Hyppää pääsisältöön

Mistä erottaa parhaan elokuvan ja parhaan ohjauksen, kun Oscareita jaetaan?

Elokuva-asiantuntijat kertovat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota Oscar-elokuvia arvioidessa.

Oscar-patsas. // Kuva: EPA/PAUL BUCK

Oscar-gaala järjestetään tulevan sunnuntain ja maanantain välisenä yönä. Parhaasta ohjauksesta kisaavat muun muassa Adam McKay (The Big Short), George Miller (Mad Max) ja Alejandro Inarritu (The Revenant). Parhaan elokuvan pystistä puolestaan kilpailee edellä mainittujen lisäksi muun muassa Spotlight ja Room.

Usein parhaan elokuvan Oscar menee samalla elokuvalle kuin parhaan ohjauksen pokaali. Mihin kyseistä kategoriaa oikein tarvitaan? Elokuvatoimittaja Kalle Kinnunen kertoo YleX:lle, mistä on kyse.

- Se on tuottajan palkinto. Siinä palkitaan kokonaisuus ja kaupallinen menestys. Oscar-ehdokaselokuvien lobbaamiseen käytetään useita miljoonia euroja elokuvaa kohden, kun halutaan vaikuttaa Oscar-äänestäjiin, Kinnunen kommentoi.

Kaupallisuuden lisäksi kategoriassa huokuu ajan henki.

- Mitä kunakin vuonna Hollywood ja akatemia arvostavat. Esimerkiksi komediasta ei ole palkittu yhtään elokuvaa 70-luvun jälkeen, Ylen Oscar-kommentaattori J.P. Pulkkinen kertoo YleX:lle.

Jokainen voi olla oman elämänsä elokuvakriitikko

Oscar-kommentointi ei kuitenkaan ole vain asiantuntijoiden etuoikeus. Myös kotisohvilla veikkaukset käyvät kuumina, kun amatöörikriitikot ja leffafanit kokoontuvat listaamaan omat Oscar-veikkauksensa.

Miten tavis näkee käsikirjoituksen merkityksen katsoessaan elokuvaa? Kinnusen mukaan se ei ole tavalliselle katsojalle hirveän helppoa. Oscareita arvostetaan tekijäpiireissäkin paljon, koska ehdokkaista ja voittajista päättävät elokuva-alan ammattilaiset.

- Käsikirjoitus-kategoriassa on tärkeää, että käsikirjoitus on tietyn amerikkalaisen tekemisen mallin mukainen ja yhdistelmä tuttua ja uutta. Sama malli siis, jota voi verrata menestyselokuvaan, Kinnunen sanoo.

Pulkkinen korostaa, että käsikirjoitus on koko leffan perusta. Jos on hyvä käsikirjoitus, leffan voi kyllä mokata, mutta huonon käsikirjoituksen pohjalta on mahdotonta tehdä hyvää elokuvaa.

- Elokuva ei luhistu, jos se on hyvin käsikirjoitettu, vaan leffa toimii kokonaisuutena. Silloin katsoja ei juutu ihastelemaan näyttelijäsuoristusta tai kuvausta, vaan kokemus on kokonaisvaltainen. Kaikki elementit puhaltavat yhteen maaliin, Pulkkinen kommentoi.

Ohjaajia arvostetaan elokuva-alalla todella paljon ja heille annetaan mielellään kunniaa. Kinnusen mukaan ohjauksessa on pohjimmiltaan kyse erittäin taitavasta tarinankerronnasta.

- Hyvä ohjaus on sitä, että elokuva kulkee erittäin hyvin, ja siinä on hyvät jännitteet ja erilaisia tasoja. Hyvä ohjaaja voi pelastaa huonompaa käsikirjoitusta tiettyyn pisteeseen asti, mutta harvemmin hyvät ohjaajat ottavat kovin huonoa käsikirjoitusta ohjattavakseen, Kinnunen sanoo.

Yle Teema esittää maailman suurimman elokuvatapahtuman, Oscar-gaalan, livenä sunnuntain ja maanantain välisenä yönä 28. -29. helmikuuta.

_YleX:n juontajat kokoontuvat seuraamaan punaisen maton lähetystä ja itse gaalaa koko yöksi. Pääset mukaan meininkiin seuraamalla YleX:ää somessa (Instagram @ylex_official, Twitter @YleX ja Snapchat @ylexofficial).

Lue myös:

Valvo koko Oscar-yö: YleX juhlii mukana vuoden komeimmassa elokuvagaalassa

#OscarsSoWhite-rasismi on nyt Hollywoodin kuumin puheenaihe – niin sen olisi pitänyt olla aiemminkin

Vuoden 2016 Oscar-ehdokkaat julki – saako Leonardo DiCaprion ura vihdoin kruununsa?