Finnairin lento Brysseliin peruuttiin ja matkustajat siirrettiin myöhemmälle lennolle. Kyseistä lentoa ei peruttu ensimmäistä kertaa, joten katsojallemme heräsi ajatus, että peruuko Finnair lentojaan kustannussyistä?
Aihe aiheutti myös keskustelua Twitterissä.
Finnairin liikennesuunnittelun johtaja Petri Vuori vakuuttaa, ettei raha ole syynä.
- Finnair peruu lentoja teknisistä ja sääolosuhteista johtuen. Kaupallisista syistä emme peru lentoja.
Kyseisen lennon peruutuksen syynä oli ongelmat sairastuneen lentohenkilökunnan korvaamisessa.
- Pääsääntöisesti tuuraus toimii hyvin. Nyt tammikuussa on ollut valitettavan paljon sairaspoissaoloja osakkuusyhtiö Norralla, joka hoitaa meidän liikennettä osittain.
Lentomatkustajan oikeuksia turvaa EU-asetus, joka määrittelee peruuntumisesta aiheutuvia seurauksia lentoyhtiölle. Matkustajalla on peruutustilanteessa oikeus uudelleenreititykseen tai rahojen palautukseen sekä mahdolliseen vakiokorvaukseen.
Oikeus vakiokorvaukseen syntyy, jos peruutus on tehty viime tingassa, eikä se johdu poikkeuksellisista olosuhteista, jollaisiksi luetaan esim. vaikeat sääolosuhteet tai lakko.
- Kaupalliset syyt eivät ole poikkeuksellinen olosuhde, toteaa ylitarkastaja Satu Toepfer Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Toimittaja Aki Kuukasjärvi
Muokattu 8.3.2016 klo 12:35: Lisätty tieto lainsäädännöstä sekä KKV:n kommentti.