Hyppää pääsisältöön

Nuoren virtuoosisellistin läpimurto jatkuu

Riccardo Minasin erinomainen Il pomo d’oro -yhtye on lyönyt uudella levyllään hynttyyt yhteen sellon ihmelapsen, 21-vuotiaan ranskalaisen Edgar Moreaun kanssa. Levy luotaa sellon kehitystä solistiseksi instrumentiksi 1700-luvulla Vivaldista Boccheriniin sisältäen myös herkullisen, aisteja avaavan tulkinnan Haydnin C-duurikonsertosta. Edgar Moreaun soitto on mutkatonta, vaivatonta, ehdottoman virtuoosista ja aurinkoisella tavalla nuorukaismaista.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Jos on moni asia muuttunut vuosisatojen aikana, niin ainakin sellonsoitto. Soitin, joka 1700-luvulla syrjäytti vanhan hovisoittimen viola da gamban, oli luonteeltaan ensisijaisesti kamarimusiikillinen ja orkesterissa lähinnä bassolinjojen tuplaaja pitkälle 1800-luvulle.

Viuluperheen toiseksi suurin soitin violoncello, sananmukaisesti isoviulunen, omasi kyllä omat virtuoosinsa ja soolokappaleensa. Mutta sellainen sinfoniaorkesteria vastaan taisteleva sankarsoitin, orkesterisoitinten tenori—jollaiseksi se nykyisin helposti mielletään—siitä tuli vasta myöhäisromanttisen sellokonserton myötä, luullakseni 1900-luvulla.

Riccardo Minasin erinomainen Il pomo d’oro -yhtye on lyönyt uudella levyllään hynttyyt yhteen sellon ihmelapsen, 21-vuotiaan ranskalaisen Edgar Moreaun kanssa. Levy luotaa sellon kehitystä solistiseksi instrumentiksi 1700-luvulla Vivaldista Boccheriniin sisältäen myös herkullisen, aisteja avaavan tulkinnan Haydnin C-duurikonsertosta.

Edgar Moreaun soitto on mutkatonta, vaivatonta, ehdottoman virtuoosista ja aurinkoisella tavalla nuorukaismaista. Tähän viitannee, itse soolosoittimen nuoruuden ohella levyn otsikkokin, Giovincello. Se on sanaleikki nuorukaisesta, giovane ja violoncellosta, violonen eli ison viulun diminutiivista.

Il pomo d’oro ja Moreau svengaavat, osuvat sekä rytmisesti että ilmaisun, affektien puolesta maaliinsa makoisasti. Sointi on kaikin puolin moni-ilmeistä ja korviinsopivaa, ajoittaisia solistin matkoja vireisyyden ylälaitamille lukuunottamatta. Mutta jo levyn ensimmäinen raita, Joseph Haydnin varhaisen Sellokonserton C-duuri ensimmäinen osa, on kuin huutomerkki: kuunnelkaa, Haydn voi kuulostaa tältä! Edgar Moreaun puhtaasti musiikin kautta välittyvä solistinen persoona alkaa heti kiehtoa: tästä kaverista kuullaan vielä.

”Giovincello”. - Sellokonserttoja säveltäjiltä Joseph Haydn, Antonio Vivaldi, Giovanni Platti, Luigi Boccherini, Carlo Graziani. - Edgar Moreau, sello, Il pomo d’oro, joht. Riccardo Minasi. (Erato, 08256 4605266 0)

Kuuntele Uudet levyt 18.3.2016, toimittajana Ville Komppa.