Hyppää pääsisältöön

Matkustaja-autolautta Finnjet hyödynsi lentokoneteknologiaa

Autolautta Finnjet
Autolautta Finnjet Autolautta Finnjet Kuva: Mikko Nurmi GTS Finnjet,autolautta finnjet

Finnjet oli suomalaisen laivanrakentamisen taidonnäyte. Alus oli vuosikymmenten ajan maailman suurin ja nopein autolautta. Laiva taittoi Helsinki-Travemünde -välin ennätyksellisessä kahdessa kymmenessä kahdessa tunnissa.

Toimittajat: Maarit Lukkarinen ja Kai Ristola

Laiva sai useita lempinimiä niin Saksassa kuin Suomessa ja saavutti kahdessa vuosikymmenessä legendaarisen maineen. Suomalaisen laivanrakennustekniikan ylpeys kaasuturbiinialus Finnjet valmistui vuonna 1977 Wärtsilän Helsingin telakalla. Se oli vuosikymmenten ajan Itämeren laivaliikenteen nopein menijä. Nopeaksi sen tekivät kaasuturbiinit, joita hyödynnettiin ensimmäistä kertaa matkustaja-aluksessa. Vastaavanlaisia kaasuturbiineja käytettiin DC10-matkustajakoneissa. Laivan sisätilat oli jaettu poikkeuksellisesti siten, että peräosassa sijaitsivat julkiset tilat ja keulaosassa hytit.

Saksalaiset saattoivat istua tuntikausia komentosillan alapuolella sijainneella näköalapaikalla hämmästelemässä sitä, kuinka jää murtuu.

Sinivalkoinen Finnjet tarjosi risteilymukavuutta lähes 1600:lle matkustajalle. Jokaisella matkustajalla oli oma hyttipaikkansa. Viihtyvyydestä huolehtivat risteilyemännät ja -isännät. Merimatkaa piristivät ravintolat, kaupat, urheilutilat sekä sauna uima-altaineen. Matkatunnelmaan matkustajat pääsivät heti laivaan astuttuaan, jolloin heitä tervehti Finnjet-valssi Kari Tuomisaaren sävelin ja sanoin: ”Linjakas Finnjet, lennokas Finnjet. Kulku on nopeaa, meno koukeroton.”

Finnjet Travemünden edustalla
Finnjet Travemünden edustalla Kuva: Hannu Aromaa /Yle autolautta finnjet

Kesäkuukausina suurin osa matkustajista oli Suomeen matkaavia saksalaisia, talvisin etupäässä suomalaisia. Talvella saksalaisia turisteja houkuteltiin Finnjetille eksoottisilla jääristeilyillä. Saksalaiset saattoivat istua tuntikausia komentosillan alapuolella sijainneella näköalapaikalla hämmästelemässä sitä, kuinka jää murtuu. Jokunen heistä toivoi näkevänsä jäiden keskellä myös oikean jääkarhun. Travemündessä ihmiset tapasivat kokoontua aallonmurtajalle odottamaan horisontista ilmestyvän Finnjetin korkealle nousevaa keula-aaltoa.

Finnjet alkoi liikennöidä Helsingin ja Travemünden välillä vuonna 1977. Itämeren vinttikoira Finnjet taittoi Helsingin ja Saksan Travemünden välisen 1145 kilometrin matkan kesäkuukausina 22 tunnissa. Talvisin samaan matkaan kului 36 tuntia, sillä talvella laiva kulki dieselmoottoreiden voimalla. Kaasuturbiiniensa ansiosta Finnjet saavutti 30 solmun eli noin 55 kilometrin tuntinopeuden.

Finnjet rakenteilla Wärtislän telakalla
Finnjet rakenteilla Wärtislän telakalla Kuva: Kalle Kultala finnjet rakenteilla wärtislän telakalla

Wärtsilän telakalla Helsingissä rakennettu Finnjet oli aikansa suurin ja nopein autolautta. Ylipäätään kaikki Finnjetissä oli suurta. Laivan käyttökustannukset olivat puoli miljoonaa markkaa suuntaansa kohden ja polttoainetta se kulutti edestakaiseen matkansa aikana 1200 tonnia.

Vuonna 2005 Finnjet vuokrattiin opiskelijoiden majoitustilaksi hurrikaani Katrinan tuhoalueelle New Orleansiin

Tappiolliset talvikuukaudet osoittautuivat Finnjetin ongelmaksi. Laivan polttoainekustannukset olivat suuret ja kalliit. Silti nopea yhteys Keski-Eurooppaan haluttiin säilyttää. Laivaan tehtiin suuri remontti, ja Finnjetin reittiä muutettiin. Travemünde-Helsingin sijaan reitiksi tuli Pietari-Tallinna-Rostock. Mutta edes reittimuutos ei pystynyt pelastamaan Itämeren keisarinnaksi nimitettyä Finnjetiä.

Vuonna 2005 Finnjet vuokrattiin opiskelijoiden majoitustilaksi hurrikaani Katrinan tuhoalueelle New Orleansiin Yhdysvaltoihin, jonka jälkeen se siirtyi Bahama-saarille. Suomalaisen laivanrakennuksen ylpeys Finnjet rekisteröitiin Bahaman lipun alle ja kotisatamaksi tuli Helsingin sijaan Nassau.

Legendaarinen Finnjet päätyi Alangin laivanromuttamolle Intiaan vuonna 2008 lukuisista vetoomuksista huolimatta. Merikeskus Vellamossa Kotkassa on Finnjetistä pelastettua taidetta sekä monille laivalla matkustaneille muistoja tuova hytti sisustuksineen.

Itämeren matkailuilta – Tule keskustelemaan laivamatkailusta
lauantaina 24.3.18 klo 19:02-21:00 Yle Radio 1

Finnjet matkalla romutettavaksi
Pentti Montonen toimi legendaarisen GTS Finnjetin konemestarina kolmen vuosikymmenen ajan.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri