten käsittelee ja hankkii.Oppijoina olemme jatkuvassa muutoksessa. Muutos voi näkyä toiminnassa, ajattelussa, tunteissa tai vaikkapa siinä, mitä ja miten ihminen havaitsee maailmaa. Muutokset voivat syntyä joko tietoisen opiskelun myötä tai huomaamattomasti. Useimmiten oppiminen perustuu aiemmin opitulle. Miksi et kokeilisi ja tutkisi itsellesi uusia oppimisen tapoja?

On useita vastauksia, on monia tapoja

  • Oppimisen suunnittelu ei ole vain sopivan ajan varaamista opiskelulle – on järkevää suunnitella myös miten opiskelee
  • Noudata säännöllistä päivä- ja unirytmiä
  • Tee itsellesi opiskelulukujärjestys ja yritä noudattaa sitä
  • Muista huolehtia itsestäsi ja hyvinvoinnistasi
  • Sopiva opiskeluympäristö (mm. valo ja rauha) on tärkeä
  • Opi tuntemaan itsesi oppijana
  • Palkitse ja arvosta itseäsi pienten asioiden tekemisestä
Vinkkejä opiskeluun
Vinkkejä opiskeluun Kuva: yle, kirsi kukkurainen, yle oppiminen Oppiminen,opi ja oivalla

Oppiminen on aivojen tiedonkäsittelyä

Unen tärkeys

Hyvän oppimistuloksen saavuttamiseksi kannattaa nukkua tarpeeksi. Unen aikana tapahtuu uuden tiedon työstämistä: valveilla syntyneet muistijäljet vahvistuvat. Virkeät ja motivoituneet aivot oppivat paremmin.

Apua kokeet!

Vinkkejä opiskeluun
Vinkkejä opiskeluun Kuva: yle, kirsi kukkurainen, yle oppiminen Oppiminen,opi ja oivalla

Kannattaa aloittaa aina siitä, mikä on itselle kiinnostavaa ja missä on vahvoilla.

  • Luo omia muistisääntöjä (esimerkiksi kahdeksas aivohermo tuo liike-, kuulo- ja asentoaistimuksia korvasta = kahdeksikon muotoinen korvakoru)
  • Keksi avainsanoja. Voit myös rakentaa avainsanojen ympärille miellekarttoja.
  • Sijoita asiat tietylle reitille tai paikkaan. Tekniikan opiskelu vaati harjoittelua ja sen käyttö automatisoituu harjoittelun myötä. Edellytyksenä on kuitenkin, että käytät samaa reittiä tai paikkaa.
  • Keksi asioille erilaisia yhteyksiä tai liitä ne tuntemaasi asiaan (esim. matto kirjoitetaan englanniksi auto+lemmikki eli carpet) Mitä hupsumpi yhteys on, sen parempi.
oivi oppija hahmo
oivi oppija hahmo Kuva: yle/ Jyrki Valkama/ Kirsi Kukkurainen Oppiminen,opi ja oivalla

Oppimistaidot

Facebook, Twitter

  • Ota haltuun opiskelutekniikat! Unohda tuntikausien pänttääminen — opiskele nopeammin ja tehokkaammin

    Oikealla opiskelutekniikalla opit nopeammin ja tehokkaammin.

    Unohda tuntikausien pänttääminen — opiskele nopeammin ja tehokkaammin sen sijaan. Kun löydät itsellesi oikeat opiskelutekniikat, oppiminen helpottuu ja uudet asiat jäävät helpommin mieleen. Videoilta löydät helppoja tekniikoita, joiden avulla voit treenata esimerkiksi omaa lukunopeutta tai ottaa haltuun isoja kokonaisuuksia.

  • Paineessa-kampanja auttaa yo-stressissä

    Autamme valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan.

    Loputon kiire, valtava työmäärä ja paineet menestymisestä ovat usean lukiolaisen arkipäivää. Yle Abitreenien Paineessa -kampanja auttaa valmistautumaan lukion suurimpaan urakkaan, ylioppilaskirjoituksiin.

  • Muistin tukemiseksi on monia kikkoja

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä.

    Suurin osa meistä oppii useilla eri tyyleillä - jopa eri tyyleillä eri aikoina elämässämme. Tarkkaavaisuuteni kohdistuu eri asioihin. Hahmotan ympäristöäni ja muistan opittua eri tavoin. Olemme kaikki erilaisia oppijoina.

  • Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Aivojen muovautuvuus on oppimisen perusta

    Mitä musiikki tekee aivoille? Entä pelaaminen? Miten syntyy addiktio? Mikä on aivoinfarkti? Ihmisen aivot ovat ainutlaatuinen ja monimutkainen järjestelmä. Aivot muuttuvat iän myötä, mutta myös ihmisen oma toiminta muovaa aivoja.

  • Käytä digileikkejä ja -pelejä oikein

    Leikki on lapsen työtä.

    Leikki on lapsen työtä: itseohjautuvaa ajanvietettä, jossa lapsi saa itse päättää tekemisen rajat ja reunaehdot. Usein ajatellaan, että leikkimisen ja pelaamisen suurin innoittaja on tekemisen vapaus. Tämä ajatus on kuitenkin takaperoinen: leikissä ja etenkin peleissä vapautta nimenomaan rajoitetaan keinotekoisesti erilaisten sääntöjen kautta. Leikkiminen ja pelaaminen ovatkin vapaaehtoista vapauden rajoittamista.

  • Empatiaa voi oppia myös digiaikana

    Miksi empatia on tärkeää? Millä tavoin se kehittyy?

    Yksiselitteistä suositusta lasten netinkäytöstä ei ole. Lasten tiedetään kuitenkin tarvitsevan riittävästi sensitiivistä vuorovaikutusta tärkeän aikuisen kanssa. Miksi empatia on tärkeää ja kannattaako lapsen ruutuaikaa rajoittaa?