Hyppää pääsisältöön

Puoli seiskan klassikko: Toyota Corolla

Automaailma on täynnä klassikoita: nahkaa, kromia, hevosvoimia. Valinta on erittäin vaikea - miten voi verrata toisiinsa vaikkapa limusiinia ja kilpa-autoa? Pitkälllisen pohdinnan jälkeen Puoli seitsemän auto- ja kulkuneuvo-osasto on tehnyt valintansa. Automaailman klassikko on Toyota Corolla.

Jos suomalaiselta kysytään unelmien autoa, vastaus ei todennäköisesti ole Corolla. Ja silti se on auto, jossa on vietetty unohtumattomia hetkiä.

Corolla on vedonnut aivan erityisesti vaatimattomiin suomalaisiin, sillä se on ollut niin sanotusti järkivalinta. Siinä missä Fiat kehui olevansa petojen sukua ja Mercedes toitotti maailman tarvitsevan esikuvia, niin Corollaa mainostettiin lakonisella toteamuksella: Toyota laatuun voi luottaa. Corolla ei ollut juhlaillallinen, vaan ennemmin tuttu, maukas ruisleipä.

Toyota Corolla näki päivänvalon jo vuonna 1966. Kun Suomeen alettiin tuoda japanilaisia autoja, Corollalla oli tässä tarinassa tärkeä rooli. 60-luvulla japanilaisiin autoihin suhtauduttiin torjuvasti ja vähätellen, 70-luvun kuluessa kuitenkin vuosi vuodelta yhä suopeammin ja 80-luvulla jo merkkiuskollisen ylpeästi. Bemari-, Mersu ja ja Ford-miehet olivat yllättäen saaneet rinnalleen myös vannoutuneet Toyotan omistajat.

Vaikka Corolla on saavuttanut menestystä myös rallipoluilla, se ei ole ollut leimallisesti urheilullinen. Paitsi tietysti silloin, jos ratin takana sattui olemaan juuri ajokortin saanut nuori mies.

Jos suomalaiselta kysytään unelmien autoa, vastaus ei todennäköisesti ole Corolla. Ja silti se on auto, jossa on vietetty unohtumattomia hetkiä, kierretty rinkiä, ajettu rockfestareille, ihastuttu ja rakastuttu. Näistä ansioista Toyota Corolla on Puoli seitsemän klassikko.

Tsekkaa myös muut klassikot:


Harley-Davidson PH
Afrikan tähti
Jopo
Suojelusenkelitaulu
Makaronilaatikko
Poronkäristys
Boeing 747
Kurahousut
Kalanmaksaöljy
Sotkun munkki
Kortteliralli
Mäntysuopa
Purkinavaaja GWS-7030

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän