Hyppää pääsisältöön

Bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta

Sarjan elävät sankarit piirretyssä toimistossaan.
Sarjan elävät sankarit piirretyssä toimistossaan. Kuva: Yle Kuvapalvelu/Jukka Lintinen, Miha Rinne santeri mäntylä,Ylermi Rajamaa

Bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta on osittain piirretty komediasarja Suomen peliteollisuuden alkuajoista 90-luvulta, sen noususta, tuhosta ja uudesta uhosta. Tarina seuraa kahden pitkän apurahan saaneen dokkaristin seikkailua Bitwisard Oy-nimisessä pelifirmassa. Lapsenkengissä tarpova työkulttuuri, hullut visionäärit ja pimahduksen partaalle polttava intohimo roiskahtelee firman työtiloissa, joissa työntekijät myös nukkuvat. Palkattomia pelintekijöitä tipahtelee tuoleilta ja kompuroi komeroista. Vain yhdelle heistä paikan diktaattori Ice Hair (Kari Ketonen) on suostunut tekemään työsopimuksen.
Sarja perustuu Miha Rinteen sarjakuvateokseen 'Matkailua pelialalla'. Rinne alkoi työstää pelipiireissä kulttimaineeseen noussutta sarjakuvaa purkaakseen myyttejä ja omia kokemuksiaan vuosituhannen vaihteen kotimaisesta pelialasta.
Sarjan on dramatisoinut ja ohjannut Jarno Elonen. Piirrosmaailmalla höystetty komedia tarjoaa nopeatempoista sarjakuvamenoa, jonka räävitön ja absurdi huumori heilahtelee ilman varoitusta naivistisesta pikimustaan.
Sarja on lunastettu ja esitetään Yle Areenassa 4.10.2018 alkaen.

Miha Rinne kävi studiolla seuraamassa kuvauksia:

"Vierailin Pasilassa Ylen studiolla Bitwisardsin ensimmäisenä kuvauspäivänä ohjaaja Jarno Elosen kutsusta. Olin viikkoa aikaisemmin näyttänyt hänelle vanhojen Amiga- ja C64-pelieni kokoelmaa, ja hän toivoi jos saisi käyttää niitä lavasteissa ensimmäistä kohtausta varten, jossa nuoret dokumentintekijät kertovat rakastavansa pelejä. Suostuin sillä ehdolla, että saan tuoda pelit henkilökohtaisesti paikalle, näin pääsen varmistamaan ettei niille tapahdu vahinkoja. Ehkä painavampi syy taisi kuitenkin olla se, että sain kätevästi tekosyyn päästä samalla itse katsomaan kuvauksia. Ovelaa, eikö?

Miha Rinne lavastekomerossa.
Miha Rinne lavastekomerossa. Kuva: Yle/Anna-Maija Halonen bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta

Oli äärimmäisen säväyttävä kokemus nähdä valmiit, lavastaja Santtu Toivolan suurella tarkkuudella toteuttamat lavasteet. Bitwisardin toimisto ei ole reproduktio aidosta 90-luvun pelistudiosta, vaan sarjakuvauniversumiin sijoittuva mielikuvitustoimisto, joka on tahallisen kärjistetty ja koominen – samoin kuin hahmonsakin. Siinä on fiiliksen vuoksi silti autenttisia yksityiskohtia, kuten Suomen Pelimuseolta lainatut koneet, joiden joukossa on mm. Amigan luojan RJ Micalin signeeraama Amiga 1000 sekä aito Amiga 4000, jota roolihahmo Dr. Sex Slave käyttää.
Ja aivan kuten sarjakuvassa, lavasteet sisältävät valtavasti piilotettuja pieniä vitsejä kuvien ja julisteiden ohessa (joita olin itse ideoimassa ja piirtämässä viime vuoden lopussa).
Lavastekaappi, jossa osittain piirrettyä sisältöä.
Lavastekaappi, jossa osittain piirrettyä sisältöä. Kuva: Yle/Anna-Maija Halonen bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta

Sotkuinen keittiölavaste, jossa piirretty uuni.
Sotkuinen keittiölavaste, jossa piirretty uuni. Kuva: Yle/Anna-Maija Halonen bitwisards - nuoret gurut kyberavaruudesta

Erityisen yllättynyt olin otosten visuaalisesta ilmeestä, kun katselin niitä monitorilta. Kiireestä huolimatta kohtaukset on mietitty sen verran tarkkaan etukäteen, että jokainen kohtaus sisältää kauniisti valaistun, pehmeän ja miellyttävän värimaailman (jonka sekaan tulee sitten kontrastiksi omia piirroksiani). Näistä vastaavat kuvaussuunnittelija Hans Barck, kamera-assistentti Santeri Sahros ja valaisija Juha Saikkonen.

Kuvaukset sujuivat vauhdilla ja tunteella, näyttelijät tuntuivat olevaan innoissaan rooleistaan, ja Kari Ketosen performanssia Ice Hairina voisin kuvata sanoin ”järisyttävän upea” – kun ensimmäisen kerran seurasin kohtausta, jossa Ice Hair räyhää CAI:lle pikkuvirheistä, nauroin silmät vedessä. Ketonen improvisoi ja rakensi Ice Hairin hahmoa esimerkillisen hienosti kuvausten aikana, tuoden siihen paljon yksityiskohtia ja nyansseja, jotka tekivät hahmosta vieläkin huvittavamman. Pidin myös dokkaristin eli Ylermi Rajamaan (joka sanoi lukeneensa sarjakuvankin!) ja kuvaajan eli Antti Vuorenmaan reaktioista ympärillä tapahtuvalle hulluudelle, CAI:n eli Santeri Mäntylän patoutuneesta murjotusperformanssista, Shogunin eli Kimi Vilkkulan pöllämystyneestä ilmeestä kun hänen hahmonsa kompuroi makuuhuoneestaan kahden ja puolen tunnin yöunien jälkeen, Dr. Sex Slaven eli Arttu Kurttilan tauosta ja hihityksestä hänen todetessaan että: ”koodasin juuri hermoverkkoa.. joka juuri romahti.. hihihihi”, sekä Rapen eli Elias Keräsen äärimmäisen rapemaisesta: ”No nyt löyty! Morjens!” -heitosta. Ja tämä oli vasta ensimmäinen päivä!

Kuvausryhmä ahtaassa lavasteessa.
Kuvausryhmä ahtaassa lavasteessa. Kuva: Yle/Anna-Maija Halonen jarno elonen,Ylermi Rajamaa,Antti Vuorenmaa

Hyvä merkki oli myös, että kun tarkkailin kuvaustiimin ilmeitä, huomasin että heitä työnsä lomassa selvästi huvitti ja hihitytti.

Kohtaukset olivat käsikirjoituksen perusteella hyvin uskollisia sarjakuvalleni, mutteivat kuitenkaan hiilipaperikopioita sarjakuvan paneeleista. Tämä on hyvä, sillä liikkuva kuva ja sarjakuva ovat kuitenkin eri medioita joilla on erilaiset kerronnalliset tarpeet. Kaikki kohtaukset oli suunniteltu niin, että ne hyödyntävät parhaalla mahdollisella tavalla eläviä näyttelijöitä sekä liikkuvan kuvan tuomia kerronnallisia mahdollisuuksia. Toisaalta sarjakuvan tapahtumista, vitseistä ja sisällöstä ei ole mitään jätetty pois – päinvastoin, niitä on syvennetty, rikastettu ja lisätty.

Kuvausryhmä lavasteessa.
Kuvausryhmä lavasteessa. Kuva: Yle/Anna-Maija Halonen jarno elonen

Olen vaikuttunut siitä omistautuneisuudesta, johon tähän ollaan paneuduttu, ja uskon että tästä tulee ehkä paitsi yksi kaikkien aikojen parhaista sarjakuvasovituksista, myös yksi hauskimmista kotimaisista komedioista. Tietysti, koska se perustuu sarjakuvaani, ja olen itse mukana tekemisessä, saatan olla puolueellinen. Mutta jos en olisi pitänyt näkemästäni, en olisi kirjoittamassa tätä. Odotan innolla seuraavaa vierailuani kuvauksissa!"

Tuottajat Hilkka Salo, Anna-Maija Halonen. Tuotanto Yle Draama yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.
Sarjan pituus 11 x 6min.