Hyppää pääsisältöön

”Räväkkä rohkeus puuttuu” – 5 väitettä suomalaisesta elokuvasta

Elokuva-alan Jussi-patsas voimistelee eri asennoissa.
Elokuva-alan Jussi-patsas voimistelee eri asennoissa. Kuva: Mikko Lehtola/ Yle. Jussi-palkinto,kotimaiset elokuvat,suosio,katsojat

Ainakin määrällisesti kotimaisella elokuvalla menee lujaa. Katsojia ja ensi-iltoja on enemmän kuin vuosikymmeniin. Koska elokuva-ala kokoontuu jakamaan Jussi-patsaat parhaille elokuville lauantaina, KulttuuriCocktail esittää viisi väitettä elokuvamme tilasta. Niihin vastaavat elokuvahistorioitsijat Outi Hupaniittu ja Jari Sedergren.

Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on suosittua, koska se on niin viihteellis"
Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on suosittua, koska se on niin viihteellis" kotimaiset elokuvat,suosio,Jussi-palkinto

OH: Ei, suosiota selittää pikemminkin se, että elokuvia tehdään paljon ja tarjolla on suuri kirjo erilaisille yleisöille suunnattua elokuvaa. Tässä ovat auttaneet digitalisaatio ja Suomen elokuvasäätiön viime vuosiin asti kasvanut tuki. Olisi sääli, jos yleisön suosio menetetään, koska tukisummat ovat lähteneet taas laskuun.

JS: On tärkeää huomata, että komedia menestyy paremmin kuin draama. Ne saavat valtavia katsojamääriä. Myös lastenelokuvat ovat suosittuja, ja nekin ovat usein varsin komediallisia. Lastenelokuvaan ostetaan usein ainakin kolme lippua, koska se vetää teatteriin myös lapsen vanhemmat.

Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on teknisesti taitavaa, mutta sisällöllisesti köyhää".
Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on teknisesti taitavaa, mutta sisällöllisesti köyhää". kotimaiset elokuvat,Jussi-palkinto,sisältö

OH: Tuo on yksinkertaistus. Ennen kaikkea näkyy pieni budjetti. Suomalaisen elokuvan yleisö on lähinnä Suomessa, mikä tarkoittaa sitä, että isokin menestys on pientä, jos vertaa vaikka Ruotsiin tai Saksaan.

JS: Osaaminen on korkealla tasolla ja tekeminen on kehittynyt paljon 15 vuodessa. Nykyelokuva etenee juohevasti ja leikkaukset ovat sujuvia. Lisäksi on sanottava, että elokuvien äänimaailmat ovat nykyään huippuluokkaa.

Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on nyt kaikkien aikojen viihteellisintä."
Jussi-patsas ja teksti "suomalainen elokuva on nyt kaikkien aikojen viihteellisintä." kotimaiset elokuvat,Jussi-palkinto

OH: Kyllä, näen tämän elokuvahistoriamme monimuotoisimpana aikana. Esimerkiksi 1950-luvulla tehtiin hyvin monipuolista elokuvaa, mutta tuotantoyhtiöitä oli paljon vähemmän. Tämä on selkeästi uusi kultakausi. Jos mukaan lasketaan myös dokumenttielokuvat, ohitetaan jopa 1950-luvun huippuvuodet.

JS: Dokumenttielokuvat ovat kyllä kärsineet viime aikoina siitä, että Yleisradion rahoitus on vähentynyt. Samalla Suomen maine poikkeuksellisena dokumenttienesittäjämaana on vähän kärsinyt. Onneksi kansainvälistyminen on lisääntynyt dokumenttituotannoissa entisestään.

Jussi-patsas ja teksti "dokumenttielokuva on taiteellisesti kunnianhimoisempaa kuin fiktio."
Jussi-patsas ja teksti "dokumenttielokuva on taiteellisesti kunnianhimoisempaa kuin fiktio." kotimaiset elokuvat,Jussi-palkinto,dokumenttielokuvat

JS: Väite on liioittelua. Suurin osa dokumenttielokuvista ei ole lainkaan kunnianhimoisia. Ne ovat tv-reportaaseja, joissa on muutama kameranliike elokuvallisuutta tuomassa. Sitten on muutama hyvin huolellisesti tehty elokuva, kuten Ville Suhosen ohjaama Ompelijatar tai esimerkiksi Pirjo Honkasalon elokuvat. Ne muistuttavat tuotannoltaan keskihintaista fiktiota.

OH: Toisaalta villeimmät kokeilut nähdään pienemmissä elokuvissa, kuten dokumenteissa. Se ei ole välttämättä taiteellisuutta, mutta rohkeutta se on.

JS: Onko suomalaisessa elokuvassa ollut mitään tosi rohkeaa 2010-luvulla? Sanoisin, että räväkkä, vähän ekstreemikin rohkeus puuttuu.

Jussi-patsas ja teksti "Aleksi Salmenperä on tämän hetken kiinnostavin ohjaaja."
Jussi-patsas ja teksti "Aleksi Salmenperä on tämän hetken kiinnostavin ohjaaja." kotimaiset elokuvat,Jussi-palkinto,Aleksi Salmenperä

OH: Kiinnostavimpia ehdottomasti, mutta on hän kerännyt paljon Jussi-ehdokkuuksia jo ennen Häiriötekijää ja valittu vuoden elokuvaohjaajaksikin vuonna 2007.

JS: Salmenperällä on aina ollut näyttelijäensemble hyvin hallussa. Nyt Jättiläisen myötä hän on siirtymässä isompiin saappaisiin. Tyyli on eräänlaista nordic noiria, jossa on rauhallinen tempo ja vaikutteita tv-sarjojen dramaturgiasta. Mutta on muitakin. Esimerkiksi Petri Kotwicalta ja Antti Jokiselta odotan kovaa paukkua milloin hyvänsä.

Suomalainen elokuva vuonna 2015

  • ensi-iltoja 36, niistä dokumenttielokuvia 13
    • katsojia liki 2,6 miljoonaa
      • 8:lla eri elokuvalla yli 100 000 katsojaa
        • katsojaosuus 29 %
          • eniten eli 9 Jussi-ehdokkuutta Häiriötekijälle
Kommentit

Uusimmat sisällöt - Kulttuuricocktail