Hyppää pääsisältöön

Ei yhtään hassumpi vaihtoehto! Avaruusromua 13.3.2016

studion äänipöytä, efektoitu kuva
studion äänipöytä, efektoitu kuva Kuva: YLE Kuvapalvelu studion äänipöytä, efektoitu kuva

Meinaatko todellakin viettää koko elämäsi siellä kellarissa? Hans Joachim Irmler jäi pohtimaan asiaa ja oli sitä mieltä, ettei se ollut yhtään hassumpi vaihtoehto. Kellarissa nimittäin oli studio.

Hans Joachim Irmler on krautrockin veteraani, legendaarisen Faust-yhtyeen perustajajäsen.

Faust oli oman aikansa kummajainen, krautrockin oudoin kokoonpano. Faust oli sekasortoinen, arvaamaton, yllättävä ja rohkea. Se oli ryhmä, jonka oli vaikea tulla toimeen ympäröivän maailman kanssa. Se teki kummallista musiikkia, joka ei totellut normaalin rockmusiikin estetiikkaa. Se teki musiikkia, jota juuri kukaan ei ymmärtänyt.

Faust sai alkunsa 1970-luvun alussa, kun saksalainen levy-yhtiö alkoi etsiä saksalaista yhtyettä, joka voisi kilpailla markkinoita hallitsevien brittiläisten ja amerikkalaisten yhtyeiden kanssa. Kaikista mahdollista saksalaisista yhtyeistä tähän haastavaan tehtävään valittiin Faust.

Näin jälkeenpäin tarkasteltuna valinta ei olisi voinut olla epäsopivampi. Sekä levy-yhtiö että Faust yrittivät selvästikin haukata liian suuren palan. Vai pitäisikö sanoa, että intressit eivät kohdanneet? Faust ei halunnut tehdä popmusiikkia.

Saksalainen levy-yhtiö pettyi Faustiin ja yhtye jatkoi englantilaisella levymerkillä. Englantilaiset julkaisivat alkajaisiksi Faustin sekalaisista nauhoituksista kootun kollaasimaisen The Faust Tapes -albumin, jota myytiin single-levyn hinnalla. Albumia myytiin yllättäen yli sata tuhatta kappaletta. Se teki Faustin tunnetuksi ympäri Eurooppaa, jos ei jopa ympäri maailmaa.

Mutta mitään maailmanmenestystä Faustista ei silti tullut. Englantilainen yhtiö julkaisi yhtyeen seuraavan albumin, mutta kieltäytyi julkaisemasta sen jälkeistä, ilmeisen sekavaa ja radikaalia levyä. Faust ei edelleenkään halunnut tehdä popmusiikkia.

Faust hiljeni, mutta ei kokonaan. Vuosikymmenet kuluivat, maailma muuttui ja Faust palasi takaisin vaihtelevin kokoonpanoin.

Eräs Faustin ja krautrockin kantavista voimista, Hans Joachim Irmler, on edelleen aktiivinen. Hän työskentelee sekä vanhojen muusikkoystäviensä että uudempien tuttavuuksien kanssa.

Hän sanoo, ettei oikein tiedä kuinka asettuisi aloilleen. Hän haluaa yhä tehdä musiikkia, mutta ei edelleenkään popmusiikkia.

Voiko olla kauneutta ilman vaaraa, kysyvät Hans Joachim Irmler ja toinen saksalainen avantgardisti, Einstürzende Neubauten -yhtyeen veteraani FM Einheit.

He työskentelivät yhdessä Faustin studiossa, siellä kellarissa, ja kolmen vuoden aikana äänitettyjen sessioiden tuloksena on albumi Bestandteil. Vain lyömäsoittimet ja kosketinsoittimet, ei muuta.

Robert Schroeder on myös saksalainen veteraani, ehkä hieman, mutta vain hieman erilaisen musiikin parista. Hänen musiikkinsa kuulostaa edelleen kuin 1970- tai 80-luvuilla tehdyltä, mutta sehän on tässä tapauksessa vain hyvä asia. Eikö niin? Hänen 34. sooloalbuminsa on nimeltään Dream Access.

Vuodet vierivät, vaikkei sitä ehkä Robert Schroederin musiikista huomaisikaan. Voiko jotakin samansuuntaista sanoa myös seuraavasta, suomalaisesta, musiikista? Siinä elää sekä krautrockin että 1970-luvun psykedeelisen kosmisen elektronisen musiikin henki. E-Musikgruppe Lux Ohr on Suomen ja tarkemmin sanoen Turun lahja kosmisen musiikin ystäville. Tyylin mukaiselta split-vinyylijulkaisulta (jonka toisella puolella esiintyy yhtye nimeltä Hisko Detria) löytyy esitys nimeltä Jenseits der Mauer des Schlafes.

Ambientin ja kosmisen musiikin hengessä liikkuu myös suomalainen Kolmiotaajuus. Se on kolmihenkinen kokoonpan: Jukka Eerikäinen, Valtteri Hyvärinen ja Arttu Ronkainen. Ryhmä kertoo soittavansa kokeellista, usein synkkää ja yleensä ambientiin päin kallellaan olevaa elektronista musiikkia. Albumi Pahuuden merkki on koottu yhtyeen konserttinauhoituksista. Kaikki musiikki on improvisoitua, alan parhaiden perinteiden mukaan.

Teehuone on myös tavallaan krautrockin maisemissa. Teehuoneen musiikissa liikutaan hieman Manuel Göttschingin linjoilla, muistattehan esimerkiksi albumin Inventions for Electric Guitar, jolla Manuel rakensi huikeita äänikenttiä yksin kitarallaan, kaikulaitteiden ja muun elektroniikan avulla. Mieleen voi myös tulla Steve Reichin Electric Counterpoint. Teehuone on hienon perinteen jäljillä: mies ja kitara.

Neel on italialainen artisti, jonka ensialbumi on perin avaruudellinen, nimeään myöten. Phobos on Mars-planeetan kahdesta kuusta se suurempi, se pienempi on Deimos. Phobos kiertää Marsia hyvin lähellä ja nopeaa vauhtia. Ja kaiken lisäksi sen kiertorata lähestyy Marsin pintaa pari metriä vuosisadassa, joten jonakin kauniina päivänä se törmää Marsiin ja tuhoutuu.

AVARUUSROMUA 13.3.2016 - OHJELMAN MUSIIKKI:
HANS JOACHIM IRMLER & FM EINHEIT: Treat (Bestandteil)
ROBERT SCHROEDER: Solar Streams (Dream Access)
E-MUSIKGRUPPE LUX OHR: Jenseits der Mauer des Schlafes (12” Split with Hisko Detria)
KOLMIOTAAJUUS: 006 (Pahuuden merkki)
TEEHUONE: Hiipivä halkopino (nettijulkaisu)
NEEL: Life on Laputa Regio (Phobos)

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua