Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Siwan ja Valintatalon opiskelija-alennus auttaa opiskelijaa - mutta ei paljoa

Opiskelija ruokakaupassa kori kädessään.
Opiskelija ruokakaupassa kori kädessään. Kuva: Yle Kuningaskuluttaja (Tv),ruoka,kauppa,alennus

Suomen Lähikaupan tarjoama elintarvikkeiden opiskelija-alennus on kädenojennus opiskelijoille, mutta edullisinta ruokaa se ei takaa. Toisaalta, muut edunsaajaryhmät, kuten eläkeläiset ja työttömät, eivät alennusta edes saa. Onko tämä alennus vain markkinointikikka?

Vuoden alusta Siwat ja Valintatalot omistava Suomen Lähikauppa alkoi tarjota opiskelijoille alennusta elintarvikkeista. Ruuasta ja muista päivittäistavaroista opiskelija saa 5 % ja harvemmin ostettavista käyttötavaroista, kuten vaikka paistinpannuista, 15 % alennuksen.

Alennus on hieno ele tarkasti talouttaan tarkkaileville opiskelijoille, etenkin, kun toive ruoan hinta-alesta on tullut juuri opiskelijoiden rivistöistä. Käytännössä vaikuttaa kuitenkin siltä, että Siwa ei alennuksesta huolimatta ole opiskelijalle se ensimmäinen vaihtoehto.

Helsingin yliopistossa opiskeleva Martta Kujala kertoo, että vaikka omalla pankkitilillä lepäävien säästöjen ansiosta oma budjetti ei ole tiukimmasta päästä, hän silti suuntaa joko lähimpään kauppaan tai halvempien hintojen perässä.

- Käyn yleensä kaupassa K-marketissa, koska se on lähimpänä kotia, tai sitten Lidlissä, koska se on halvin, Martta kertoo.

Kuitti ruokaostoksista, jossa tuotteista 5 prosentin opiskelija-alennus.
Martan ostoksista tuli 5 prosentin alennus. Kuitti ruokaostoksista, jossa tuotteista 5 prosentin opiskelija-alennus. Kuva: Yle / Kaisu Nevasalmi Kuningaskuluttaja (Tv),Kuitti

Marttaa lähinnä olevia toisten ketjujen ruokakauppoja nopeasti vertailemalla näyttää siltä, että Siwassa käynti on opiskelija-alennuksesta huolimatta Martalle kalliimpaa, kuin vaikka Lidlissä tai S-marketissa käyminen. Opiskelijalle Lähikaupan vahvuudet lienevätkin kauppojen pitkät aukioloajat ja keskeinen sijainti.

Miksi juuri opiskelijat?

Imagon puolesta opiskelija-alennus antoi näkyvyyttä Lähikaupalle. Muilla kauppaketjuilla ei ole koko maan kattavaa opiskelija-alennusta. Poikkeuksia voi olla yksittäisten kauppiaiden osalta.

Suomen Lähikaupalla ei ole suunnitelmissa laajentaa alennusta muihin edunsaajaryhmiin.

Suomen Lähikaupan seniorimarkkinointipäällikkö Satu Puumala sanoo, että heidän mielestään kyseessä ei ole markkinointikikka.

- Opiskelijat ovat Suomen Lähikaupalle tärkeitä asiakkaita, varsinkin kun ketjun kauppoja on paljon opiskelijakaupungeissa, Puumala sanoo.

Opiskelijat ovat tunnettuja alennuksista, joita he saavat esimerkiksi matkalipuista ja palveluista. Yksi selitys siihen, miksi opiskelijat ovat kaupoille kiinnostava kohderyhmä, voi olla, että opiskelijuus on helppo todistaa kaupassa asioidessa opiskelijakorttia näyttämällä.

Sari Puumala Suomen Lähikaupasta ja Jemi Heinilä Samokista.
Satu Puumala Suomen Lähikaupasta ja Jemi Heinilä Samokista. Sari Puumala Suomen Lähikaupasta ja Jemi Heinilä Samokista. Kuva: Yle / Kaisu Nevasalmi Kuningaskuluttaja (Tv),Suomen Lähikauppa (Tradeka Oy),samok

Opiskelijoilla on myös kokemusta alennusten hankkimisesta. Etujen hankkiminen on vahventunut opiskelijajärjestöjen etupalvelun Frankin ansiosta viimeisen parin vuoden aikana.

- Opiskelijat ovat neuvotelleet edut alun perin paikallisesti. Nyt opiskelijajärjestöt ovat valtakunnallisia toimijoita ja heillä on yhteinen etupalvelu Frank, joka käy neuvotteluita valtakunnallisten yritysten kanssa, Suomen opiskelijakuntien liiton puheenjohtaja Jemi Heinilä kertoo opiskelija-etujen taustoista.

Entäs ne muut?

Lähikaupan tarjoama opiskelija-alennus herätti myös keskustelun toisista etuusryhmistä: Miksi esimerkiksi työttömät tai eläkeläiset eivät saa elintarvikkeista alennusta?

Satu Puumalan mukaan nyt annettava etu on ollut opiskelijajärjestöjen etupalvelun Frankin kanssa yhdessä suunniteltu, joten kyseinen alennus koskee vain opiskelijoita. Näillä näkymin Suomen Lähikaupalla ei ole suunnitelmissa laajentaa alennusta muihin edunsaajaryhmiin, kuten työttömiin.

Siwan ruokakassi pulkan kyydissä.
Siwan ruokakassi pulkan kyydissä. Kuva: Yle / Kaisu Nevasalmi Kuningaskuluttaja (Tv),Pulkka,Siwa

- Tämä etu on nyt opiskelijoille ja sen lisäksi meillä on kanta-asiakasohjelma, jonka kautta toteutamme erilaisia asiakasetuja. Muista alennuksista pitää sitten neuvotella erikseen. Yleinen markkinatrendihän on kaikilla toimijoilla ollut alentaa ruuan hintoja viimeisen vuoden aikana, Satu Puumala toteaa.

Pohtia voi myös, ovatko opiskelijat houkuttelevampi ryhmä markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelijat ovat keskenään samankaltaisessa elämäntilanteessa ja suunnilleen samaa ikäpolvea. Etujen ja alennusten tarjoaminen yhtenäiselle joukkiolle on kenties yksinkertaisempaa, kuin niiden tarjoaminen monista eri taustoista tuleville.

Mahdollista on myös se, että opiskelijoiden saama alennus Siwoista ja Valintataloista voi jäädä lyhyeksi. Ruokakesko on ostamassa Suomen Lähikaupan, mutta kaupan lopullista ratkaisua odotetaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kevään aikana.

Muokattu 6.5.2016: Muokattu hakusanoja.

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.