Hyppää pääsisältöön

Teemalla mennään 360 astetta maapallon ympäri

Kuva kiinalaisesta elokuvasta Synnin kosketus (A Touch of Sin).
Synnin kosketus Kuva kiinalaisesta elokuvasta Synnin kosketus (A Touch of Sin). teeman elokuvat

Millainen on 2010-luvun maailmamme elokuvan silmin? Tätä vilkaistaan Teeman perjantain elokuvapaikalla reilun kuukauden ajan teemasarjassa 360 astetta maapallon ympäri.

Kuuden elokuvan mukana matkataan maailman ympäri. Samalla esitellään monimuotoista modernia elokuvaa ja elämää myös hieman epätavallisemmista elokuvamaista. Elokuvat esitetään perjantaisin kello 21.

Maailman ympäri Perjantain Kinossa

perjantaisin klo 21.00

4.3. Minne tiemme vie
11.3. Miss Bala
18.3. Synnin kosketus myös Areenassa 14 päivää
25.3. Melkein rakastunut myös Areenassa 14 päivää
1.4. Lounasrasia
8.4. 360

Kuva elokuvasta Minne tiemme vie
Minne tiemme vie? Kuva elokuvasta Minne tiemme vie Kuva: Jimmy Dib teeman elokuvat

Sarjan aloittaa libanonilainen draamakomedia Minne tiemme vie? (Et maintenant on va où?, 2011), joka kertoo maaseudulla sijaitsevasta syrjäisestä kylästä. Sotien jättämät maamiinat ympäröivät kylän niin tehokkaasti, että se on pysynyt myös suojassa levottomuuksilta. Mutta tiedot krisitttyjen ja muslimien välisistä nahisteluista ja suoranaisista taisteluista alkavat levitä myös tänne, ja kylän naiset alkavat keksiä erilaisia, jopa varsin värikkäitä keinoja sovun säilyttämiseksi.

Elokuvan on tehnyt libanonilainen näyttelijä-ohjaaja Nadine Labaki, joka sai kovasti kiitosta esikoiselokuvastaan Caramel. Tälläkin kertaa Labaki lähestyy huumorin keinoin vakavaa poliittista asetelmaa, herkkää tilannetta, jossa kirkko ja moskeija sijaitsevat rinnakkain ja uskonnollinen sota uhkaa. Nabaki näyttelee itse Amalen roolin.

Minne tiemme vie? on saanut palkintoja Cannesin, Toronton ja San Sebastianin elokuvafestivaaleilla.

Stephanie Sigman elokuvassa Miss Bala
Laura (Stephanie Sigman) elokuvassa Miss Bala. Stephanie Sigman elokuvassa Miss Bala teeman elokuvat

Monia Latinalaisen Amerikan maita leimaa kaksijakoisesti kehitys kohti parempaa hyvinvointia sekä julma, hallitsematon rikollisuus. Gerardo Naranjon ohjaama meksikolainen elokuva Miss Bala (2011) kertoo toimintajännärin ja henkilödraaman muodossa tällaisesta järjestäytyneen rikollisuuden ja korruption hallitsemasta kehitysmaasta.

Missikilpailujen luulisi olevan poikkeus väkivallasta ja rikollisuudesta, mutta tijuanalainen teinityttö Laura joutuu todistamaan muuta kun hän lintsaa koulusta osallistuakseen Miss Baja California -kilpailuun. Päivä saa kauhistuttavan käänteen kun hän joutuu joukkomurhan silminnäkijäksi. Todistajana Lauran oma henkikin on vaarassa mutta huumeliigan johtaja ihastuu häneen sen verran, että hänen tuellaan Laura pääsee jopa missiunelmansa jäljille.

Miss Bala ei ole tavanomainen toimintajännäri, vaikka myös tämän genren edustajana se on ensiluokkaista, persoonallista työtä. Tapahtumia seurataan Lauran, viattoman teinitytön perspektiivistä, josta hän ei aina edes tunnu ymmärtävän mitä hänen ympärillään todella tapahtuu. Lohduttomasti elokuva tuo myös esiin että maassa missä rikolliset ja poliisit ovat joskus samoja ihmisiä, sivullisten on usein turvallisinta vain olla hiljaa ja yrittää pysyä kyydissä.

Lanshan Luo elokuvassa Synnin kosketus
Lanshan Luo elokuvassa Synnin kosketus. Lanshan Luo elokuvassa Synnin kosketus teeman elokuvat

Kiina on kokenut viimeisten reilun sadan vuoden aikana valtavia mullistuksia toisensa jälkeen. Keisarivallan päättymistä seuranneet sodat saivat jatkokseen kommunismin vuosikymmenet ja sitten ihmeellisen taloudellisen nousun markkinatalouden myötä.

Mutta Kiinan omanlaisensa kapitalismi on tuonut vaurautta ja hyvinvointia vain osalle kansaa. Korruptio ja vaurauden keskittyminen pitävät yllä taloudellisia ja sosiaalisia epäkohtia, jotka synnyttävät myös pahoinvointia, rikollisuutta ja väkivaltaa. Niitä kuvaa Jia Zhangke elokuvassaan Synnin kosketus (Tian zhu ding, 2013).

Käsikirjoituksesta Cannesin festivaalilla palkittu elokuva perustuu uutisista poimittuihin tositarinoihin, joihin ohjaaja on sitten yhdistänyt perinteisten wuxia-seikkailutarinoiden aineksia. Elokuvan englanninkielinen nimi A Touch of Sin jopa viittaa kungfu-elokuvien suureen elokuvaklassikkoon A Touch of Zen (Kultainen hämähäkki). Samalla tavoin elokuva yhdistää lähes joka kuvassaan ja äänitaustassaan maan ikivanhoja perinteitä kommunistiajan jäänteisiin sekä moderneihin länsimaisiin vaikutteisiin, heijastaen näin kulttuurien, vaikutteiden ja arvojen kaaosta nyky-Kiinassa. Kungfu-elokuvien perinne kohtaa näin yhteiskunnallisen realismin ainutlaatuisella tavalla.

Elokuva kertoo neljästä eri provinssista tulevista neljästä syntisestä, vähäosaisista, jotka päätyvät jopa järjettömiltä tuntuviin väkivallantekoihin. Vaikka mitään niistä ei voi pitää täysin oikeutettuna tai hyväksyttävänä, ohjaaja yrittää ymmärtää syyt niiden taustalla.

Rin Takanashi elokuvassa Melkein rakastunut
Akiko (Rin Takanashi) elokuvassa Melkein rakastunut. Rin Takanashi elokuvassa Melkein rakastunut teeman elokuvat

Melkein rakastunut (Like Someone in Love, 2012) on tuotannoltaan mitä kansainvälisin elokuva. Se on iranilaisen mestariohjaajan Abbas Kiarostamin Japanissa ranskalaisella rahoituksen turvin kuvaama elokuva.

Elokuva kertoo nuoren naisen ja iäkkään leskimiehen yllätyksellisestä kohtaamisesta. Heidän roolejaan ja taustojaan ei kannata tässä enempää kertoa, sillä Kiarostami on rakentanut elokuvastaan eräänlaisen arvoituksen, jossa ihmisistä ja heidän suhteistaan paljastuu katsojalle vähitellen aina uusia seikkoja.

Kyse on kuitenkin Tokion huippumoderniin kaupunkimaisemaan sijoittuvista ihmissuhteista, jotka rakentuvat kaikki salailulle ja vääristelylle. Tätä heijastaen Kiarostami kuvaa ihmisiään usein lasin läpi, sulkien heitä autojen sisään tai ikkunoiden taakse niin että kenenkään välille ei synny todellista, oikeaa kontaktia. Elokuvat henkilöt tuntuvat myös itse arvostavan enemmän tätä eristäytymistä ja valheellisia ihmissuhteitaan, mutta pelottavasti lasi on toisaalta helppo särkeä.

Irrfan Khan elokuvassa Lounasrasia
Saajan Fernandes (Irrfan Khan) elokuvassa Lounasrasia. Irrfan Khan elokuvassa Lounasrasia teeman elokuvat

Lounasrasia (Dabba, 2013) on Ritesh Batran valloittava esikoiselokuva, joka tarjoilee yllättävän romanssin intialaiseen tyyliin. 18 miljoonan asukkaan Mumbain erikoisuuksia on tehokas lounaspalvelu, jonka ansiosta 5000 lounaskuriiria toimittaa päivittäin aviovaimojen valmistamat ateriat puolisoiden työpaikoille suurkaupungin kaoottisten katujen läpi.

Tämä yleensä tehokas palvelu tekee harvinaisen virheen, kun nuoren kotirouvan valmistamat lounaat alkavat päätyä iäkkäämmälle leskimiehelle. He alkavat lähettää toisilleen viestejä lounasrasian mukana mistä kehkeytyy sitten syvällisempää ajatusten ja tunteiden vaihtoa.

Rakkaustarinansa puitteissa elokuva tarjoaa yksityiskohdiltaan rikasta kuvaa Mumbain ja modernin Intian elämänmenosta samoin kuin sukupuolten, sukupolvien ja yhteiskuntaluokkien erilaisista arvoista. Pienistä arjen hetkistä rakentuu rikas, lumoava kokonaisuus.

Michael Daly (Jude Law) ja Rose (Rachel Weisz) elokuvassa 360
Michael Daly (Jude Law) ja Rose (Rachel Weisz) elokuvassa 360. Michael Daly (Jude Law) ja Rose (Rachel Weisz) elokuvassa 360 Kuva: 360 Films teeman elokuvat

Teemakokonaisuuden päättää sen “nimikkoelokuva” 360 (Britannia 2011). Brasilialainen Fernando Meirelles on ohjannut tämän maailmaa kiertävän tarinakokoelman, jonka näyttämöinä ovat Wien, Pariisi, Lontoo, Bratislava, Rio de Janeiro, Denver ja Phoenix, teemoina globaali taantuma, flunssaepidemian uhka, arabikevät ja eurokriisi, näyttelijöinä mm. Anthony Hopkins, Rachel Weisz, Jude Law ja Ben Foster.

Elokuvan on kirjoittanut Peter Morgan, jonka kynästä ovat syntyneet myös elokuvat The Last King of Scotland, The Queen, Frost/Nixon ja Rush. Nyt on kyse useiden tarinoiden kokoelmasta, jotka kertovat mm. kiristetyksi joutuvasta englantilaisesta liikemiehestä, naimisissa olevasta naisesta ja hänen nuoresta rakastajastaan, Lontoossa opiskelevasta brasilialaisesta naisesta ja kauan sitten kadonnutta tytärtään etsivästä, jo ikääntyneestä miehestä.

Tarinoissa on kyse modernin elämän monimutkaisista ihmissuhteista ja sattumasta, viettelystä ja kiusauksesta samoin kuin odottamattomasta ystävyydestä.

Esittelyteksti: Vesa Nykänen

  • Minne tiemme vie? (Et maintenant on va où?), Libanon/Ranska 2011. O: Nadine Labaki. N: Nadine Labaki, Leyla Fouad
  • Miss Bala, Meksiko 2011. O: Gerardo Naranjo. N: Stephanie Sigman
  • Synnin kosketus (Tian zhu ding/A Touch of Sin), Kiina 2013. O: Jia Zhangke.
  • Melkein rakastunut (Like Someone in Love), Japani/Ranska 2012. O: Abbas Kiarostami. N: Rin Takanashi, Tadashi Okuno, Ryo Kase
  • Lounasrasia (Dabba), Intia 2013. O: Ritesh Batra.
  • 360, Britannia 2011. O: Fernando Meirelles. N: Anthony Hopkins, Rachel Weisz.
Kommentit

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa