Hyppää pääsisältöön

Spotify käyttää 50 000:ta anonyymiä hipsteriä löytääkseen nousussa olevaa musiikkia

Spotifyn uusi työkalu tarjoaa käyttäjille biisejä, joista saattaa tulla hittejä.

Joku heistä saattaa olla Spotifyn käyttämä anonyymi hipsteri. // Kuva: EPA / Hannibal Hansche

Spotifyn avulla kuka tahansa voi ryhtyä stereotypiseksi hipsteriksi, joka löytää uuden hittimusiikin ennen muita.

Spotify on julkaissut keskiviikkoihin päivittyvän Fresh Finds -soittolistan, joka tarjoaa kahden tunnin ajan sellaista musiikkia, joka ei vielä ole noussut hittilistoille, mutta jolla on potentiaalia siihen. Toisin kuin Spotifyn vuonna 2015 julkaisema Discover Weekly, Fresh Finds ei ole personoitu omien musiikinkuuntelutottumusten mukaisesti, vaan lista on kaikille sama.

Mutta mistä Spotify tietää, mitkä kappaleet lyövät itsensä läpi?

Spotify etsii noin 100 miljoonan käyttäjän joukosta ne noin 50 000 käyttäjää, jotka löytävät hittiaineksia sisältävää musiikkia paremmin kuin muut. Spotify ei paljasta, keitä nämä hipsterit ovat. Käyttäjille ei myöskään kerrota, että heidän kuunteluhistoriaansa käytetään Fresh Find -listan luomiseksi, Quarz kertoo.

Musiikin aallonharjalla olevien käyttäjien lisäksi Spotify käyttää Fresh Finds -listan luomiseksi musiikkiblogeja sekä eri musiikkisivuilla käytävää keskustelua.

Spotify tekee Fresh Finds -listan viidestä eri musiikkikategoriasta: hiphop, electronic, elektroninen pop, kitaramusiikki ja kokeellinen musiikki.

Fresh Finds -listan huono puoli etenkin hipstereitä kohtaan: kuinka erottua joukosta, kun kaikki pääsevät sovelluksen avulla helposti käsiksi löytämääsi uuteen musiikkiin?

Lue myös:

Spotify uudistuu – palvelu etsii viikoittain kaksi tuntia suosikkimusiikkiasi

Spotify listasi soitetuimmat artistit – Cheek on kolmatta vuotta peräkkäin Suomen luukutetuin

Digimusiikista ollaan valmiita maksamaan – radio edelleen tärkein uuden musiikin löytämisessä

Ketjumuodin jättiläisetkin haluavat kaupata sinulle ruman joulupuseron – hipsterivitsistä tuli valtavirtaa