Hyppää pääsisältöön

Puoli seiskan klassikko: Jopo

Puoli seiskan klassikko -sarjassa etsitään suomalaisille merkityksellisiä esineitä ja asioita. 60-luvun alussa Suomen talouden kasvu toi mukanaan yksityisautoilun ja moottorien jylinässä jäivät polkupyörät taka-alalle. Viidestä suomalaisesta pyörätehtaasta kolme joutui lopettamaan toimintansa ja muidenkin tilanne oli tukala. Vuosikymmenen puolessa välissä tilanne kuitenkin muuttui kun kauppoihin saapui Helkaman uutuustuote Jopo, jokaisen polkupyörä.

Autojen hallitsemassa maailmassa Jopo tarjosi mahdollisuuden protestiin samalla tavalla kuin vaikka kukkapaita.

Jopon kehitti Eero Helkama, joka otti uuteen keksintöönsä vaikutteita Euroopasta. Joposta tuli kulkuneuvo niin aikusille kuin lapsillekin 22 tuuman renkaiden takia, ja koska se oli helposti säädettävissä jokaiselle sopivaksi. Nimi Jopo tulee sanoista Jokaisen Polkupyörä ja se löytyi ylesökilpailun kautta, joka oli osa yhtä aikakutensa massiivisinta mainoskampanjaa.

Jopossa oli myös ideologista sanomaa, ja autojen hallitsemassa maailmassa se tarjosi mahdollisuuden protestiin samalla tavalla kuin vaikka kukkapaita. Jopojen valmistus lopetettiin vuonna 1975, mutta Jopon tarinassa se oli vasta ensimmäinen luku. Vuosituhannen vaihteessa pölyttyneet klassikot kaivettiin taas autotalleista retroaallon mukana. 2000-luvun alussa Jopo-buumi alkoi olla jo niin kova, että Helkama päätti aloittaa niiden valmistuksen uudestaan.

Koko kansan suosio neljällä vuosikymmenellä ja vahva rooli suomalaisessa muotoilussa tekevät Joposta ehdottomasti Puoli seitsemän klassikkoesineen.

Tsekkaa myös muut klassikot:


Harley-Davidson PH
Afrikan tähti
Toyota Corolla
Suojelusenkelitaulu
Makaronilaatikko
Poronkäristys
Boeing 747
Kurahousut
Kalanmaksaöljy
Sotkun munkki
Kortteliralli
Mäntysuopa
Purkinavaaja GWS-7030

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän